Mitäs värejä kannattaisi peruskuvaukseen, ihmisiin, eläimiin, hankkia kun on kolme salamaa ja siis kolme sateenvarjoa? Ja jos tästä on puhuttu aiemmin, olkoot se minun vikani.
Vs: Sateenvarjon väri Mattahopeaa, valkoista läpiammuttavaa ja puolikullitettua tulee käytettyä. Mattahopeaa pikkasen lämmitetyllä pikkusalamalla tulee käytettyä ulkokuvissa. Puolikullitettu on studiossa aina-auki-mallisena hiusvalona. Läpiammuttavaa tulee käytettyä reisussa tasoitusvalossa ja ryhmäkuvia otettaessa.
Vs: Sateenvarjon väri läpiampuvaa osaan vaan käyttää. tykkään demivaloista. valkoinen saa siis mun äänen.
Vs: Sateenvarjon väri Ehkä kaikki eivät kuvaa valkoisessa yksiössä? Tiedä heidän tarpeita. Eiköhän käyttöpaikalla ja tavalla ole myös vaikutusta asiaan? Tosin aika helppoa on pikku yksiössäkin laittaa vaikka verhot seinille, niin ei heijastele.
Vs: Sateenvarjon väri Studiomaisessa valaisussa 1 oleellinen asia on täydellinen valonhallinta. Läpiampuvalla se voi olla hankalaa tai ainakin turhan työlästä. Ei tarvitse olla edes pieni tila, kun läpiampuvan varjon valon hallinta on vaikeaa. Jos ympäristössä on jotain neutraalin värisestä poikkeavaa väriä, se näkyy helposti kuvissa. Itse kuvaan n.7,5x7,5 metrisessä studiossa eikä tulisi mieleenkään käyttää läpiampuvaa varjoa kuin korkeintaan tasoitusvalona jos ei mitään muuta systeemiä olisi.Tämä siitäkin huolimatta että studion reunoilla on mustat verhot.
Vs: Sateenvarjon väri Juu näin se on kun osaa hallita! Näin harjoittelialle, niinkuin itsekkin kelpaa mainiosti myös läpivalaiseva varjo tms.
Vs: Sateenvarjon väri Sitä vain, että valkoisin seinin ja läpiampuvilla voi tehdä kaikenlaista. esim vaikka tuollaista: http://bp1.blogger.com/_X8kAO0YOYmw/RyIfCwwihKI/AAAAAAAAAQ8/m4-lAMsybDQ/s1600-h/Kuntopy%C Itse pidän studioni valkoisia seiniä etuna. Köyhän valaisukalustoni takia pidän noita rikkautena. Kovat hiusvalot ja sen sellaiset eivät ole mieleeni. Pikkuesineet hoitelen sitten peileillä ja muilla sellaisilla, kuten styrokseilla. Jos päätoimisesti kuvaisin studiossa, niin sitten järjestelyt olisivat erilaiset - ja kalusto sen mukainen. Silti en studiotani maalaisi mustaksi, ehkä 18% harmaaksi. Ja kun harrastelija(nähdäkseni suurin osa)foorumilla ollaan, niin pikkuvihjeenä suosittelin kaivamaan, jos ei omasta, niin varmaan jonkun sukulaisen/tuttavan kaapista, valkokangasta, esim sellaista hopeajuova tai sitten sitä valkoista. On muuten hyvä heijastin, ja jalusta tulee kaupan päälle. Kapa kapa
Vs: Sateenvarjon väri Aha... Itse en oikein tykkää käyttää heijastimia ainakaan studiossa. Niitä löytyy California Sunboucesta lastoliten kautta styroxiin, pahviin ja valkokankaaseen mutta vähällä käytöllä ovat he. Nyt on kylläkin keskeneräisenä styrokseista tehdyt sermit, 4 kpl joiden takapuolen maalaan mustaksi. Sateenvarjojakaan en käytä kuin pääasiassa sitä yhtä (joka on aina-auki kun se kerran tuulella kaatui) hiusvalona. Metrisenä se ainna kovin kovaa valoa. Kun pitää saada valkoinen tausta hyvin tasaisesti valaistua, niin käytän sillointällöin kahta salamaa ja niissä mattahopeat sateenvarjot kiinni. Jos pelaa pienellä budjetilla pienissä tiloissa, niin sateenvarjot on ihan OK, vaikka rajoitukset niillä onkin.
Vs: Sateenvarjon väri Mitenkäs sitten studion ulkopuolella tuo varjon väri? Itse mietin, että laittaisi semmoisen kamerasta irti olevaan salamaan jalustan kanssa ja tarvittaessa heijastinta kohteen toisella puolella. Lähinnä tuommoinen halpa mukaan helposti otettava viritelmä.
Vs: Sateenvarjon väri Kiitoksia mittavista vastauksista, ehkä tämä saa vähän miettimään mistä alkaa. Kuvauspaikkana tietysti juuri tuo perinteinen valkoseinäinen yksiö... Ulkona käytettävää heijastinta olen minäkin miettinyt kiireelliseksi hankinnaksi, ja värikseni (ihmisiä varten) ajatellut kullanväristä heijastavaa pintaa. Toisaalta, saisiko läpipäästävällä sitten jyrkän auringonvalon kasvoista pois? Ja jos ei ole assareita, mikä olisi parempi vaihtoehto siihen manfroton kahdeksankympin telineeseen? Ostaa teippiä ja halpoja jalustoja ja värkätä niiden kanssa?
Vs: Sateenvarjon väri Puolikultainen heijastin on toiminut filmillä hyvin, mutta digillä joskus lämmitetty väri riitelee pahoin varjopuolen kylmän sinisen valon kanssa. Varmaankin viisas valinta olisi se puolikullitettu jossa on toinen puoli valkoinen. Saapahan käyttää sitä kumpi tuntuu paremmalta. Valkoinen difuusiokangas on varmaan hyvä, ei ole tullut semmosta hankkineeksi. Kaikki näkemäni jousiheijastinviritysten telineviritelmät ovat olleet studiomallia, ulkona tuulessa ei mahkuja homman onnistumiselle. Siksi käytän California Sunboucea......
Vs: Sateenvarjon väri Verkkokaupasta sai joskus kaupanpäälle sateenvarjon, jossa sisäpuoli hopeanvärinen. Sitä tulee käytettyä joskus. Tosin sillä on näillä keleillä enemmän käyttöä tuolla ulkona ;-)