Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ilmasalama

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana agostini, 22 Elokuu 2011.

1. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36
    Tässäpä meni kai kaikki mynkään paitsi yritys itsessään ;)
    Tarkoitus oli kuvata salamaa, yllätys yllätys mutta tulikin suttua ja sekundaa. No ymmärtääkseni tällaisten ilmasalamoiden(oikeinkirjoitus?) kuvaaminen on kai "haastavampaa"? kuin kirkkaampien maasalamoiden, tästäkään en aivan varma ole. Tällä kertaa ei niitä maasalamoita näkynyt kun kerkesin vasta pahimman paukkeen perästä pelipaikoille, kuvasin tämän autoni takapenkillä istuen kamera kuitenkin jalustalla ja bulb/ Manual asennossa.
    ISO 100, 18mm, f/10, 2,6sec.

Olisi kai tullut parempi suuremmalla aukolla ja iso-arvolla?
    Lightroomissa kääntelin kuvasta tällaisen "ansel"-tyyppisen mv-muunnoksen. Ei mulla muuta ny tällä kertaa, otan vain takkini ja....:D

edit. on muuten meitsin eka salamakuva ever, että kröhöm ;D

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Ilmasalama

Ei se huono ole, on se vaan huomattavasti parempi kuin minun ottama salamakuva, varsinkin kun en ole ottanut niitä ensimmäistäkään ;)

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Teknisesti kuva ei taida olla kummoinen, sen näkee jo tästä pienestä mv-versiostakin, mutta muuten tykkään siitä. Onkohan se salamasta tulevaa valoa joka valaisee maiseman noin hienosti? Valo tuo kuvaan kolmiulotteisuutta.

Olen tämän kesän toivonut, että olisi mahdollista kuvata salama. Jalustakin on ollut autossa likimain pysyvästi... Puhuvat että tämä olisi ollut kova ukkoskesä, mutta ei vain ole sattunut minun kohdalle :-(

4. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Itsekin hämmästelin tuota valoa kuvassa, välähdys oli kovin kirkas ja ilmassa oli rankan sateen jäljiltä vesihöyryä tms. Joo niin ne on ukkoset kiertäneet meikäläisenkin aika mallikkaasti. Tämä oli oikeestaan eka kerta kun pääsin edes kokeilemaan tätä "must do" juttua :D

5. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Hyvähän tämä kuva on. Aivan liikaa (varsinkin luontokuvissa) tuijotellaan kuvien teknistä laatua itse sisällön ja kuvan tunnelman sijaan. Tässä on sitä fiilistä ja hyvää valoa.