Olen aina ihmetellyt että minkälaisen "prässin" läpi kyseisen herran kuvat oikein kulkevat, kun niissä on hyvin usein sellainen "glow" meininki, varsinkin kun kuvassa esiintyy tummaihoisia ihmisiä tai viidakkoa/kasveja, ja kyllä hänen kuvissa tuntuu pääsääntöisesti muutenkin olevan jopa HDR vaikutelma. Eipä sillä, monet hänen kuvansa noinkin käsiteltynä on kyllä helvetin hienoja! Olenko ainoa joka kokee jotkin hänen kuvansa hiukan överiksi vedetyiksi käsittelyn suhteen?
Vs: Sebastião Salgado! Muistan lukeneeni jostain, että filkalle (negalle) kuvatut skannataan ja käsitellään Photarissa ja sitten printataan kalvolle, josta tehdään pinnakkaiset. Saatan kyllä muistaa aivan väärin ja sotkea johonkin toiseen henkilöön. Kapa
Vs: Sebastião Salgado! Taitaa tuo koskea vain Genesistä. Aiemmat taitaa olla pääsosin Leicalla, Mamiyalla sekä Pentaxilla valotettua Trixiä, joista huippuvedostajat ovat hioneet huikeat kuvat. Omasta mielestä Genesiksessä on paljon överiksi tehtyä taivasta, joka sellaisenaan "varastaa" kuvaa muualta.
Vs: Sebastião Salgado! Itselläni on hieman ristiriitainen suhde Salgadon ilmaisuun. Siinä on jotain barokkimaista teatraalista mahtipontisuutta, joka toisaalta kiehtoo ja on vaikuttavaa, mutta toisaalta jollain tavalla vieraannuttaa. No toisaalta taiteeseen kuuluukin vieraannuttamisefekti. Onko Salgado valokuvauksen Wagner? On alkanut tämän Genesis-projektin myötä vain tuntua siltä, että hän alkaa olla jo liikaa omien maneeriensa vanki. Jostain luin kerran miten joku pohjois-amerikkalainen maisemakuvaaja kertoi voittajakuvansa taustoja. Suurkokokameran tuottamaa kuvaa hänen 4-5 hengen studiotiiminsä hioi viikon päivät ennen kuin kuva oli valmis ja näyttelukunnossa. Varmaan se Salgadolla menee samalla tavalla.