Vs: Scotlantiin Paljon on peloteltu liikenteellä, mutta kyllä minä ainakin siitä vuokra-autolla selvisin, Skotlannissa kerran, Irlannissa useamminkin. Skyellä Elgol on varmaan kuvaajalle SE paikka, mutta se varmaan kuuluu jo suunnitelmiin. Rannikoilla hyviä paikkoja on vähän kaikkialla, mutta Ullapoolista itäänpäin oli minusta myös kiinnostavaa maisemaa. Ulkohebridit - minua kyllä kiinnostavat kovasti vaikka Hamilton Jones ja mr. Lam pitivätkin sinne joutumista pahimpana mahdollisena rangaistuksena.
Vs: Scotlantiin Ei kai kukaan tässä pelottele, hyvä kai se sanoa pieni varoituksen sana? Tällä viikolla luin suomalaisesta turistista joka kuoli austraaliassa, kun liikenne järjestelyt olikin erinlaiset kuin koto suomessa, fillarilla oli liikkeellä
Vs: Scotlantiin Juu tiedän, olen käynyt nyt Portossa 3 kertaa noin kerran kuussa syksystä lähtien. Tampere - Porto, Lontoon tai Hahnin kautta 140-180e, eikä sikahintaisia bussikuljetuksia Helsinki-Vantaalle, eikä toisessakaan päässä. Jos vain on tarpeeksi vaihtoaikaa, voi luottaa aika hyvin. Toki pieni riski aina on. Mutta 14 Ryanairin lentoa viimeisen 3-4 kk aikana ja yksi vai kaksi ei ole ollut ajallaan, ja näissäkin myöstyminen 10-30 min. Riskejä on, muttei kovin suuria. "Oikealla" yhtiöllä Tampere Edinburgh, tai vaikka tuo Porto, olisi vuorokauden rupeama vähintään ja hintaa 4-5 kertaa tuo. Ja kyllä, jos Skotlantiin, niin Islayn viskeille!
Vs: Scotlantiin Juu,en varsinaisia myöhästymisiä oikeastaan tarkoitakaan, vaan muutoksia, sitä että ilmoitetaan että aamulento muuttui iltalennoksi ja parin päivän päästä että iltalentokin puolitoistatuntia myöhemmäksi. Keran kävi niin että matkustajia oli Bergamoon sen veran vähän, etä lensivät Tukholmaan, ja sieltä kokosivat Tukholman ja Tampereen porukat samaan. Tämä "myöhästyminen" täysin ilmoittamaton, ei edes Bergamossa tiennyt kukaan, mihin Tampereen kone on kadonnut.
Vs: Scotlantiin Onhan kaikki varmaan mahdollista, mutta ei kovin yleistä. Jonkin verran tosiaan olen Ryanairilla lentänyt, eikä mitään erityisen odottamatonta ole tapahtunut. Varmaan ovatki nyt siivonneet näitä kannattamattomia reittejä, ja pistäneet sitten Finavian piikkiin että lopetetaan muka kun kustannukset nousee. Nämä Stanstedin ja Hahnin lennot ovat kuitenkin aina olleet ~täynnä kun olen lentänyt.
Vs: Scotlantiin Kunnioittavaa teidän Ryanairilla lentely. Minulla on sen firman kanssa aina pieni stressi päällä. Onko kabililaukku liian iso, saako koko seurua vierekkäiset penkit jne... Mutta onhan tuo parhaimmillaan aika halpaa kyytiä. Muttä kyllä minäkin toivon, että se Tampere-Edinburgh reitti palaisi Ryanairin ohjelmaan.
Vs: Scotlantiin Tarpeeksi usein kun lentää, se on vähän kuin junalla matkustaminen No okei, ei mukavuudessa, en mikään lentomatkustuksen fani ole. Pehmeillä laukuilla selviää yleensä kokotsekkauksista, ei ne pehmeitä vaivaudu katsomaan, sen kun saa aina survottua siihen telineeseen. Lisäksi pehmoisen laukun kanssa ei tarvi stressata saako sitä "hattuhyllylle", penkin alle menee aina. Noissa täydemmissä lennoissa kun laukkuhyllyt ovat aina täynnä, ja sitten niitä laitellaan milloin mihinkin, pahimmassa tapauksessa siirretään siinä kohtaa vielä ruumaan. Tampereella ei kokoa yleensä tsekata, mutta painoa kyllä. Monilla muilla kentillä on sitten se koko, portilla pitää tunkea siihen telineeseen. Hahnissa katsoo molempia, siellä kantsii olla tarkkana. Viimeksi parille tyypille takanani tuli 50e maksu ja laukku ruumaan. Meni vähän OT, mutta näin Ryanairille lentäville vihjeitä. Kun systeemin tietää, on Ryanairilla lentäminen itse asiassa aika mukavaa. Kentät ovat yleensä pieniä, joista pääsee nopeasti läpi. Kolme varttia ennen lentoa saapuminen riittää. Olen yleensä yksin matkustellut, niin ei ole tarvinnut noista vierekkäisistä paikoistakaan stressata. Pari kertaa olen kyllä antanut tilaa siten, että joku seurue tai pariskunta pääsee vierekkäin.
Vs: Scotlantiin Joo kesälomalla vois Scotlantia miettiä. Etelän maat ovat turhan kuumia. Maisemiahan sitä muutenkin tykkää kuvata.
Vs: Scotlantiin Muun muassa tuolla oltiin pari vuotta sitten: Home - Holiday accommodation Tobermory, Isle of Mull - Stay at Glengorm Castle, overlooking the Outer Hebrides on the northern tip of the Isle of Mull Hieno paikka niin kuin monet muutkin Skotlannin kohteet. Mullin saarella tosin ei ole kuin yksi tislaamo (Tobermory), mutta onneksi linnassa oli tarjolla majoituksen hintaan sisältyvä viskikirjasto, niin pääsi vaivatta takkatulen loimutessa tutustumaan moneen muuhunkin lähialueen tuotteeseen. Autoilusta sellaiset huomiot, että paikalliset pikkutiet ovat poikkeuksetta yksiajorataisia, mistä selvästi varoitetaankin pohjoiseen tultaessa. Eli käytännössä tielle mahtuu kerrallaan vain yksi auto ja ohitus/kohtauslevennyksiä on muutaman sadan metrin välein. Tämähän ei mitenkään merkitse sitä, että paikallisten ajonopeudet olisivat merkittävästi pienempiä kuin leveämmillä teillä. Vaatii vain jonkin verran ennakointia, että kuka väistää ja missä. Meikäläisiin verrattavat kantatiet ovat niin ikään kapeita ja niitä reunustaa yleensä korkea reunakiveys, johon vuokra-auton aluvanteet jossain vaiheessa suurella todennäköisyydella korkkaavat... Nopeudet ovat suomalaisittain reippaita ja kohtaamiset raskaan liikenteen kanssa mutkissa ja kapeikoissa ainakin aluksi pikkuisen stressaavia. Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen ensimmäistä kertaa tutustuvan kannattaa ottaa autoksi automaattivaihteinen, siinä jää yksi huomiota vaativa osa pois päiväjärjestyksestä. Muuten touhuun kyllä tottuu aika pian, niin että vielä kotonakin katse etsii hetken taustapeiliä yläviistosta vasemmalta.
Vs: Scotlantiin Tuossa tapauksessa kannattaa ottaa mukaan yksi Thule-hihna, jolla saa kytkinjalkansa sidottua penkkiin ;-)
Vs: Scotlantiin Kyllä Ardnamurchan opettaa. Pari kertaa kun kunnolla survaisee jarrua kytkinjalalla niin alkaa oppia.
Vs: Scotlantiin Ei se ajaminen siellä Skotlannin ylämailla mikään ylivoimainen tehtävä ole. Vaatii toki vähän keskittymistä, mutta kukaan ei pakota hurjastelemaan. Ja vaihdekeppi löytyy luontevasti siitä auton keskeltä
Vs: Scotlantiin Vuosi sitten joulukuussa tuli tehtyä reissu Edinburghiin ja siitä autolla Loch Nessin kautta Invernessiin. Highland jäi käymättä. Jos suinkin mahtuu ohjelmaan, kannattaa suunnata länteen, esim. Loch Mareen suuntaan. Ne eivät sitten kaikki siellä tunne talvirenkaita, nastoista puhumattakaan. Muuten sujui itsellä autoilu hyvin, mutta jäiset tienpinnat ja paluumatkalla reipas lumisade saivat olon tuntumaan epävarmalta. Varsinkin, kun jätettiin paluu aika tipalle ennen lentoa. Ja varsinkin, kun sitten edessä kulkeva auto pyörähti poikittain. Hyvällä tuurilla onnistuin ohjaamaan penkan ja sen keulan välistä. Jos Ylämaa on liian kaukana, myös Cairncormsin kansallispuisto on komea.
Vs: Scotlantiin Edinburghista järjestetään kivoja retkiä bussikyydillä ylämaalle, Loch Nessille jne, jos ei ajaminen himota. Esim: Top 7 Edinburgh Tours & Activities 2017 - Best price guaranteed
Vs: Scotlantiin Skye, inverness, lochness, glenfiddich-tislaamo, glasgow ja edinburg tuli kurkattua ja vain edinburg jäi mieleen. Skye, rannikko ja ylämaa on varmasti timppikselle oikeat paikat. Kuka muistaa sellaisen turistirysä vuoren johon tehtiin kiipeilyretkiä, oliko se just tuolla invernessissä? Ps. Scotlannissa tehdään whiskyä
Vs: Scotlantiin En tiedä mikä oli arvolataus, mutta itse mietin kovasti "mitä täällä voisi tehdä elääksen" sen verran paljon kaupungista tykkäsin.