Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kb, 21 Huhtikuu 2009.

Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Minä allekirjoitin vähintäin samasta syystä kuin Heli, lahjattoman kateellisen amatöörin ominaisuudessa.

1. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

"nallipyssyt esiin"... älä huolestu !

kannattais tietää että alunperin tuo oikeuksien myyminen alkoi lehtikuvaajien klubista, kun olivat enemmän kiinnostuneita omista kaljailloistaan kun alan etujen valvomisesta. Ei ne adressit auta, ei ole koskaan auttaneet. ainoa joka saattaa vaikuttaa että kaikki liittyvät freelancereihin ja sitäkautta alkavat polkea jalkaa. minä poljen jalkaa sillätavalla että sanon : Oikeuksien myyminen ? ÄLKÄÄ UNTÄ NÄHKÖ!!!

2. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Nyt iski pelko, hui hui ja hui ...

Pitäisiköhän ottaa nimi sittenkin pois ? Pelottaa...

"Sanomat" on maksanut muutamista kuvituskuvista oikein reilusti minulle joskus. Ei mitään tinkaamista ilmoittamistani hinnoista ja vain kertajulkaisuoikeudella, originaalit vienyt itse toimitukseen ja ystävällisiltä vakseilta itse hakenut takaisin (Ei ollut edes nettiä mulla silloin).

Ajatellut viime aikoina tarjota lisää sinne kun on hommat kehttyneet, toiseen suuntaan ja töitä joka nurkka pullollaan.
    Eihän niil' ole mun nykyisiä yhteystietojakaan, edes puhelinumeroa...
    Ennen otti joskus yhteyttä ja pyysi tekemaan kuvat joihinkin juttuihin. Hyvin vanhanaikaisilla tekniikoilla, ilman tietokonetta, käsityötä. Ne piti vissiin just siitä ?

Oli kiva pälpättää vähän asian vierestäkin mutta nyt se on tämä turina kaput.

Kauhean suuret anteeksipyynnöt häiritsemisestä, ihan jokaiselta tuittupäältä,
    heippis - Eki

3. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ps. Minä kannustan allekirjoittamaan ja pidän sitä mahdollisesti jopa merkityllisellisenä toimena, ainakin parempana kuin täysi toimettomuus.
    Selväähän on myös yksilötasolla oikeuksiensa puolustamisen tärkeys, ei nämä sulje toisiaan pois.

Normaalisti en tällaisia allekirjoittele, kun muista nimilistoista suurin osa on aivan turhia ja merkityksettömiä viihdepläjäyksiä. Niistä tykkäilevät tietynlaiset ihmiset kun tulee kiva "Me Henki", muutamaksi sekunniksi.
    Siinä koko "merkitys".

Ja kun allekirjoitan - ensin harkitsen ja pysyn kantani takana.
    En ottaisi mitään nimeäni pois, se oli kömpelöä huulta.

Minusta tuon voisi vailla suurta huolta allekirjoittaa ihan jokainen joka on edes hieman harkinnut myyvänsä joskus kuviaan. Tai on edes jossain määrin kiinnostunut alasta, vaikka vain sympatiseeramalla sitä ja sen harjoittajia.

Kun en voi käskeä, pyydän kauniisti; Ryhdistäytykää ja vaivautukaa kirjoittamaan nimenne, yhteisen asiamme puolesta.
    - EIJ

4. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Äläs "pappa" provoa jookosta kookosta  :)
    1. Totta kai olen lahjaton, on sen verran synntäreihin ja jouluun aikaa etten vielä lahjoja halua.
    2. En ole kateellinen, olen katteellinen
    3. Jokainen meistä on amatööri, riippuen asiasta. Mutta kuka sen uskaltaa tunnustaa?
    No minä ainakin kuvaamisen suhteen olen ja siitä helvetin ylpeä ja onnellinen.
    4. Höpötän mitä höpötän, niin kuin masa sanoi: "sou not"

Ihan sun mieliksi, vaikka en välttämättä jaksaisi koska ei johda mihinkään
    (ainakaan järkevään)

Minkäs teet kun käyttävät surutta eivätkä maksa:
    No oikeuteen ja siellä sitten seuraavat 10-vuotta  ;D

Edit:
    Olen allekirjoittanut, enkä kantaani muuta.
    Samaa suosittelen kaikille, mutta loppujen lopuksi jokaisen henkilökohtainen asia miten suhtautuu asiaan.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

"Sanana amatööri perustuu latinan verbiin amare, rakastaa. Tästä johdettu amator, kirjaimellisesti "rakastaja", viittaa siihen, että amatööri voi suhtautua intohimoisesti (ammattilaista intohimoisemmin) kiinnostuksensa kohteeseen, harrastukseen."

6. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

En tiedä kuinka vakavasti otettava kanava tuo adressit.com on.

Itse en sitä kovin vakavasti ota. Adressin tekeminen on tehty liian helpoksi.
    Osa adresseista on aivan oikeista, vakavistakin asioista, mutta kun samalla listalla on seuraavana joku esim:
    Muumilimu 1,5 litran pulloihin!
    tai
    Pelastakaa Club Liberté
    tai
    Sanotaan EI bratzien markkinoilta poisvetämiseksi!

Menee viihteen puolelle.
    Ehkä tämä on sitä nykypäivää... :)

En allekirjoita adressit.com palvelussa mitään.
    Jos joku kerää nimiä oikeasti paperille, voin allekirjoittaa.

7. kb

kb

2 235
    0
    0

Club Libertén "pelastaminen" olisi kai hyvä ja kannatettava juttu kuitenkin?

8. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

En tiedä asiasta tarpeeksi voidakseni ilmaista kantaani :)

9. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Kuten jo sanoin on suurin osa noista pilipaliadresseista "turhia ja merkityksettömiä viihdepläjäyksiä".
    Tottakai ovat
    - ihan täyttä skeidaa.

Mutta ei tämä, mistä on kyse.
    Edes jonkiasteista valveutuneisuutta & valveillaoloa toivoisi.

Henkisesti laiskoja vetelyksiä potkitaan päähän - joka paikassa.
    Me emme ole sellaisia, emmehän ?

Sinne vaan nimi, reippaasti! Ei se niin vaikeata ole, jokainen osaa kirjoittaa oman nimensä.

Terveisin,
    Propaganda-Erska

10. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Jos Sanoma Osakeyhtiön omistama Helsingin Sanomat raportoi uutisessaan tästä nettiadressista, adressilla on aivan varmasti vaikutusta. Ainakin yleiseen mielipiteeseen asiasta. Ehkäpä se on jossakin tuntunut.

11. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

raportointi on osoitus toimituksen "avarakatseisuudesta" , ei johdon mielenmuutoksesta.

12. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Tai sitten yritetään peitellä olemassa olevaa sensuuria ja hankkia sulkia hattuun "kyllä meitä kiinnostaa", vaikka todellisuudessa tilanne on ihan toisin.

Jos aihe ylittää "uutiskynnyksen" ja muut medialähteet siitä kertovat ja Sanoma osakeyhtiö jättää kertomatta, niin miten se vaikuttaa toimituksen / konsernin julkisuus kuvaan?

13. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

On ihan sama välittääkö vastaanottajalle sähköisen adressin vai vie paperin, en usko tavan muuttavan heidän suhtautumistaan asiaan.

Kerääkö kukaan enää nykyään paperille nimiä?

14. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Kyllä niitä kerätään ja monet sähköiset adressit toimitetaan paperiversiona vastaanottajalle, mielellään median ollessa paikalla.

15. kb

kb

2 235
    0
    0

Joo, eli ei se "nimen kirjoittaminen adressiin" välittömästi varmaan muuta riistokapitalistin toimintatapoja mutta muu paine voi. Ja tätä painetta saattaa välillisesti lisätä esim. nimen kirjoittaminen adressiin.

16. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

senverran olen asioista perillä että tiedän Freetyötilaisuuksien LISÄÄNTYVÄN sanomien lehdissä (lähde: Markku Niskanen Hesarin Kuvapäälikkö) Sitä en huomanut kysyä että koskeeko vain "allekirjoittaneita" vaan kaikkia. Ei kyllä multa mitään allekirjoitusta tinkannut kun viimeksi laskua neuvottelin (Pekka Strengi kuva ja Loven perustamis sessio kuvat)

17. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

Sanoman free-sopimuskiista menossa markkinaoikeuden puitavaksi

Jutun lanaus:
    "STT

Kuohunta Sanoma Newsin free-sopimuskiistan ympärillä jatkuu. Journalistiliiton työehtoasiamies Petri Savolainen kertoi maanantaina STT:lle, että journalisteja, valokuvaajia ja kuvittajia edustavat tekijäjärjestöt ovat päättäneet viedä asian markkinaoikeuteen.

Markkinaoikeus arvioi elinkeinonharjoittajien välisten sopimusehtojen kohtuullisuutta. Se voi päätöksellään kieltää sopimattoman menettelyn jatkamisen.

Tekijäjärjestöjen mukaan Sanoma News on yksipuolisesti uusinut kritisoituja sopimusehtojaan ja lähettänyt ne freelancereille. Kuukausi sitten esitettyjä ja silloin voimakasta vastarintaa aiheuttaneita ehtoja on tekijäjärjestöjen mukaan muutettu kolmessa kohtaa.

Järjestöt vaativat Sanoma Newsiä vetämään pois tarjotut uudet ehdot ja käymään aitoihin neuvotteluihin tekijöiden edustajan kanssa.

Sanoma-konserni on Suomen Tietotoimiston toiseksi suurin omistaja."

18. Vs: Sanoma Magazines / HS haluaa freelancereiden työn kakki tekijänoikeudet

laitoin jo toisaalle professori  Jukka kemppaisen kolumnista SK #21/ 22.05.2009 referaatin. Siinä hän täysin kyseenalaistaa koko "työehtosopimuksen" laillisuuden. Sehän yrittää kaataa yli 200 vuotta vanhan eurooppalaisen käytännön. Myöskään hänen mukaansa ei voi saada lainvoimaa tulkinta, jossa kuvista johtuva juriidinen vastuu jäisi tekijälle vaikka jonkunlaisella sopimuksella käyttöoikeudet siirtyisivätkin. Seuraukset käytöstä ovat aina käyttäjällä. se on jo rikosoikeuden perusperiaatteita. Vrt: taksikuski ja asiakas: aja sataa viittäkymppiä kentälle, maksan kyllä sakot. ei taida onnistua, ja kortti pysyy asiakkaalla, mutta ei kuskilla.Kiinnijäätäessä...

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38