Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Laajakulmaobjektiivi hakusessa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Vasamatti, 10 Heinäkuu 2020.

  1. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Arvon "gurut" ja tietäjät, etsiskelen laajakulmaobjektiivia, jossa tulisi olla AF. Kuvauskohteena katukuvaus, kaupunkinäkymät, arkkitehtuuri, maisemat ja taiteelliset laajakulmaotokset, yötaivaskin, ei mielellään laajempi kuin 17-18mm. Kamerana Sonyn FE-täyskennoinen.
    Budjetti asettaa omat rajansa, Sonyltahan hiljan tullut FE 20mm f1.8 G, mutta hintava minun budjettiini.
    Testejä olen katsellut seuraavista, mutta englanti ei taivu tarpeeksi kaikissa kohdissa:
    - Tamron 20mm f2.8 DI III OSD M1:2
    - Tamron 17-28mm f2.8 DI III RXD
    - Samyang AF 18mm f2.8
    Mielipiteitä, kokemuksia näistä...?
    Jos on muita vaihtoehtoja, vaihtolaitteeksi olisi tarjolla tuo Voigtländer ja Sonyn 55mm f1.8 (Zeiss). Vai kannattaako vain tyytyä tuohon manuaali-Voigtländeriin?
     
    Viimeksi muokattu: 5 Lokakuu 2021
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 175
    502
    113
    Vastaan nyt ennen kuin gurut ehtivät, kun tämä oli niin helppo: Tamron 17-28mm f2.8 DI III RXD. Ihan mainio objektiivi kattavalla laajakulmapolttovälillä.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  3. Cannot

    Cannot Active Member

    110
    64
    28
    Laitoin 8-15/f4L ja 16-35/f2,8L. Kyllä mahtuu tavaraa kuvaan :D varsinkin tuo fisu on aika muikea sekä videossa, että IR-kuvaamisessa.
    Syssymällä sitten tähytään linnunradoille.
     
  4. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Siksi kyselin näistä laajiksista, kun aikansa pöyhii lukuisia testejä ym, niin tulee tietty sokeus joskus, kun valinta pitäisi tehdä (ainakin minulla). Päädyin sitten tuohon Tamronin 17-28 mm:een.
    Kiitän vastauksista ja hyvää kesää itse kullekin!
     
    Viimeksi muokattu: 17 Elokuu 2020
    niffe tykkää tästä.
  5. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Hei, en tiedä millaista kuvanlaatua haluat, mutta Sigmalta löytyy lisäksi 12-24 4.5-5.6 EX DG HSM versiot I ja II, joissa on automaatti tarkennus. Kumpikin on tässä vaiheessa käytettyinä suhteellisen edullisia ostoksia. Allekirjoittaneella on esimerkiksi ensimmäinen versio myynnissä.

    Palautuu siihen, millaista kuvanlaatua haluat optiikalta. Kaikissa ultralaajiksissa tehdään kompromissejä suunnittelussa, etenkin jos kyse on zoomista.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 475
    3 076
    113
    Sanoisin, että pärjäät katukuvauksessa sillä manuaalilasilla. Lajiksissa on terävyysaluetta jonniiverran himmennettynä, eikä AF tuo mitään etua. Kuten ei zoomikaan, kärsiihän sitä kuvaa rajata.
     
  7. rarehanu

    rarehanu Active Member

    510
    125
    43
    Tuo ykkösversio on niin vanha (valmistettu 2003-2011), ettei sitä kannata ostaa ja uudempikin on siinä ja siinä onko järkeä ostaa (valmistettu 2011-2018).
     
  8. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Mitenkäs Sonyn 16-35/4 vai pitääkö valovoimaa olla enemmän? Muutenhan tuo on hyvä objektiivi.
     
  9. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Tähän päädyin...kiitos vastauksista ja mukavaa elokuun aikaa!
     
  10. Minun onnekseni useimmat ajattelevat linsseistä näin. Ostin äskettäin juuri tuon Sigman ykkösmallin 255 ekellä. Aika paljon pyörittelin arvosteluja ja koitin suhteuttaa hintaan, kun montaa sataa en laajakulmaan halunnut sijoittaa. Aika pettynyt olin tuon 12-24mm välisen alueen linssien valovoimaan yleisesti. Kyllä ne minulle kelpaa. Uskon tuolla vielä monta kirkkoa kuvattavan...

    P. S. Linssikin tuli puhdistettua varmuuden vuoksi heti aluksi, kun etulinssin sai sormilla pyörittäen kivasti auki.
    1603045636213.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu 2020