Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana PKivireki, 27 Syyskuu 2016.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Ja sinä voisit miettiä, mitä väliä sillä on......  :)

    [sub](Voi herra jeesus armahda näitä ruudinkeksijöitä.....)[/sub]
     
  2. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Älkääs nyt, poijaat kiihtykö. Soitin nöyränä kamerakauppias-asiantuntijalle: valo kulkee niin nopsaan, että sillä etäisyydellä ei ole valotukselle mitään väliä, vaan syy löytyy linssin rakenteesta toleransseineen, varsinkin zoomissa valovoima ja aukot ovat pakostakin "sinne päin".

    Eli väänsi rautalangasta: kuvaat stadionin valoissa elvistelevän Usain Boltin samalla EV:llä sadan metrin päästä kuin laajiksella 1,5 metrin päästä.

    (Lisäsi, että etäisyyden kanssa ajatellessa ei saa mietiskellä palkkikameran kiskosäätöjä tms. loittoja, koska niitä käyttäessä tuleekin kysymykseen polttovälin muunnos ja sen vaikutus kakkulan valovoimaan)
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Perinteinen opiska lähelle tarkennettuna kyllä menettää valovoimaansa, kun linssistön etäisyys kuvatasolta kasvaa.  Lähikuvauksen harrastajat ovat siihenkin perehtyneet, väkisinkin.  Niin käy palkin ohella muittenkin kamerakokojen kanssa. 

    Nykyiset IF-jutut saattavat tarkennusetäisyyden muuttuessa muuttaa polttoväliäkin, vaivihkaa ja kuvaajalle siitä kertomatta.  (Sekin voi olla osasyy aloituksessa mainittuun ilmiöön.)  Joskus kokeilin Canonin 100 mm macroa, oikein hyvä opiska.  Sen polttoväli hinautui muistaakseni jonnekin 130 mm paikkeille tarkennuksen  mukana.  Ero kyllä vaikuttaa jo valotukseenkin, jos himmentimen reikä pysyy samana.
     
  4. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 234
    365
    83
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Kyse on tietenkin etäisyyden määrästä ja etäisyyden muutoksen suhteen suuruudesta. Kyllä se heijastuneenkin (keino)valon intensiteetti laskee.

    (Koitas pysyä jälleen kerran asiassa.)
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Oikeastaan koitinkin....  Sun juttusi vain ovat nyt jostain muulta planeetalta.

    Divarista sais tommosen vitosella, aloita nyt vaikka siitä.

    http://www.antikvariaatti.net/product.php?id=72620
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Yksi muuttuja tuossa aloituksen asiassa on sitten sekin, että toinen opiskoista, 16-35,  on tunnettu melkoisesta vinjetoinnistaan.  Toinen, 50 mm, on siinä suhteessa hyvin erilainen, vinjetointi on aika vähäistä.  Jos koko kuva-alaa tarkastellaan, niin zoomin melkomoinen vinjetointitaipumus kyllä hyvinkin sen puoli pykälää vaikuttaa, ehkä jopa enemmänkin.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Tällähän ei ole mitään väliä jos tausta on musta ja henkilöitä valaistaan ja siirrytään metriä lähemmäksi.
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Eikä tietenkään ole väliä jos tausta on valkoinen.
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    No, kaikkihan me toki olemme nähneet, miten esim. vaimon naama muuttuu sitä mukaa valoisammaksi, kun kävelee lähemmäs....  :)

    Va mites se ny menikään....
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Niinpä.....eikä se vaikuta valotukseen laisinkaan.

    Ootte te aika moisia seppiä kaikki, sanon.
     
  11. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    No niin vähän arvelinkin että enhän nyt toki voinut tätä oikein ajatella. Siis että jos vaalean ja tumman suhde kuva-alassa muuttuu niin se näkyisi tuolleen histogrammissa jos aukko ja aika säilyvät samana.
    Vielä jos joku viitsisi kertoa missä noin ihan täsmällisesti menin metsään niin olisin kiitollinen (koska sitten ehkä osaisin ajatella oikein).
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Aloittajan kuvaus tilanteesta oli  "Noin metrin lähempää EF50:llä kuvatut on vähintään puol aukkoa ellei enemmän vaaleampia,"

    Kyse oli siis kuvan valotuksen muuttumisesta objektiivin vaihtoon liittyen (kameran asetuksia muuttamatta), ei histogrammin muutoksista, vaikka niillä asiaa havainnollistettiin.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 830
    3 346
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    No, laitetaan yhteenvetona edellä esille tulleista asioista;  eri objektiiveilla valotus ei ole aivan tarkkaan sama samoilla kameran asetuksilla useista eri tekijöistä johtuen.  Näitä ovat ainakin

    * rakenteelliset toleranssit ja epätarkkuudet himmenninkoneistossa
    * erilaisten linssiryhmien ja -määrien valonläpäisyn erot
    * objektiivin vetämän kasvu lähelle tarkennettaessa
    * objektiivin polttovälin muutokset tarkennettaessa, IF-rakenne
    *objektiivien vinjetoinnin erot

    ja
    * mahdolliset erot raw-konvertterin objektiiviprofiileissa saattavat vaikuttaa loppupeleissä

    Lisätkää, jos jotain vielä tulee mieleen.

    Sitten tosiaan kun kameran runko ja merkkikin vaihtuvat, niin yhden kuvaajan 1/100  s  F:8  ei ole aina alkuunkaan sama kuin toisen.
     
  14. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Kyllä, massia tässä taotaan verottajan hyvinvoinnin takaamiseksi! Parhaani yritän, sniif.

    Tämä ketju oli kyllä virkistävää luettavaa. Seuraavaksi kokeilen samaa valotusta EF24/1.4:lla ja 16-35/4:lla. Saapi nähdä minkälaiset käppyrät sillä piirtelee
     
  15. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Pahus kun ei mene oikein jakeluun vieläkään, miten tyhmä oikein lienenkään.
    Kaksi kuvaa joissa aukko ja aika ovat samat.
    Kuvien välillä vaihdetaan matkaa ja optiikkaa (polttoväliä).
    Nyt kun valotusarvot ovat samat, niin jos toisen kuva-ala on vaaleampi (kuten voi käydä jos etäisyys ja polttoväli muuttuvat) niin silloin myös kuva on vaaleampi (kun aukkoa ja aikaa ei muuteta) ja se näkyy myös histogrammissa.
    Vai?

    EDIT  Ainakin omalla digirungollani käy näin, ehkä sitten muilla ei....
     
  16. Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Ei etäisyys tässä vaikuta, makrokuvauksessa on vasta jotain merkitystä. Jomman kumman optiikan todellinen aukkoluku on nyt vain hieman toisesta poikkeava, jos olisi ihan identtinen, kasvon valotus olisi tottakai kummassakin sama. Mahdollisesti hajavalo voi myös tuoda eroa (heijastuu etulasiin), mutta tämän näkee kyllä kuvista.
     
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Ei, ei etäisyys vaan kuva-alan muutos tummemmasta kuva-alasta vaaleampaan.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    +1
    Hieman samaa mietin, tehdäänkö nyt tikusta asiaa ilman oikeaa syytä?
     
  19. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Linssi tekee asiat vähän erilaisiksi, koska se kokoaa valoa taas yhteen kuvaksi.

    Päättelysi ongelma on siinä, että intensiteetti = valomäärä / pinta-ala.

    Yksinkertaisesti, ilman integrointeja, asian voi miettiä näin. Ajattele, että valaiseva pinta-ala etääntyy kaksinkertaisen matkan päähän. Tällöin siitä tulevan valon intensiteetti laskee neljännekseen. MUTTA, kamerassa siihen kennolle tulevan kuvan pinta-ala samalla putoaa neljännekseen (mitat puoliintuvat). Osamäärän molemmat puolet muuttuvat saman verran. Kennolle syntyvän kuvan valoisuus, intensiteetti pysyy samana.

    Tämä on sitten eri asia tähtikuvauksessa, jossa voidaan todellakin ajatella käytännössä pistemäistä valonlähdettä. Sen kuvan koko ei muutu kennolla miksikään. Tällöin mitä kauempana saman valotehoinen tähti on, sitä himmeämpänä se näkyy kennollakin.


    Ymmärrän Keeganinkin ajatuksen. Jos ajatellaan vaikka, että kasvot ovat ne kuvan
    valoisin osa, niin mitä enemmän niitä kasvoja näkyy kuvassa, sitä enemmän histogrammissa näkyy korkeita pylväitä vaaleassa päässä ja tummassa päässä pylväät laskevat. Mutta maksimivalon (sen kasvojen valoisuuden) pitäisi pysyä samana. Histogrammin ylimpien pylväiden pitäisi pysyä samassa paikassa.
     
  20. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Sama aukko eri kakkuloissa, ainakin puolen aukon heitto valotuksessa

    Muutetaan hieman tilannetta (ajatuskoe):
    Kuvataan harmaata pintaa (yksinkertaistus jotta ajatus ei sekoa) kahdelta etäisyydeltä, mutta niin että kuvattavan kohteen pinta(-ala) on täsmälleen sama kummassakin kuvassa.
    Kuvissa on käytetty samaa aukkoa, aikaa ja herkkyyttä (ISO:a). Siis polttoväli on olut eri (koska sama kuva-ala mutta eri etäisyys).

    Kumpi kuva on kirkkaampi? No se johon tulee enmmän fotoneita (kuva-alasta).

    Mun pähkäilyä:
    Koska aukko on polttovälin suhde aukon halkaisijaan, ja pidempää on täytynyt kuvata pidemmällä polttovälillä, niin aukon halkaisija on myös ollut suurempi etäämpää kuvatessa (koska sama aukko).

    Näkyykö objektiivin aukko eri polttoväleillä kohteesta katsoen samassa avaruuskulmassa:
    1. Näkyy
    Jos aukon halkaisija kasvaa pidempipolttovälisessä niin paljon, että kohteen kuva-alasta lähteviä fotoneja menee sen läpi yhtä paljon kuin lähempää kuvatulla polttovälillä, niin kuvathan ovat yhtä kirkkaat. Siis ei näy histogrammissa eroa.
    2. Ei näy
    Kuvissa on saatu kameran objektiiville eri määrä fotoneita. Siis kirkkaus ei ole sama.