Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sally Mann /Tennispalatsi 17.10. 07 - 6.1. 08

Keskustelu osiossa 'Kuvaustapahtumat & valokuvanäyttelyt' , aloittajana kattimat, 20 Lokakuu 2007.

Käytiin porukalla eilen katsomassa näyttely, itse tykkäsin hirveän paljon. Onko porukka käynyt jo ihmettelemässä märkälevyfotoja sun muita?

(Mannin kuvia wikipedian galtsussa: Sally Mann Gallery )

1. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Vs: Sally Mann /Tennispalatsi 17.10. 07 - 6.1. 08

Juu, eilen tuli käytyä. Keskustelua ensimmäisen 'huoneen' kuvat aiheutti, mikä oli tietty arvattavaa. Ja jos menee katsomaan näyttelyn, niin kandee katsoa se video-dokkari kuvaajasta. Selventää hyvin kuvien taustoja.

2. Vs: Sally Mann /Tennispalatsi 17.10. 07 - 6.1. 08

tuli käytyä näyttely läpi.. niinkuin edellinen totesi "lähimmäiseni" oli ristiriitainen; osa kuvista oli varsin lumoavia, mutta osa vähän liian tarkoitus peräisen "shokeeraavia". viimeinen näyttely taas ehkä hiukan liian itseääntoistava.. hieno kokemus joka tapauksessa..

3. Vs: Sally Mann /Tennispalatsi 17.10. 07 - 6.1. 08

Olihan siella vaikuttavaa kuvaa. En kylla kokenut suurta shokeeraantumista koska tiesin jo mita odottaa. Mielestani ehka koin hieman enempi ironiaa niissa kuvissa, mutta eipa siella oikein montaa ollut joista en pitanyt. Ehka ne  untitled -sarjan maisemakuvat jatti eniten kylmaksi, vaikka niissakin oli muutamia kivoja juttuja. En kuitenkaan ehtinyt syventya kuviin ehka riittavan paljon silla muu mafia jai nayttelyn ulkopuolelle sisaanpaasymaksun korkeuden vuoksi, joten en tohtinut heita odotuttaa ihan hirveasti. Olimme kahden autolastillisen voimin tikitikitiki-expoilla ja sitten kiepsahdettin keskustaan tuota katsomaan.

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä teillä on nyt prioriteetit päälaellaan, jesus sentään.

5. Vs: Sally Mann /Tennispalatsi 17.10. 07 - 6.1. 08

No ala muuta virka! Mutta jutustelin messuilla pitkaan color-kolmion sedan kanssa, tarvinnee tutustua heitin tarjoamiin kuvapalveluihin.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Käväisinpä katsomassa minäkin. Aloitin video -dokkarin katselulla. Se ei ollut hyvä ajatus. Kiinnostavinta antia oli katsella kuvaamista ja pimiöpuuhia, mutta puhe veti mattoa alta. Jos tuo olisi ollut dokumentti rock -yhtyeestä, Spinal Tap voisi ehkä kuvata dokkarin herättämiä ajatuksia.
    Kuvat sen sijaan olivat hienoja. Erityisesti niissä maisemakuvista pidin. Hienoja tunnelmia. Omasta perheestä ottamistaan kuvista, osa oli ennestään tuttuja kirjoista ja lehdistä. Oli siellä uusiakin, "Kolme kaunotarta" esimerkiksi :)

Olisi pitänyt jättää se video viimeiseksi. Oli kyllä vaikea saada se unohdettua ja keskityttyä kuviin.

7. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113

Museo teki mun mielestä aika törkeän tempun, kun ilmoitti Mannin luennosta niin kuin ilmoitti. Verorahoilla hommataan näyttely ja "kaikille avoin" luento, ja luento onkin sitten sisäpiiritapahtuma. Meinasin mennä tiistaina, mutta nyt luento onkin täynnä eikä missään kerrottu, että sinne olisi pitänyt ilmoittautua tai edes mitään vihjeen tapaista siitä. Olisivat sitten olleet ilmoittamatta koko luennosta. En yhtään ihmettelisi, että ovat lähetelleet "kutsuja" kukkahattutädeille ja muille hyödyllisille ihmisille. Pistää vihaksi tuollainen.

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ai jaha, no niinpä tietysti. Eli taiteilijaa ei pääsekkään siis näkemään tavallinen filkanpolttaja, ja mäkun jo innostuin :(

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No niin, tuli eilen oltua paikanpäällä, näyttelyn pääsi katsomaan ja vaikka ei nähnyt itse taiteilijaa sen esitelmän aikana, niin kuitenkin kuuli mitä hän kertoi kuvista ja samalla kun kierteli näyttelyä, niin osa kuvista joita hän näytti dioina oli itse näyttelyssä vedoksina. Eli äänentoisto oli hoidettu siten, että myös näyttelytilassa kuului hänen esitelmä. Lopuksi taiteilija jakoi nimikirjoituksia kirjoihin ja muihin. Itse taiteilijasta täytyy sanoa, että onpahan pieni ja hento naisihminen, kuinka ihmeessä hän pystyy kanniskelemaan sellaista 8x10" puista kameraa ympäriinsä. Mutta kaiken kaikkiaan hieno näyttely.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Vähän pettymys oli tuo näyttely dokkarin luomien kovien odotusten jälkeen. Oli siellä kovaakin matskua, mutta yllättävän vähän mun makuun, kun dokkarista innostuin kovastikin.

Lapsien kuvissa oli monta helmeä ihan alussa, eniten pidin niistä "glamourkuvista". Maisemakuvat oli yllättävän tyhjiä ja tuntuivat sohaistuilta. Tuli fiilis, että ne nojasivat vain tähän tekniikkaan. Nämä "hehkutetut" virheet kuvissa eivät tuntuneet tukevan ilmaisua, olivat vain virheitä mun silmään (vaikka itsekin olen harrastanut monenlaista kokeilua valokuvauksessa).
    Kuolemakuvissa oli myös muutama helmi, kuten se vaalea pääkallokuva ja haavakuva. Pelkät naamat meni myös vähän ohisektoriin, vaikka olivatkin erikoisesti toteutettuja.

11. Talava

Talava

73
    0
    0

Näyttelyn viimeinen päivä helsingissä onkin näköjään juuri päättymässä.

Kävin viime perjantaina katsastamassa näyttelyn ja dokkarinkin katsoin jotakuinkin kokonaan aulatilassa. Näin jälkeenpäin ajatellen olisin voinut jättää sen katsomisen vasta lähtöön, jotta oli vähän avoimemmin mielin voinut ensin katsoa kuvat läpi pelkän luetun ennakkotiedon pohjalta.

tykkäsin pitkälle seinälle laitetuista isoista teellä toonatuista maisemakuvista lähestulkoon yhtä paljon kuin Mannin perhekuvista. Niissä rikkinäiset linssit ja kaikenlaiset kehitys- ja vedostusvirheet toimivat mun mielestä aivan mainiosti. naamahuone tuli lähinnä vaellettua läpi ilman sen kummempaa ihastusta.

Tuli tosiaan käytyä ilmaispäivänä, mutta ei siinä varsinaisesti huijattu olo olisi tullut vaikka olisin lystistä maksanutkin.

12. harril

harril Member

253
    0
    16

Minäkin kävin katsomassa sen näyttelyn, ja pääsin kuin pääsinkin myös esitelmään... (oli muutama peruutuspaikka joita ei lunastettu/ei oltu paikalla..)

Minuakaan kuvat ei liiemmin shokeerannu, koska olin jo asennoitunut pahimpaan. Kuvien sävyt lumosivat kun en ole koskaan nähnyt /tehnyt pimiössä kuvia, vaan aina on ollut bulkkikuvia halvimman (ifi) mukaan. Kirjan ostin mukaan kotiin katseltavaksi ja sain myös omistuskirjoituksen. Jonkin verran luennolla oli kuvia, joita ei ollut esillä kirjassa tai näyttelyssä. Ehkä ne olivat sitten shokeeraavimpia tai henkilökohtaisempia kuin muut. Kuvia jotka ovat Mannin maatilalta olivat mahtavia, jos siellä ei ideat lennä ja inspiraatio herää niin ei sitten missään.