nyt puhun mutu-pohjalta, en edes tiedä kannattaako minun kirjoittaa tätä viestiä, mutta eiköhän Hoya ole yksi parhaimmista suotimien tuottajista, joten eiköhän sen värisuotimetkin ole hyviä.
Joo hoyan suotimet on sellasia objektiivonn "ruuvattavia". Tosin eivät tule taide käytöön vaan tarkoituksena olisi parannella mv-kuvien s'ävyjä niillä. Lähinnä olen ajatellut punaista ja keltaista taikka oransia suotimia. Saa tosin kertoa kokemuksia cokin suotimista kanssa.
Itse olen käyttänyt HOYAn ja miksei muidenkin valmistajien värinkorjailusuotimia pääasiassa dialla. Kivaa lämmitystä tai viilennystä värilämpötiloihin. HOYAt on keskivertosuotimia, ei parhaita, mutta hintalaatusuhde kuitenkin kohdillaan. B&W ym laatumerkit on sitten asia erikseen, niin hinnassa kuin painossakin...
B&W:n suotimen hintoja ei ollut telefoton sivuilla mutta jotenkin muistelen joskus jostain sakasalaisesta sivustalta kauhistelleen niitä hintoja. Noi HOYAn 52mm suotimista 25e ei tunnu kauhean pahalta. Itselläni on yhdessä putkessa HOYA:n HMC Super Pro 1 UV suodin ja se on ollut oikein hyvä.
Itselläni on hyviä kokemuksia Heliopan merkkisistä suotimista. Niitä tuo maahan Teknofokus. Kyseiset suotimet ovat samaa laatua kuin B+W. http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/heliopan.htm
Kuulin juuri männäviikolla, että itse P. Sammallahtikin käyttää kamerassaan lähes koko ajan nokalla keltaista suodinta parantamaan mv-sävyjä. Ainakin hänen vanhassa kamerassaan Valokuvataiteen museolla on nokalla kiinni keltainen suodin. Itselläni on oranssi suodin mv-maisemakuvissa aika paljon linssin nokalla, tekee mukavaa kontrastia taivaalle. Hoyan suotimet on ihan hyviä perussuotimia.
Kyllä Hoyan pitäisi olla ihan hyvä. Minä olen pääosin tyytynyt niihin. Käytän jopa sitä halvempaa sarjaa =) Ihan käytännön rähmänäppisyistä, halvempi ostaa uusi pudotetun tilalle. Vaikutus kuvanlaatuun? Ainakaan keskikoossa en ole huomannut mitään. UV ja skylight-suotimissa sensijaan en ole pihistellyt, niissä on Hoyalta sitä parempa pro1-sarjaa ja keskikoossa sitten B+W:n suotimet.