Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Cokin P-sarja ja laajakulma

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana ts, 26 Helmikuu 2007.

1. ts

ts Member

771
    0
    16
    Olen harkinnut Cokinin P-sarjan suotimien käyttöä ja mietin, miten se toimii Canonin 17-40/4L:n kanssa? Vinjetoiko suodinpidikkeen kanssa 17mm filmille kuvattaessa? Auttaako se, jos käyttää Cokinin laajakulmapidikettä (P299), johon mahtuu vain yksi suodin?

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Cokin P-sarja ja laajakulma

Mulla vinjetoi 28-millisellä, mutta sen suodinkierre oli 62mm joka on kai periaatteessa P-sarjan suurin sovite. Oon kuullu modauksista, että sahais muut paitsi yhden pidikkeen pois ja sillon toimis, eli kyllä tuo laajis-pidike vois toimia. Kannattaa harkita haluaako modata vai ostaa valmiina.

3. Vs: Cokin P-sarja ja laajakulma

Telefotosta:
    Cokin soviterengas 48-82mm P-sarja
    Cokin laajakulmainen suodinpidike P299
    Kuvakulma 147 astetta (+20%), yhdelle suotimelle

Eli ei taatusti vinjetoi  ;D

4. ts

ts Member

771
    0
    16

Kiitos tiedoista! Tämän 147 asteen kuvakulman minäkin löysin, mutten netistä vielä löytänyt 17-40:nen kuvakulmaa. Canonin katalogissahan ne on muttakun vaimo heitti sen roskiin... ("No tää on ainakin ihan turha...")

edit: siis tyhmähän ei osaa lukea. Kyllä se helposti löytyy se kuvakulma. 104-57 astetta.

5. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No meikäläisellä kyllä Cokinin mainostuksesta huolimatta vinjetoi tuossa lasissa kyseinen suodinpidin aina kun mentiin alle n. 21 millin filmikamerassa.

Jos meinaat käyttää vaan yhtä suodinta ja kuvaat jalustalta, niin kätevin keino tuohon on kyllä läntätä suodin sinitarralla objektiivin reunaan kiinni. Säästyy aikaa, rahaa ja hermoja kun ei tarvitse pläräillä noiden Cokinin pitimien ja sovitteiden kanssa.

6. ts

ts Member

771
    0
    16

Sinitarrasysteemi on hyvä vaihtoehto yhdellä suotimell. Pitää kokeilla, kunhan saan ensimmäiset suotimet käyttöön.

7. Vs: Cokin P-sarja ja laajakulma

Eikös se vinjentointi ole canuunalla sisäänrakennettu ominaisuus jo ilman mitään lisukkeitakin ? (ainakin täyskennoisissa tuntuu olevan jos käyttää vähänkin laajakulamisempaa lasia)

8. Vs: Cokin P-sarja ja laajakulma

Mulla on 17-40:ssä ohut UV-suoja nokalla. Sen päällä vinjetoi P-sarjan normaali pidike jossain vähän 28mm alapuolella ja ohut (yksipaikkainen) pidike vinjetoi pikkusen 17mm kohdalla. Jossain 18-20mm paikkeilla toimii ilman ongelmia. (Filmillä. Kroppikennossa toimii toki toisin)

P-sarjan ohut pidike ottaa leveissä objektiiveissa kiinni objektiivin kylkiin tai uv-suojiin. Mulla ei mennyt paikalleen ilman pientä viilailua/kulumista. Kuluneena tuo ei taas pysy kiinni sitten kunnolla enää. Parempi tulee, kun leikkaa itse monipaikkaisesta pois palaset (ekaa paikkaa lukuunottamatta). Rakenteeltaan tuo monipaikkainen pysyy *paljon* paremmin sovittimessa kiinni.