Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Salaman optimipaikka

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Vilmiveikko, 9 Toukokuu 2015.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Huomasin sellaisen, että salaman paikka kameroissa on muuttunut aikojen saatossa. Vanhoja pressikameroita kun katselee, niin salama on pääsääntöisesti ulkoisen varren päässä kameran sivulla ja yläpuolella. Tässä osasyynä varmasti salaman iso koko, ehkä myös punasilmäisyys. Nykyään on trendinä pitää se suoraan objektiivin yläpuolella, ehkä siksi, että punasilmäisyys hoituu elektroniikalla. Missähän olisi se optimipaikka, jotta kuva ei ihan latistu, mutta jotta kamera olisi vielä käsiteltävissä? Pitääkö joku salamaa kädessä jatkopiuhan päässä?
     
  2. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: Salaman optimipaikka

    Eiköhän se ole kyse ihan siitä minkälaista lopputulosta haluaa. Toinen lasauttaa suoraan päin kameran päältä ja toinen kääntää salaman kattoon. Itse yleensä sisätiloissa (silloin harvoin, kun kamerasalamalla kuvaan) lähden liikkeelle salama käännettynä 45 astetta sivulle ja ylös. Sen verran pienellä teholla, että vallitseva valo on määräävä valonlähde. Tuota sitten tuunaa olosuhteiden mukaan. Ulkona jos ei ole mitään heijastuspintaa on ammuttava suoraan kameran päältä eteenpäin, mutta siinäkin koitan pitää salaman mahd pienenä fillinä. Piuhan päässä jos pitäisi pitää niin sitten on sama laittaa jalustalle.

    Objektiivin yläpuolinen salama lienee enemmän käytännön ja ergonomian sanelema kuin valaistusestetiikkaan liittyvä asia.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Vs: Salaman optimipaikka

    Salama objektiivin päällä sen takia että ei tule heittovarjoa taustaan, kun salama on tarpeeksi  ylhäällä, niin leuan alle tulee varjoa ja varjo kohteen takana jaa sen taakse.
     
  4. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Salaman optimipaikka

    Ainahan ne heittovarjot jonnekin tulee, jos tausta on lähellä. Ja toisaalta ihan suora valo on melko tylsä, koska latistaa kohdetta tehokkaasti. Sitä vaan mietin, että onko tässä asiassa tapahtunut jokin muu muutos kuin se, mitä tekninen kehitys on mahdollistanut. Tällaisia salamavarsia kuitenkin myydään, mutta livenä en ole noita juuri nähnyt paitsi sukelluskameroissa.

    https://www.google.fi/search?q=flash+bracket&source=lnms&tbm=isch
     
  5. Vs: Salaman optimipaikka

    Mä ole kyllä sivulla kiinni olevan salaman kannalla. Ja aina kun vain om mahdollisuus heijastaminen sivu/takaseinän + katon kautta.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Vs: Salaman optimipaikka

    Aika usein heittovarjo tulee aiheen taakse, kun salama on objektiivin päällä.
    Kun salama on sopivalla korkeudella, niin leuan alle tulee sopiva varjo joka erottaa leuan kaulasta.

    Eihän nämä mitään taidehärveleitä ole, selkeä dokumentti on kuitenkin helppo saavuttaa.
    Digikameroiden kehittyneet herkkyydet on ainakin mulla muuttanut huomattavasti salaman käyttöä, mukana se on kuitenkin oltava.
    Käyttökohteita on :
    kontrastin hallinta
    liikkeen pysäyttäminen,
    valaisu kameran päältä silloin kun vallitseva valo on ihan persustasta
    ja joskus aidosti valaisemiseen päävalona kun mitään muuta ei oo ja kuva on saatava.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Salaman optimipaikka

    Tärkein syy on se, että suoraan objektiin päällä on helpoin peruspaikka:
    * Jos se olisi sivussa, se olisi 50 % tilanteista väärällä puolella.
    * Järjestelmäkameroissa tarvitaan peilikammion molemmilla puolilla olevat tilat kaikenlaisille hanikoille yms.
    * Kun salamatkin ovat kooltaan tasapainossa runkojen kanssa, ne voivat törröttää kameran päällä; toisin oli ennen vanhaan.
    * Punasilmäisyyteen auttaa vain etäisyys objektiivista, suunnalla ei ole väliä.
    * Ohjelmallinen punasilmien poisto ei vaikuta tässä mitenkään.
    * Jos haluaa jotain muuta paikkaa, voi hankkia sopivan telineen, ottaa salaman käteen tai laittaa jonnekin muualle.
    * Keskisijoitusta auttaa se, että vuosikymmenten saatossa salamapäiden suunnattavuus on kehittynyt. Muutenhan ihan suora -- siis naamoihin varjoton eli muotoilematon -- on onneton.
    * Jne...
     
  8. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Salaman optimipaikka

    Kyllähän tuo pokkareiden punasilmäsalama ainakin vähentää vaikutusta, kun pienentää pupillia.

    Mä käytän salamaa pääosin täytesalamana ulkona, jolloin tuo suuntaavuus ei ole kovin tärkeää. Sisätiloissa en juuri kuvaa kuin muistoja, kun mielestäni valo on aina enemmän tai vähemmän huono. Tai sitten ovat ihan vallitsevan valon tunnelmakuvia, tyyliin kynttilävalo.

    Tietysti, jos jotain kahden salaman tekniikkaa kokeilisi. Esim. joku varsi, jonka päässä olisi salamat ja jonka voisi nostaa toisella kädellä ylös, kun kuvaa toisella.
     
  9. Vs: Salaman optimipaikka

    Optimaalinen salama sijoitus on hyvä kysymys, yhtä hyvä kuin kysymys kameran optimaalisesta sijainnista.
     
  10. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Salaman optimipaikka

    Toki näin. Mutta jostain syystä aikaan ennen elektronisia salamoita se oli pääosin siinä sivussa.
     
  11. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Salaman optimipaikka

    Tähän kysymykseen vastaus voisi olla salamajalustan päässä radion päällä. Kameran päällä on radio joka ohjaa salamaa.

    Ehkä siihen yleiseen kysymykseen vastaus on kyllä vamaan, että "tarpeen mukaan". Itse olen kokeillut kameran päällä, varren päässä, kädessä johdon kautta, kädessä radion kautta, monopodin päässä toisessa kädessä, pikkujalustalla pöydällä ja valaisinjalustan päässä. Kussakin on ongelmansa ja hyvät puolensa.

    Tuollainen bracket, salamavarsi on ihan näppärä, jos kuvataan liikkuvasti, kohtuullisen läheltä, eikä pysty käyttämään kattoa tai seinää valon heijastamiseen. (Tämä on muuten siinä vedenalaiskuvauksessa ihan tyypillinen tilanne). Taakse muodostuvaa varjoa voi suunnata paremmin ja salamaan mahtuu jonkinlainen valonhajotinkin, joka ei kuitenkaan tule kameran eteen. Kamera muuttuu hankalammaksi käsitellä, monopodin käyttöä vähentää hartiasärkyjä (ja tätäkin voi kokeilla veden alla).
     
  12. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Salaman optimipaikka

    Tuskinpa punasilmäisyys oli vanhan ajan pressikameroissa ongelmana. Niillä kuvattiin mustavalkoiselle laakafilmille. Kuvaajat saattoivat olla punasilmäisiä.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
    Vs: Salaman optimipaikka

    Ihan keskellä.

    .
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: Salaman optimipaikka

    Erinomainen varoittava esimerkki.