Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mielipiteitä soft release knapeista.

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana TStoor, 31 Toukokuu 2014.

1. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48
    Hankintalistalla olisi Bessa R3A malliin soft release knapi. Varmaan tästä meidän porukasta löytyy mielipiteitä erilaisista ratkaisuista, vai mennäänkö suosiolla Tom Abrahamsson Soft Releasen hankintaan?

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

Minä en ole huomannut sellaiselle mitään tarvetta, joten on jäänyt jopa kokeilematta.  Kokeillenko sen vasta huomaa? 

Jos tähän jotain mielipidettä liittyy, niin ainakin ennakkoasenne ylimääräisestä törröttimestä.  Haitarinnappi.  :)

ed.  Ehkä se tärkein unohtui.  Sellaisen kanssahan menettää tuen joka useimmissa kameroissa on laukaisemen ympärillä ja johon sormi tukee.

3. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Itse käytin X100:ssa koska laukaisunappi oli aika tasossa muiden pintojen kanssa. Toimi hyvin ja paransi laukaisu tuntumaa todella paljon. Tietty muoto ja koko pitää kokeilla, omien mieltymyksien mukaan.

Ebay on noit pullollaan. Paaljon edullisempaan hintaan ku 20€/$ kpl.

esim: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_mPrRngCbx=1&_nkw=soft+release+button

4. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Oli mulla kanssa mut sit se tippu ja myin kamerankin.

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Olen hieman miettinyt mini soft release -nappia Leicaan. Mikäli jossain vaiheessa hankin, se tulee ehdottomasti olemaan Tom Abrahamssonin valmistama.

6. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Soft release ei ole maailman paras idea jos on tapana pitää filmikamerasta suljin aina viritettynä. Joskus kun käytin soft releasea, niin aika monessa rullassa oli mustia ruutuja, koska suljin oli räpsähtänyt vahingossa esim. kameran ollessa laukun sisällä. Ja päälle vielä se bonus, että tuon jälkeen disaissiv moument money shot meni ohi, kun kuvaa ottaessa huomasi ettei suljin ollutkaan enää viritettynä.

Digikamerassa varmasti hyvä idea, sillä kyllä se laukaisutatsi oli ton knapin kanssa tosi paljon parempi kuin ilman.

7. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Minusta tämä nappi on hyödyllinen, eikä ole liian ulostyöntyvä.
    Istuu mukavasti ensimmäisen nivelen alle.

Liitetyt tiedostot:

8. Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

Mä puolestani pidän enemmän lievästi kuppimaisesta lisähärpäkkeestä. Jos runko on oikean kokoinen, osuu etusormen ensimmäisen nivelen jälkeinen pullero juuri oikeaan kohtaan. Jos taas runko on omille näpeille "liian" korkea, poistuu osa edusta, sillä sormen pää osuu laukaisimelle.

9. Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

Omista kokemuksista on jo jokunen vuosi aikaa mutta kyllä se Tom Abrahamssonin isompi soft release ainakin Leicassa toimi oikein mainiosti ja sulkimen laukaisu tuntui pehmeämmältä. Jossain laatikossa täällä niitä vielä lienee eli on mahdollisuus testaamiseenkin jos niin sattuisi että polkumme yhtenevät.

10. Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

Aikalailla näin!

11. Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

poistettu

12. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
  13. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48

Kiitokset hyvät herrat taas kerran monipuolisesta inputista.

Ja mablo mielllään testaan jos ok sinun puolesta. Kiitokset!

14. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Haha, tsekatkaapa ton linkin kommenttiosiosta toi tarina. En osaa linkata kännykällä, mutta ainakin mun luurilla se kommentti näkyy ylimpänä. Loistavasti kirjoitettu kuvaus Leicafilosofiasta ja soft releasesta. Ei tosin sovi tosikoille... :)

15. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Heh, hauska kirjoitus tosiaan!
    Kyllä Leicakäyttäjäkin näille osaa nauraa...

16. TStoor

TStoor Well-Known Member

3 174
    76
    48

Kiitokset vielä kerran kaikista mielipiteistä ja kommenteista.

Parin viikon kokemuksella voin itse todeta, että kyllä tosiaan on hienot ja yksinkertaisen mainiot nämä knapit. Kuvaustuntuma on tyystin erilainen.

17. Tumppi$

Tumppi$ Member

52
    0
    6

Tällainen tuli tänään postitse M6:en nokalle.. Ihan näppärän oloinen nuppi ja ainakin omalla kohdallani tuntuisi heti parantavan  laukaisimen "löytämistä" sormella. Toisaalta, sormea ei tarvitse myöskään "kaivaa" samalla tavoin kuin ilman nappia, joten voisin hyvinkin kuvitella että tällä saavutetaan yhden suljinajan verran etua kuvattaessa ilman jalustaa. Tuo mini on passelin kokoinenkin, eli sehän ei tuo sellaista ylimääräisen ulokkeen vaikutusta vaan näyttää ikään kuin kameraan luonnollisesti kuuluvalta osalta. Kierteet ovat aika lyhyet, joten kenties silloin tällöin kannattaa napin paikoillaan pysymistä varmistella? Keveys ja mitat ovat sitä luokkaa, että luulen tahattoman "vahingonlaukauksen" riskin olevan hyvin pieni, ellei jopa olematon. Sen verran pieni ja kevyt tämä tosiaan on, että esim. pieni suodinrasia säilyttämistä varten voi olla ihan paikallaan, mikäli nappia joutuu irroittelemaan esimerkiksi lankalaukaisimen vuoksi.

18. markku55

markku55 Active Member

Hieman hatuttaa, ettei E-PL5:ssä ole lankalaukaisimelle kierrettä, no toisaalta eipä sitä ole kovin monessa modernissa digikamerassa muutenkaan.

19. Vs: Mielipiteitä soft release knapeista.

Retina IIIC:ssakin vaikuttaa "keventäjästä" olevan hyötyä. Joskin rungon muoto eroaa niin paljon esim. M3sta, että nupin pitäisi olla pienempi ja ulospäin kaartuva sekä kierteiltään sangen lyhyt. Käyttämäni versiot ovat ko. kameraan isohkoja ja kuppimaisia.
    Olen samaa mieltä siitä, että ko. vimpaimesta on oikeastikin hyötyä.

20. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Jos nykydigin elektroninen painike on kunnolla ergonomisesti toteutettu, paukun pitäisi lähteä ihan yhtä smoothisti kuin näilläkin.