Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Salaman (kauko)ohjaus luonnossa

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Salla, 16 Elokuu 2021.

1. Salla

Salla Member

49
    3
    8
    Kyllä mauaalitilassa toimii ja salama laukeaa. Siinä mielessä kaikki on ;)

Jos on staattinen kuvauskohde ja aikaa säätämiselle on, niin jopa minäkin onnistunen kohtuullisesti. Mutta sitten sitten ne "kummin-kaiman-siskon" rippi, hää tai muut juhlakuvat ja kun kokemus tässä vaiheessa on vaatimaton, niin ihan vain että jos jotenkin pystyisi onnistumaan, mielessä käy automaatti, TTL-tila.

2. Salla

Salla Member

49
    3
    8
    Kerron nyt muutamia käyttökokemuksia näistä Godox V860 II - N salamistani ja Godox XPro ohjaimesta, jos jollekin olisi näistä hyötyä? Tässä aikaisemmin oli puhetta salaman ohjaamisesta pidemmältä etäisyydeltä. Vaikka moni asia on erittäin hankalaa Nikonissani (D-3500 "köyhän miehen malli") ja salamat toimivat vähän miten sattuu (ainakin TTL-i) - olen silti tyytyväinen Godoxin salamiin ja ohjaimeen - varsinkin manuaalisessa muodossa.

Godoxesissa taitaa olla ohjaimessa kaksi toimintaetäisyys asetusta 0...30 m ja 1...100 m (muistaakseni näin). Itse olen käyttänyt toistaiseksi tuota 0...30 m ohjausasetusta ja sillä asetuksella salamat ovat toimineet moitteetta ainakin noin 50...60 m etäisyyksille asti. Oletan (en ole vielä kokeillut), että 1...100 m asetuksella toimii(isi) vielä hieman pidemmälle kun tuolla 0...30 m asetuksella, mutta toisaalta ei ole tarvinnut kokeilla, koska on toiminut moitteetta ihan tällä pienemmälläkin asetuksella. Salamia voi "paiskoa" lähes minne vaan (puun taakse, rakennuksien taakse) sekä kuinka kauas tahansa ja aina vaan "räpsähtää" - kun pitää räpsähtää.

Hienoahan tuossa Godox XPro ohjaimessa on se, että yksittäisen salaman kaikki perusasetukset voi tehdä tuon radiotien kautta (superhieno ominaisuus/asetus :p) ja tietysti itse salaman laukaisu manuaalitilassa toki onnistuu. TTL-i en ole edes ajatellut kokeilevani, koska on niin hankalasti toimiva (toimimaton) ominaisuus tässä kamerassa ja näillä salamilla.

Mielestäni Godoxin salamat ovat varsin hyvin toimivia laitteita (tietyin kamerarajoituksin), kohtuullisen tehokkaitakin ja kohtuuhintaisia näin harrastelijalle, eli olen kyllä ihan tyytyväinen hankintoihin tähän asti. Nämä salamat ovat täyttäneet juuri sitä tarvetta, mitä alunperin alettiinkin juuri täyttämään ;) Tosin vielä olisi haaveissa muutama salama lisää, mutta se on eri tarina ... :eek:

jaska26 ja SakkeM tykkäävät tästä.