Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Berlebach

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Harald, 5 Toukokuu 2009.

Ostin tässä tuollaisen Berlen minijalustan, 40 senttisen korkeimmilaan, vaelluksille mukaan. Alle kilon painoisena ja ihan oikeasti tukevana kuvittelen sen ajavan asiansa reissussa.

Sitä käpistellessä ja työn laatua ihaillessa heräsi himo myös tuollaiseen täyskokoiseen Berleen. Kun noita ei pahemmin kaupoissa ole, enkä ole missään päässyt käpistelemään, niin kyselisin kokemuksia noista.

Eli onko tuollainen Report 1002 perusjalusta riittävä yleiskäytössä pääasiassa maisemissa kevyelle/keskiraskaalle kalustolle? Kun se on niin halpakin... 125€ saksanmaalta posteineen samasta paikasta mistä tuon pienen ostin....

- Gewicht: 2,20 kg
    - Transportlänge: 60 cm
    - Minimalhöhe: 5 cm
    - Maximalhöhe: 88 cm
    - Belastbarkeit: 18,00 kg
    - Schwingungsdämpfung: sehr gut

Noin listasta luettuna sen ominaisuudet ovat ihan käypäistä tavaraa korkeuksien, kantokyvyn jne. suhteen. Siihen löytyisi perusjämäkkä Kaiserin kuulakin ihan tuosta pöytälaatikosta... vai pitäisiko harkita noita korkeampia 3012 (132cm) tai 8023 malleja. Keskiputkea en tarvitse, se on vain tiellä.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Vs: Berlebach

Juuri tuota mallia en ole nähnyt, mutta kivojahan ne muutoin on. Tykkään. Mistä meinasit tilata? Niiden sivuilta?

2. Vs: Berlebach

"Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä..."

On siinä puutavaralla m[sup]3[/sup] hintaa  ;D

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Berlen vahvuus on juuri se keskiputki, ja sen 'kuulakiinnitys'. Mikään muu jalusta ei ole niin helppo asettaa pystysuoraan.

4. Vs: Berlebach

Ei sitä keskiputkea siihen "kuulakiinnitykseen" tarvita. Tuossa mini-Berlessäkin on sellainen, muttei keskiputkea.

5. Vs: Berlebach

Joku toinen voisi sanoa, että on siinä peltiputkella hintaa.... ;-)

6. Vs: Berlebach

En tarkoittanut viduilla.
    Itse en ottaisi vaikka ilmaiseksi saisin, ainakaan käyttöön vaan myisin pois...

7. Vs: Berlebach

Samaa mieltä. Vähän kuin tekisi talon puusta kun pellistäkin voi nykyaikana tehdä, itse asiassa suurempi osa maailmassa asuukin aaltopeltikodeissa...

8. Vs: Berlebach

Joku voisi myös kysyä, että mikä olikaan oikeasti panoksesi tähän ketjuun....  meinaatko, että kun kysyn kokemuksia Berlebachista on kiinnostavaa ja tärkeää saada tietää, ettet tällaista ottaisi vaikka ilman saisit sen Slikisi tai Manfrottosi tilalle, vaikket ole koskaan sitä edes elävässä elämässä nähnyt? eipä juuri kiinnosta, se kun vain kertoo jotain sinusta, jota mitä minulla ei ole mitään kiinnostusta saada tietää....  huoh.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Minulla oli yksi rima katkenut;  vika puutavarassa, puun syyt tekivät rajun mutkan katkeamiskohdassa.  Lähetin digikuvan maahantuojalle, ja jonkin ajan päästä posti toi kokonaisen uuden jalan tehtaalta. Fiksusti toimittu.

Liimasin tietysti sen vanhan, joten nyt on varajalkakin kaapissa.

Berle oikeasti on kevyt ja tärisemätön, kiva jalusta. Itse hommasin sen nimenomaan keskiputken takia - sitä voi käyttää ilman kuula- tms päätäkin peruskäytössä, koskapa keskiputki on kuulan tapaisella kiinni, ja kääntyy jonkin verran. Pystykuvat eivät tietysti onnistu ilman lisävälineitä (paitsi jalustapannallisilla opiskoilla),  mutta panoraamakameralle  tai panoraamojen yhdistelmiä kuvatessa se on lyömätön, koska keskiputken saa helposti pystysuoraan. Muilla jalustoilla joutuu säätämään jalkoja.  Kuula- tai kinopäät välissä vain lisäävät tärähdysvaaraa.

Keskiputken voi matalalta kuvaamista varten kääntää toisin päin. Saa kameran maahan kiinni.

10. Teme

Teme

15
    0
    0

Juuri keskiputken takia itsekin hankin Berlen. Pentax 645:ssä kun on jalustakiinnitys sekä pohjassa että kyljessä, niin pystykuvat onnistuvat yhtä vakaasti ja helposti kuin vaakakuvat. Pikakiinnityslevyt molempiin reikiin ja suunnan vaihtaminen on nopeaa ja helppoa. Panoraamalevy keskiputken päässä on vain osoittautunut turhaksi omassa käytössäni, yksi pyörivä osa vääntönuppeineen häiritsemässä. Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen.

Sinaria varten on nyt toinen hiukan isompi Berle odottamassa käyttöä, mutta siitä ei ikävä kyllä ole vielä kokemuksia... Josko jo kesällä ehtisi...

11. Vs: Berlebach

-ja eikös noita berlepahheja Suomestakin saa, ainakin Ursa myy nettisivuillaankin yhtä.
    Hinta tosin sattaapi Ebayssä olla halvempi.

12. Vs: Berlebach

Osaatteko sanoa mitä malleja nuo teillä olevat jalustat ovat olleet?

13. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

^ Nyt en just muista numeroita, enkä jaksa nyt etsiäkään kun nuo niiden uudet sivut on vähän sekavammat, mutta mulla on nykyään semmonen pisin mahdollinen kahden jatkopalan harmaa jalusta, jossa on se kuula, muttei keskiputkea eikä panoraamalevyä. Isommalla uroskierteellä. Aiemmin mulla oli sellainen versio, joka oli myös harmaa, mutta yhdellä jatkopalalla ja keskiputkella.

Aloin sen luokan hifistisissiksi, että päätin olla absoluuttisen vakauden vuoksi kajoamatta keskiputkiin missään olosuhteissa. Silläkin uhalla, että joutuisin kantamaan pidempää jalustaa. Voi olla, että olis pikkasen kannattanu tinkiä, koska mä kuitenkin halusin ihan täyspitkän jalustan. Mut sit siinä tuli sekin, että pykälää lyhempi kaksijatkopalainen jalusta lyhenee matkapituudestaan vain jokusen sentin, mutta täyspituudessa jo aika paljon. Ja kun en halunnut tinkiä täyspituudesta enkä keskiputkettomuudesta, tässä sitä nyt ollaan ;).

No, ei se nyt mikään mahdottoman jumalattoman iso ole. Ei siis mikään tv-kameran jalusta. Mutta ei myöskään mahdu olkalaukkuun kiinni ilman, että antaa sen mennä parikyt senttiä yli molemmilta puolilta.

14. Teme

Teme

15
    0
    0

Itsekään en numeroita muista, mutta toinen malleista on niitä pidempiä yhden jatkopalan jalustoja keskiputkella ja isommalla uroskierteellä, olisiko tuo 3042? Pienempi malli taas on niitä matalampia yhden jatkopalan malleja keskiputkella, panoraamalevyllä ja pienemmällä uroskierteellä, ja siinä ei mitään numeroita ollutkaan (eBaystä hankittu käytettynä, ei tainnut myyjäkään tietää).

Ainakin Porin Rajalassa on noita ollut myynnissä.

Pari vertaamaani hintaa näkyi vastaavan eurolleen Berlebachin omien sivujen hintoja, postikuluihin en tutustunut...

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Minun taitaa olla 8043, kaksi jatkoa ja keskiputki.

16. Vs: Berlebach

Minä vertasin ja siinä on huima ero. Osassa noista kuuluu postitus hintaan ja osaan se on 8-15€, kun Berlebachin verkkokaupasta lähetys olisi ollut tuolle pienellekin jo 45€.