Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Salamakuvaus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 24 Lokakuu 2015.

    Kuvitellaan tilanne että olen biliskisoissa kuvaamassa. Kuvaan M-moodilla säädellen aukkoa ja suljin-nopeutta herkkyyden ollessa Auto moodissa rajana vaikka iso 8000.
    Kuvaan finaalin tunnelmia SB800 salamakengässä valmiina virrat suljettuna. Kun ratkaisupallo on lyöty pussiin ja alkaa hillitön tuuletus, on salama kytkettävä päälle ja ruvettava kuvaamaan voitonriemusta aiheutuvaa juhlintaa.

    Millä moodilla onnistuu nopeasti vaihtaa kuvaustapaa niin että herkkyyden saa alemmas, suoraan P-moodiinko niin että runko ja salama iTTL moodissa hoitaa tilanteen. Tietysti salaman täsmäys on hyvä asettaa 1/250s, minulla on huonoa kokemusta ja tietoa salamalla kuvaamisesta, joten niitä positiivisia hyviä vinkkejä taas kiitos.

    Tässä haen nyt sitä että kamera ja salama keskustelisivat keskenään niin, että herkkyden saisi alemmas ettei salama puhko vaaleita kohtia. Nyt kun kytken salaman päälle mittaa kamera edelleen valotuksen vallitsevan valon mukaan, oli salama päällä tai ei.
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Salamakuvaus

    En nyt osaa ajatella tuota M-moodia automaattisen herkkyyden kanssa, mitä se tuo etua A-moodiin auto-ISOlla ja kuinka se tai auto-ISO ylipäätään toimii salaman kanssa.  Molemmissa on kuitenkin kyseessä automaattivalottaja.  A-moodin kanssa saanet herkkyydeltään vähemmän vaihtelevia kuvia ja itse valitset aukkoa ja auto-ISOn pisin suljinaika-valintasi pitää huolen että on tarpeeksi lyhyt suljinaika.

    Jos olisi A-moodi ja auto-ISO, niin sullahan ISO-asetus määrää alimman herkkyyden.  Lisäksi valikon kautta olet valinnut pisimmän suljinajan auto-ISOlle.  Eturullalla, kun painaa ISO-nappia, voit kääntää auto-ISOn päälle ja pois ja takarullalla säätää ISOa (eli auto-ison kanssa alinta herkkyyttä).

    Kun laitat salaman päälle, A-moodin kanssa se kai toimii ihan mainiosti?  Auto-ISOn saat pois siis eturullalla ja sitä perusherkkyyttä säädetään takarullalla (jos siinä nyt olisi muuttamista).
     
  2. Vs: Salamakuvaus

    No jos haluaa salamalla kuvata, itse pitäisin asetukset aivan samana ja pistäisin salamaan softarin ja tehot minimiin. Taustan valotus pysyy samanlaisena, vaan salama irrottaa ilmeet erikseen.
     
  3. Vs: Salamakuvaus

    En ymmärrä. Minulla on joku mutu että joskus jollain toisella Nikonin rungolla ja Nikonin salamalla olen onnistunut kuvaamaan salamalla niin että herkkyyttä ei ole tarvinnut pitää korkealla (kameran mittaus vallitsevan valon) mukaan, vaan niin että hämärässäkin kamera on "ymmärtänyt" salaman ja herkkyys on pysynyt kurissa. Vaikeaa ymmärtää, siis minulla. Ehkä joskus tämäkin aukeaa...
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salamakuvaus

    Nikonissa on ilmeisesti asetuksissa "hitaan ajan salamatäsmäys", eli kun kuvaa jollakin automaatilla niin salaman päälle laitto ei vaikuta valotusaikaan. Normaaliasetuksissa salaman päälle laitto tekee valotusajalle temput. Sitten on toinen asetus, jälkimmäisen verhon täsmäys....ovat eri asioita.

    Eli laita asetuksista hitaan ajan salamatäsmäys ja kokeile. Silloin pitäis vallitsevan valon säätö olla paremmin hallinnassa kun laittaa salaman päälle.

    Näin muistelisin 11 vuotta sitten poisvaihtaneesta merkistä.
     
  5. Vs: Salamakuvaus

    Kiitos neuvoista, ja hyvä on muisti sinulla :D
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salamakuvaus

    Nikonilla kun on kaikki opetellut, niin muistaa kaikenlaista.....canonin käyttämät nimitykset asioista ei tahdo mennä enää kaaliin....mutta pääasia että osaa jotenkin käyttää.

    Joka tapauksessa itsellä ei olisi kovin vaikeaa siirtyä takaisin Nikoniin.