Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Antistaattiset liinat - mitään iloa?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana J.Vuokko, 4 Syyskuu 2007.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vuosien varrella on parikin liinaa kertynyt. Alunperin ostin diojen pyyhkimiseen, mutta kokeilun jälkeen jäi. Se kun jättää sellaisen 'hunnun'.
    Olen kokeillut myøs suurennuskoneen negalaseihin. Alemmassa tuhnuttaa vedoksen enkä ole varma hyödystä ylemmässäkään lasissa.
    Myös tasoskannerin lasiin olen käyttänyt, mutta on tullut sellainen tuntuma, että mokoma heikentää entisestään skannaustulosta...

Joten käyttääkö kukaan näitä liinoja mihinkään.

Kokemusta ilfordista ja hamasta.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Antistaattiset liinat - mitään iloa?

En käytä. Saman oloisia kokemuksia.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Meillä on joku harmaa mikrokuituliina jolla on hyvä putsata skannerin lasia ja kehystäessä myös taululasit pyyhtiään samalla rätillä. Moneen kertaan on hommattu kaikenmoisia vastaavia mutta kaikki muut jättää nukkaa tai muuten on käyttökelvottomia.

Antistaattista liinaa (ainakaan sillä nimellä) ei käytetä.

4. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Itselläni on Japanilainen Kanebo HITECLOTH puhdistusliina, joka on tarkoitettu silmälasien puhdistukseen, se sopii mielestäni mainiosti myös kameraoptiikkojen puhdistukseen. Liina on valmistettu Kamebon erikoishienosta BELLIMA X-mikrokuitukankaasta, jossa on 70% polyesteriä ja 30% nylonia. Suosittelen kyseistä puhdistusliinaa.

5. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Eikös nuo "antistaattiset" liinat hävinneetkään 80-luvulla??? Käsittääkseni kukaan ei saanut niitä silloin toimimaan (=lika siirtyi, mutta lisääntyi), jotkut vastaavat "tappoi" jollain "am:n liemellä" lp:t, joita sitten kavereiden kätköistä pelastelin levypesukoneella. Mutta jos niitä vielä valmistetaan, vieläpä Ilfordin toimesta, joku käyttö niille täytyy olla...

Optiikkaan Zeissin setti, loistava. Menee samalla kamalla negapitimen lasit yms. Ja pimiöön paineilmakompressori, sellainen, joka ei hirveesti heittele öljyä ilman mukaan. Ihan bullshittia herra Adamsin ohjeet "huiskista", joilla siirrettään pöly pois negasta - hänen teorian mukaan "puhaltaminen" vain siirsi pölyn paikasta toiseen. Ei ole kompuran jälkeen ollut yhtään pölyistä negaa suurennuskoneessa;) Tosin me ollaan pimiön puhtauden suhteen siivousfriikkejä.

Filmin "putsaamiseen" ei ole vielä yhtä vankkoja vinkkejä. Luultavasti uudelleenlöytyneessä diakehystyksessä tulee useampia mokia eli PEC-12sta ajattelin kysäistä Fimekosta.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

En ole varma valmistaako Ilford niitä enää - omani on 90-luvun alussa ostettu. Uudempi on ehkä 5v vanha ja ostettu Telefotosta, liekö Haman valmistetta.

Ei noilla näköjään kyllä mitään tee...

7. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Minkäslainen värkki tuo levynpesukone on? Helvata, mulla on läjä älppyjä, jotka olis sitä vailla. Saiskohan rahisevasta Juice Leskisen Per Vers -runoilija levystä kuunneltavan. Mulla on J.K Juntunen sarjiskin vielä siinä mukana :)

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Levynpesukone on eräänlainen ultraäänipesuri, jossa moottori pyörittää levyä pystyssä "pesuliemessä", joka on altaassa, jonka pohjassa nurjalla puolella on ultraäänivärähtelijä. Tämä ultraäänivärähtelijä on käytännössa pietsoelementti, johon johdetaan noin 30 - 40 kHz taajuista ääntä. Ultraääni aikaansaa nesteessä mikroskooppisen pieniä kavitaatiokuplia, jotka irroittavat äänilevyn epäpuhtaudet yhdessä pesunesteen kanssa.

9. evis

evis Member

499
    0
    16

Mulla myös. Maksoin levystä itseni "kipeeksi" muutama vuosi sitten :)

Mitäs lp-friikit tuumaa kun itse olen pessyt lp:t ihan kylmästi fairilla & pehmeällä harjalla ja loppuhuuhtelu sitten tislatulla vedellä?

Alkuperäiseen kysymykseen: itse olen vanhalla älppäriharjalla sutinut pölyt pois esim. optiikasta jos niihin on harjaksella päässyt. Osa tietty siirtyy mutta suurin osa jää harjaan.

10. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Niin mäkin. Ilmestymisvuonna se maksoi Salon Musiikissa 28,90 mk (muistaakseni, täytyy tarkistaa kotona hintalapusta). Se oli iso raha toimettomalle vetelehtijälle :D

11. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

OT: levynpesukoneet

Joskus kokeilin ultraäänipesuria, mutta ei kelvannut. Jos etiketti säilyikin melko siistinä (siinäkin saattoi olla ongelmia, koska levy upotettiin kokonaan nesteeseen), ongelmana oli, ettei laite kuivannut levyä eli uraan jäi epäpuhtauksia.

Keith Monks on hyvä, tosin oma vaatisi taas pientä "laittoa".

Keith Monks – KMAL – Record Cleaning Machine – RCM – RecordCleaning – Vinyl LP

12. äyni

äyni Member

414
    0
    16

[OT]
    Itse olen miettinyt tämmöisen tekoa:
    DIY Record Cleaner
    [/OT]

13. LPhoto

LPhoto Member

131
    0
    18

Itsehän onnistuin tekemään "naarmuja" Haman mikrokuituliinalla pyöröpolaan.

Ilmeisesti kun liinan reuna osui suotimen pintaan, se veti sitä tummaa kalvoa mukanaan. Ei ole kuvissa tosin asia näkynyt, mutta ruman näköinen on.

Siitä lähtien on liinat olleet suurella varauksella käytössä, yleensä turvaudutaan linssipaperiin.

14. Vs: Antistaattiset liinat - mitään iloa?

Mua kanssa ärsyttää erilaisten liinojen reunojen kanttaukset joita pitää varoa. Lähtisiköhän liina purkautumaan jos reunat leikkaisi pois kokonaan?

15. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Lähtisi.
    Minä ostin jostain joskus jonkinmerkkisiä laadukkaita (ja kallita) mikrokuituliinoja. Ovat ohuita ja reunat ovat myös turvalliset.
    Putsaavat hyvin, jos ovat vain puhtaita. pitäisi muistaa pestä kohtuullisen usein.

Linssipapereita en käyttäisi pelkälteen mistään hinnasta. Jonkin puhdistusnesteen poispyyhkimiseen painamatta, mutta muuten ehdoton ei.

Linssin jatkuva puunaaminen on sitäpaitti täysin turhaa. Sgegeä täytyy olla aika runsaasti, että se vaikuttaa kuviin millään lailla. Isommat roskat harjattomalla pumpulla pois ja rasva ym ei-irtolika harvemmin varovaisella pyyhinnällä ja ehkä jollain hyvällä puhdistusnesteellä ehkä.
    Nykyisillä pinnotteilla linssien hinkkaamnen tekee enemmän haittaa kuin rasva.

Joku joskus suositteli kollodiumia lasilinsseille, mutten siitä enempää tiedä, kuten en myöskään kaikista linssimateriaaleista omissa objektiiveissani. Muovi syöpynee kollodiumin kanssa.

16. Vs: Antistaattiset liinat - mitään iloa?

Pinnakkaisvedosten tekoon käytettävää lasilevyä mä mikroliinalla vaan pyyhinkin. Siinä näkyy heti jos on kärpänen käynyt tai vaatteista tarttunut nukkaa tms

Lisäksi filmeistä pyyhin vedet pois rullatulla liinalla, se on hyvä

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä kunnon mikrokuituliinalla on kiva filmiä putsailla, varsinkin kun noi sudit on suht onnettomia.. Eikä aina pelkällä puhalluksella lähde roskat. Toi mun Haman liina vaan ei vissiin oo ihan parasta, joten voisi hankkia uuden joskus.

Semmosella kun diaakin vähän piiskaa niin roskat lähtee usein.