tähän asti pärjätty jos jonkinlaisilla välkyillä ja refloilla ym härpäkkeillä mutta nyt olis sellasta kuvauskeikkaa pukkaamassa jotta vahvistui aikalailla toi halu investoida studiohärpäkkeisiin. Verkkiksestä selailin ja löysin tuollaisen setin: Metz Mecastudio BL-400 SB-KIT II salamavalosetti, 2 valoa tekeekö tolla mitään. Kyse on vähän koulukuvamaisesta setupista yhden-kahden hengen potretteja taustaa vasten ja juu, taustakin pitäisi saada näkyviin. Noissa kuitenkin 400Ws tehoa jopa, noi 100-150Ws välkyt ajattelin unohtaa suosiolla, saman ajais ihan pikkutuikuilla kai. Toi vajaa 500€ alkaa olla kipukynnyksellä. Metz on kai kuitenkin ollut aikanaan ihan peruslaatumerkki mutta kai noikin jossain kiinassa tehdään ja naamioidaan merkkituotteeksi. Ihan ammattikäyttöön noi ei kuitenkaan tulis vaan pienen harrastajaporukan käyttöön. Toisaalta jostain Lontoosta luulisi saavan vuokrattuakin kaluston mutta mieluusti ennen toimintaa ajaisin laitteet itselleni tutuiksi. Sopivaa settiä saa tarjota käytettynäkin
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Tämä tulee nyt vähän ohi aiheen. Metzin perunanuijista kokemuksia ja nehän olivat todella hyviä aikoinaan, ovat käyttökelpoisia vielä 30 vuoden jälkeenkin, mutta halpissalamoiksi katsoisin Elinchromet. Perustelen sillä, että Elinkoille on sekä uutena että käytettynä hyvät markkinat ja paljon tarvikeheijastimia sekä valonmuokkaimia saatavana.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Elinchrome D-Lite 400, kaikki samankokoisina ja harmasuodinkalvoja tarvittaessa kehiin.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ihan varmasti noita hommaisin mutta toi hinta pompsahtaa sen pari-kolmesataa euroa ja varsinkin kun haluun setin softboxeilla. tota metziä satasen halvempi setti olis falcon eyesilla mutta joutuis tinkimään sen 100Ws/välkky tehoista. Ehkä silläkin tulis toimeen mutta... Vai olisko jossain joku kiva kauppa josta noi elincat vois saada 500€ hintaan kahden salaman setin softboxeilla?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Elincrome D-Lite 2 on minusta kätevä, teho riittää mainiosti, varmasti One riittäisi myös ... mutta minulla on aika pienet tilat. Miksi samankokoisia?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Siksi, että ohajsuvalot ja salaman välähdykset ovat synkassa keskenään. Silloin voi ohjausvaloilla laittaa valot ja varjot kohdilleen ja salama välähdys tekee samanlaisen valaistuksen. Siis silloin kun kuvataan vain studiovaloilla, eikä vallitseva valo vaikuta asiaa. Ei tarvitse niin paljon mittailla ja kokeilla ja homma hoituu. Kun salamat on synkassa, niin salamoissa voi olla erilaiset heijastimet/valaisimet, tehonsäädöt eri asennossa ja matka kohteeseen eri, silti voit katsoa ohjausvaloilla valon ja varjon suhteen silmällä kohdalleen, mittaat mittarilla vain kokonaisvalotuksen, säädät aukon ja otat kuvan....ja lopputulos on hyvä.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan D-Lite 4 valon määrää saa säätää asteikolla 2 ... 6 ja D-Lite 2:n asteikolla 1 ... 5, ovat siis samalla asetuksella yhtä voimakkaat. Oletan ohjausvalon olevan yhtä fiksu, vaan voin olla väärässä.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ohjausvalot kait palaa molemmilla täysillä kun tehot on täysillä? Silloin ohjausvalojen ja välähdysten suhteet tuskin ovat samat. Itse välähdykset voi olla samoilla numeroilla vastaavat, mutta eri etäisyydet ja erimoiset valaisimet/kuupat tekevät tästä käyttökelvottoman tehonsäätöä ajatellen.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Mahtaako auttaa jos vaihtaa ohjausvalotkin teholtaan vastaaviksi, eli isompaan tuplaten tehokkaampi?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Saatta olla, saatta ei. Pitäisi kokeilla. Ei kaikkien salamoiden tietysti ole pakko olla ihan synkassa, mutta tärkeimmät on kuitenkin hyvä olla. Mulla on taustavalona yhteensopimattomat valot, kun ei rahoja viitti laittaa kaikkia valohin kiinni.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Niin, voisi setelit syttyä palamaan ja kolikot kuumeta, ettei voi sormella koskea.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Niin, ehkä mieluummin pienempiin pienemmät lamput. Kun hunajakennoja sunmuuta kivaa pitää salaman edessä, pakkaa lämmöt nousta vakiopolttimoillakin.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ainakin Multiblitzeissä oli pienitehoisemmissa pienempitehoiset ohjausvalot. Teoriassa synkassa keskenään. Kokeiltua ei tullut, kaikki käytössä olleet olivat samanlaisia. Olen kyllä ollut huomaavinani (en varsinaisesti testaillut) että esim. softbokseja käytettäessä eivät samanlaistenkaan välkkyjen välähdykset ole ihan ohjausvalon näkymää vastaavia, mikä sitten lienee syynä. Asialla on nykymaailmassa melkein vain teoreettinen arvo, koskapa kameran näyttö kertoo paljon.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Näyttää tuo Metzin setti olevan hinnaltaan 545,- ja D-lite 4/4 paketin saa Rajalasta 699,-. Hintaero puolitoista sataa, mutta Elincoissa tulee vielä elämää helpottava radiotriggeri mukaan. Toisaalta Metzissä näkyy olevan Bowensin kiinnitys, joten ei sielläkään puolella lisävarustelista ihan pieni ole. Huomaathan että 100Ws -> 200Ws -> 400Ws laitteiden tehoero täydellä teholla on vain yksi aukko ja yleensä studiossa ongelmana on ennemminkin se, että tehoa ei saa ajettua tarpeeksi alas. Tosin noissa nykyisissä alkaa onneksi olla jo 5-6 aukon säätövara, joka on suurta juhlaa verrattuna jonkin patarauta-viissatasen 2-3 aukon tarjontaan.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Kannattaa tosiaan huomata, että tehoa ei pienissä tiloissa tarvita. Nykykameroilla voi tarvitaessa nostaa herkkyyttä. Tosin sitten, isompien säätövara on yleensä tosiaan parempi.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Mun uudemmat salamat on Elinkan RX 300 kun niiden tehonsäätövara on Elinkan kompakteista suurin ja ne saa pienemmälle teholle kuin RX 600. Studio ei ole aivan pieni, mutta pääsääntöisesti niiden tehot riittää paitsi taustan valaisuun jossa käytän yhtä tai kahta EL 500:sta. Kun RX 300 tehot laitta pienelle ja kinokennokameraan ISO 50 niin alkaa terävyysalue pienenemään, harmaasuotimilla vielä lisää.... Ei se ohjausvalojen synkkaaminen nykypäivänäkään turhaa ole, paljon helpompi on valoja säädellä . Ja ei synkassa olevatkaan ihan samaa näytä, mutta sillä pääsee helposti lähelle.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Nimellisarvoa suurempitehoista ohjausvalopoltinta ei välttämättä kannata kokeilla kun säätöelektroniikka on mitoitettu tietylle teholle. Käytännössä joutuisit kuitenkin laittamaan siihen isompaan tuplatehoisen polttimon, jotta valot olisivat suhteessa. Vanhaan Elincan 750S kompaktiin kokeilin kerran 300 watin ohjausvaloa alkuperäisen 200 wattisen tilalle, kun sitä ei hetkeen saatu mistään. Sulake kyllä kesti, mutta tehonsäätö muuttui toiminnaltaan sellaiseksi, että säätimen puoleenväliin asti valo ei edes syttynyt ja varsinainen säätöalue oli vain viimeinen neljännes potikan liikeradasta.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Tuota itsekin fundeerasin, että mahtaako tehonsäädöt olla kuinka lineaarisia noissa, ja sama pätee varmaan myös lamppujen osalta, että "lumenia watilla" ei varmaankaan mene ihan yksi yhteen.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Minä en välttämättä laskisi ohjausvalojen varaan valonmittausta, koska ne halogeenit nyt lyysaavat miten sattuu elinkaaren vaiheesta riippuen. Sen sijaan kantsuu miettiä, että tarvitseeko paljoa tehoja.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Eihän niillä ohjausvaloilla mitään mitatakkaan, mutta laitetaan valot ja varjot kohdilleen. Sen jälkeen voi katsoa histogrammista tai mieluummin mittarilla välähdyksestä kokonaisvalotus.