Ledivaloja tulee moneen paikkaan ja videokuvauksessa sitä käytetään hyvin paljon. Onko niin että lediä ei stilkuvauksissa paljoa käytetä. Luulis että nykyään se olis jo arkipäivää. Ledivaloilla pärjää miljöössä ei tartte trikkereitä. Tähän ketjuun saa kirjoitella aiheesta ja olla vastaan sekä puolesta. Tässä vielä leikkimielinen tehtävä. Yhdistä kuvat yhteen. Molemmat kuvat on kuvattu M-modella 1/80s f4 ISO 400 arvolla. Salamssa on käytetty pienintä manuaali säätöä ja ledivalossa isointa.
Vs: Salama vai Ledi B:ssä on pienikokoisempi valonlähde, kai sitten salamaputki. Myös suuremmat pupillit kertovat, ettei jatkuvaa valoa ole ollut niin paljoa. Kuvan tavanomaisen katsojan kannalta ei tietenkään mitään merkityksellistä eroa ole. Ledin puolesta puhuu mahdollisuus videokuvaukseen. Salaman puolesta sitten se, että tuossa taitaa olla kaikki puhti ledeistä käytössä. Salamalla riittäisi sitten pehmentää tai heijastaa, tai tarvittaessa kauempaakin.
Vs: Salama vai Ledi Munsta B:ssä valonlähde vetää siniseen päin tai sitten kamera on korjannut sitä siihen suuntaan jostain syystä.
Vs: Salama vai Ledi Ledistä raakana saattaa tulla kaamee rosoinen varjo, tarvitsee pehmentimen joka syö ennestään surkeaa valotehoa.
Vs: Salama vai Ledi Mulla oli tässä ledin edessä sellanen softi joka vie sitä rosoista varjoa pois. Kokeilin ja totesin että näin se pitää olla. Onhan tuossa salamassakin sofboxi.
Vs: Salama vai Ledi Ennen kun joku kerkiää mainaasta niin kerron että tää juttu on Studiokuvaus osiossa kun en ihan tiennyt minne laitan tän. Siis ei ole todellakaan ajatukseni että studiossa rupeis ledejä käyttämään. Siihen on parasta studiosalamat. Mutta miljöössä tehtävää kuvaukseen se toimii. Pitäis varmaan kokeilla joitakin Creeleditaskulamppuakin. Sillä sais varmaan komeesti hiusvalot hoidettua yms.
Vs: Salama vai Ledi Salaman varjo on siisti, vaikka onkin kova. LEDin varjo raakana on kaameeta. Sitten vielä, salamavalon valoa on paljon helpompi muokata mieleisekseen kuin tylsän tuntuista LED-paneelia. Spotti-LED-valo oliskin hieno peli, semmosen tahtoisin.
Vs: Salama vai Ledi Ei noissa kahdessa kuvassa hirveästi eroa ole. Ledien CRI on perinteisesti ollut hirveän huono (max 65), mutta jos hyvä löytyy, niin miksipä ei?
Vs: Salama vai Ledi Ei vielä, mutta ehkä jatkossa enemmän, jahka saadaan vähän parempia ledejä markkinoille siedettävään hintaan. Noissa ledeissähän on sellainen(kin) etu, että teoriassa niitä yhdistelemällä voisi rakentaa vaikka kokonaisen valoseinän, eli tosi ison "softboxin", kunhan valoa saadaan vähän pehmennettyä, tehoa isonnettua ja väritarkkuutta/tasoa paremmaksi. Isot, tehokkaat ja väritarkat ledipanelit maksavat maltaita, ja niitä on vielä melko harvassa. Salamilla pääsee vielä toistaiseksi valo- ja kustannustehokkaampaan tulokseen. Mutta palataan asiaan muutaman vuoden päästä. Ehkä sitten tilanne on jo parantunut myös ledien osalta.
Vs: Salama vai Ledi Sellasesa laskevan auringon miljöökuvauksessa tai yleensä vähäisen valon miljöössä noi ledit voi nyt jo toimia. Pitää oikein tosisnaa ottaa ja kokeilla tosi toimissa.
Vs: Salama vai Ledi Viedään ketjua eteenpäin kaksi vuotta myöhemmin. Onko kameralaukkulaisilla omakohtaisia kokemuksia nykyisistä näistä ledilätkistä, suosituksia hinta-laatusuhteeltaan hyvistä sisäkuvauksiin eli muoto- ja tuotekuvaukseen (Eli ei tarvi kilpailla auringon kanssa)? Valon laatu, värintoisto, luotettavuus. Salamoita reilusti kalliimpia ovat nähtävästi edelleen, mutta jatkuvan valon vuoksi ja koon puolesta vetoavat enemmän. Sulanto oli testannut halpoja YongNuon lätkiä täällä http://sulantoblog.fi/yongnuo-yn-600-ledvalot-kokeilussa/ Ensimmäiset fiilikset itselläni tuosta arviosta oli, että ehkä vähän enemmän valotehoa saisi olla.. mutta sitten hinta hyppääkin 600-1000 euron tienoille per lamppu, jolloin alkaa jo vuokraaminen tuntumaan järkevämmältä vaihtoehdolta.