vinkkejä, mistä ja mitä kannattaisi tilata. EN käytä luottokorttia(mutta jos joku haluaa käyttää ja tilata kimppaan niin se passaa). postiennakolla siis. mitkä ovat hyväksi todettuja levymerkkejä? cd-r ja dvd-r -levyistä(en vieläkään ymmärrä, mitä eroa on + ja - -levyillä!?) ja mistä näitä kannattaa tilata? tähän asti olen ostanut suomesta perus maxellia, tdk;ta, verbatimia ja kaikki miinusmerkkisiä. kiitoksia, Ville
Itse olen tilannut Nierleltä. nierle.com Ei tarvi luottokorttia voi maksaa verkkopankki tunnuksilla. Tosin muistaakseni piti maksaa etukäteen.
Käytännössä kaikki soittimet lukee +/-, mutta jotkut polttavat vain joko + tai -, eli kannattaa tarkistaa soittimesta.
Minä tilaan DVD-aihiot Nierleltä ja aina Verbatimia. Verbatimin aihioita on tullut poltettua yhteensä varmaan n. 100 kpl ja yhtään sutta ei ole tullut vielä vastaa.
Verbatimia mäkin olen käryttänyt sekä DVD että CD, muihin en koske ellei ole pakko. Ostopaikkana viime aikoina Verkkokauppa.com - todennäköisesti aina halvempi --> suoratoimitukset
Hanki mieluummin ulkoinen kiintolevy. Esimerkiksi allerkirjoittanut pisti tilaukseen LaCie D2 200Gt:n. Hinta oli vain 201 euroa. Varmuuskopiointi on tällä tavoin huomattavasti vaivattomampaa. Toki löytyy isompiakin (aina 2000Gt:uun saakka ellen väärin muista). Mikäli tarvitsee vieläkin isompia, niin sitten kannattaa karsia arkistoa (jotain rajaa). Ainakin Mac:ssä nuo ulkoiset kiintolevyt pelittää hyvin.
NIERLE Media GmbH & Co. KG IBAN: DE43391629800170170172 BIC/Swift: GENODED1WUR Volksbank Wuerselen e.G., Kaiserstr. 75-79, 52146 Wuerselen ja anna tilausnumerosi 713090 maksun viesti kenttään. jaahas. mitenkä noi sijoitetaan laskunmaksukenttiin?
Valitse maksu ulkomaille ja sieltä löytyy kentät aika kivuttomasti Osto-opas tallennusmedioille (CD/DVD) tuolta löytyy keskustelua kaupasta
Vaikea vastata lyhyesti. Saksalaisia en suosittele. He myyvät enimmäkseen rapamerkkejä ja ovatpa jopa kusettaneet mediakoodeja ym. Tässä on yksi vaihtoehto (en ole henk koht tuolta tilannut); Blank Disk - Offering support for mobile devices Onko levy hyvä, ja matsaako levy hyvin juuri sinun asemaasi, sitä ei voi tietää jos ei kokeile. Pitäisi polttaa koelevy ja skannata siitä virheet joista voi sitten päätellä paljon tai vähän. Esim TDK myy hyvin erilaisia levyjä saman nimen olla, pelkkä TDK nimi ei kerro mitään. Verbatimilla on yleensä laatua, mutta kaikki on mahdollista. Yleisesti Taiyo Yudenin levyjä pidetään parhaina (Verbatim käyttää joskus TY:ta)(ainakin kuluttajapuolella), ja niitä ei helposti halpiskaupoista (kuten saksalaiset) löydä. Hinta ei kuitenkaan ole sen suurempi kuin muillakaan "ok" levyillä, ale-halpiksia ei lasketa. Joku voi tietenkin pitää levyjen laatuskannauksia ym turhana, ja todeta että jos se toimii se toimi. Pidän kuitenkin ise laadukasta levyä (nykyisen tiedon varassa) myös paremman säilyvyyden takeena. Kukaanhan ei varmaan halua että levyt ovat 1-2v sisällä täysin/osittain lukukelvottomia. Jotain asiaa levyistä; http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=61943 (Media FAQ) http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=93797 (Media Codes Explained) Antimainos; Älkää ostako Liteonin tai Sonyn DVD polttimia, samaa hintaan saa paljon tuskattomampia laitteita.
nierle3.com eli Ridisc 8x Speed A-Grade... noita olen useemman sata polttanut, ja todennut ne hyvin toimiviksi... muuta en osta niin kauan kun noita on myynnissä =D
Kiintolevy ei ole mielestäni vaihtoehto varmuuskopioinnille. Viikko sitten kiikutin Lacien 250 Gb ulkoisen kovalevyn liikkeeseen, kun se lakkasi toimimasta, sisällä 70 Gb kuvia, joihin ei enää päässyt käsiksi. Onneksi kuvat löytyvät myös DVD-levyiltä. Jos haluaa hoitaa kuvien varmuuskopioinnin/arkistoinnin hyvin, pitää ne polttaa DVD/CD-levyille ja siirtää polton lisäksi ulkoiselle kovalevylle. Ulkoiselta kovalevyltä on näppärä etsiä kuvia, mutta DVD-kopiot ovat parempi varmistusmuoto mun kokemuksien mukaan.
RiDisc on halpismerkki ja levyt on toisaalla haukuttu pahasti. Onko heittää kprobe/plextool skannauksia, vai miten ne olet hyväksi todennut?
Tarkoituksena on pitää arkistot sekä koneen omassa että ulkoisessa kiintolevyssä. Tärkein sääntöhän on pitää kuvat vähintään kahdessa eri paikassa. Tietenkin ulkoinen kiintolevy voi mennä rikki (onneksi harvinaista), mutta sama pätee myös DVD-levyihin! Ulkoisen kiintolevyn sisällön varmistaminen on myös erittäin helppoa. Arkistoja voi verrata suoraan esimerkiksi koon perusteella tai laskea tiedostojen tarkistussumman. DVD-levyjen kohdalla on toinen tilanne: Levyjen tietää olevan pilalla vasta kun niitä todella tarvitsee (ellei sitten tarkista jokaista levyä säännöllisin väliajoin). Jouduin kuitenkin tänään perumaan tilauksen, koska LaCie julkisti tänään Mac Expossa uuden Mini Driven (http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10476). Kyseessä on Mac Minille suunniteltu uusi ulkoinen kiintolevy. Toimitukset kuitenkin vasta elo/syyskuun puolella. Siihen saakka pitänee polttaa varmuuskopiot CD-levyille (hemmetin hemmetti ...).
Mulla on noita Nierlestä tilattuja levyjä muutama kertynyt. Pari kolme sataa Platinum DVD:tä ja nelisen sataa CD:tä samalta merkiltä. Noista on ollut yksi toimimaton. Kaksi eri dual layer asemaa (NEC ja LG) käytössä ja eikä mitään väliä kummalla polttaa/lukee. Mun mielestä laatu on ollut enemmän kun kohdallaa..
Kuinka vanha on vanhin levy? Onko esittää kprobe/plextool skannia uudesta ja vanhemmasta poltosta? Mikä on levyjen mediakoodi? edit; Eli siis jos sanotaan jotain mediaa hyväksi, vaikkapa esim tämä "platinum" joka ei ole mikään levyvalmistaja vaan lafka joka ostaa luultavasti sitä mitä halvimmalla saa ja laittaa oman nimensä päälle (voi olla hyviä eriä, ja huonoja, ja kaikkea siitä väliltä), niin olisi kiva kuulla perusteluja miksi se on hyvä. Pelkkä "no ne nyt on toiminu toistaseks" ei vielä riitä.