Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Salama, mutta minkälainen?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kairaprod, 12 Toukokuu 2014.

    Terve!

    Tulevana kesänä ois tulossa ensimmäinen hääkuvauskeikka, sekä muita juhlatapahtumia ja olen hankkimassa lisäsalamaa kameralle (Canon 7D). Salamoista minulle ei kuitenkaan ole oikein minkäänlaista kokemusta, eli voisiko joku suositella hyvää salamaa ja kertoa mitä ominaisuuksia salamasta pitäisi löytyä? budjetti salamaa varten on n.300€ .
     
  1. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Tärkein kysymys lienee, miten ajattelit kuvailla. Jos OSAAT käyttää salamaa, niin ehdottomasti manuaalisalama tai kaksi, johon sitten radiotriggerit, jalustat ja sateenvarjot.

    Budjettiin suurinpiirtein pääsee esim. 2x Yongnuo 560 III + RF 603 CII triggeri. Halpis varjot + pari jalustaa. MUTTA MUTTA. Kuinka paljon voi luottaa noihin Kiinalaisiin vermeisiin. Itselläni on suurinpiirtein tuollainen setti, mutta vähän aina hirvittää, että toimivatko nuo salamat silloin kun pitää?

    Mutta rehellisesti sanottuna, jos olet vasta hankkimassa vermeitä kesän häitä varten, niin voi olla kivinen tie edessä. Et voi mitenkään hääkuvauskeikalla lähteä arpomaan niitä asetuksia pitkään. Hääparilla on AINA kiire, joten kaikki asetukset pitää olla sen verran selkärangassa, että saat muutamassa minuutissa värkit pystyy, ja testikuvat otettua niin että valotukset ovat kunnossa. Jos et tunne kalustoasi läpikotaisin, niin aikaa menee säätämiseen liikaa. Myös hääparin tunnelmat pitää pystyä pitämään yllä, ja jos kesken kaiken säätelet 10-15 minuuttia kameraa ja salamaa, niin voipi olla melko viileä tunnelma kuvauksissa...

    Mikäli tuntuu siltä, että et ole riittävän kokenut salamakuvauksessa, niin EHKÄ voisi harkita TTL salamaa. Niiden kanssa olet salaman automatiikan varassa, mutta ehkä pääset nopeammin tavoitteeseen.

    Yleisesti ottaen hääkuvauksissa EI yritetä mitään uutta... Kaiken pitää olla hyvin tiedossa, ja kuvaajan pitää olla 100% itsevarma. Vaikka kuinka sormi olisi suussa, niin silti sitä ei saa missään tapauksessa näyttää ulospäin. Hääkuvat ovat hääparille erittäin tärkeä muisto. Niitä ei saa uusia, eli ne on onnistuttava kerralla. Siksi olin itse harjoitellut valokuvausta noin 14 vuotta ennen kun uskaltauduin kuvaamaan häät ihan kunnolla. Sitä ennen olen jotain pientä luvannut kuvata. Hääpotretteja tai jotain sinne päin, mutta en koko häitä.
     
  2. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Meinasin antaa ohjeita mutta Mäkkäri tuossa ylempänä kertoikin jo kaiken.
     
  3. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Juupa, salama tuo ihan oman maailmansa kuvaamiseen, mutta se on pientä sen rinnalla, mitä pakko tuo. Onneks ei tarvitse mennä kuvaamaan mitään häitä.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Justiinsa näin. Yongnuot ovat hintaansa nähden hyvälaatuisia, parikin kaveria on siirtynyt kokonaan niihin.

    Hääpaikka ei tosiaan ole opettelupaikka.  KAIKKI on harjoiteltava etukäteen, suunniteltava paikat, kuvakulmat, valaistukset jne. Ihan kaikki.  Silloin on pieniä mahdollisuuksia onnistua. 

    Aikaahan vielä on, mutta lopeta se arpominen HETI  ja ala harjoitella.
     
  5. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Kyllähän se on tiedossa että häätilaisuuksissa on onnistuttava, eikä ole varaa kämmätä. Mitä mieltä olette salmaan laitettavasta softboxista? Aukoilla 1.8-2.8 luulen pärjääväni aika pitkälle, että ei tarvi salamaa käyttää. Mutta kun valoa on vähän ja tarvii lisävaloa, mitä mieltä olette softboxin käytöstä lisäsalaman ollessa kiinni kamerassa? kokemuksia?
     
  6. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Ei siihen kameran päälle oikein saa niin isoa boxia, että siitä olisi vastaavaa hyötyä. Omasta mielestäni valon suunnalla on suurempi merkitys kuin pehmeydellä. Jo reilu puoli metriä kameraa ylempänä oleva salama tekee kuvan erilaiseksi.

    Itse kyllä kuvaan tapahtumissa salama kameran päällä ihan sellaisenaan, mutta tällöin olennaisempaa on saada mukana myös vallitsevaa valoa. Tyypillisesti perusvalotus manuaalilla aukolla ja herkkyydellä siihen jamaan, että 1/30 ajalla saa vallitsevan valon mukaan kuvaan, edes jotenkin. Sitten salama mukaan automaattina. Tällöin salama tuo lähimmät yksityiskohdat ja pysäyttää tilannetta. Häissä jättäisin tämänkin järjestelyn lähinnä jatkoille, ei kirkkoon.
     
  7. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Jatkoille nimenomaa salamaa olen harkinnut, kirkossa tulen varmasti pärjäämään ilman salamaa, mutta yleisesti olisi kiva kuulla kokemuksia tosta softboxista..
     
  8. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Kaikki riippuu softboxin koosta suhteessa kuvattavan kohteen kokoon. Ilmeisesti kuitenkin oli tarkoitus laittaa salama kameran katolle, joten silloin boxin koko on hyvin hyvin pieni. Tällöin jos haluat vähänkin pehmeähköä valoa, niin joudut menemään aivan iholle kiinni. Jo muutaman metrin päästä tuollainen "softbox" ei enää ole kovin softi, vaan kovenee kauemmas kohteesta mentäessä. Eli itse en näe tuollaiselle minkäänlaista tarvetta. Salaman ja taustan tasapainottaminen sekä salaman ottaminen irti kamerasta on paljon tärkeempää kun mikään pikkiriikkinen softboxi.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    No, "salama irti kamerasta"  ja "softboksi"  ovat kaksi eri asiaa.  Kameran päällä on hyvä olla täytevalo, vaikka päävalo olisikin irrallaan oleva salama.

    Kyllä se pienikin softari kamerassa olevassa salamassa auttaa selvästi. Se ihovirheiden jne. terävyys hiukan pehmenee, niinkuin varjojen reunatkin.  Eihän vaikutus ole mikään mahtava tai studiovaloja vastaava, mutta on kumminkin.  Jos jossain tuommoisessa käytän kahta salamaa, niin molempiin pikku softaus.

    Huoneistoja kuvasin joskus, ja silloin vaatimus oli softattu salama kameran päällä. Käytimme tavallisesti semmoista muovista palloa, valaisinkupua malli Bauhaus, maksaa noin vitosen mainitussa rautakaupassa.  Sen etu on, että valo heijastuu joka suuntaan ja kiertää huoneessa pehmentäen vielä hiukan.

    Ainakaan semmoinen pallokupu ei mitenkään haittaa elämää kuvatessa - miksipä sitä ei käyttäisi?  Ei siitä vahinkoa ole, vaikka etu jossain tilanteessa olisi pienikin.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
  11. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Kiitoksia vastauksista! Minulle on tässä tarjottu käytettynä tuota Nissin - Di866 Mark II mallia ja Canonin 550EX Speedliteä. Onko kellään näistä kokemuksia..? Tuo canonin malli taitaa olla aika vanha. Miten eroaa tämä YongNuo YN-560 III näistä kahdesta salamasta?
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Noissa salamalisäkkeissä on se ongelma, että ne ovat sitten mallikohtaisia. Laitoin juuri myyntiin velcrolla kiinnittyvän Translucentin Big Bouncen, koska sekään ei ole tarpeeksi "Big Bounce" minun makuuni, mutta sen saa joka vehkeeseen kiinni ja tuuppaa valoa mutkan sekä tupladiffuusorin läpi. Soveltuu siis filleriksi hyvin ja sen saa taiteltua kameralaukkuun toisin kuin noita potkupallon kokoisia muovipalleroita.  Itse pidän oikeista softboxeista, mutta niitä ei liikutella valitettavasti mihinkään.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Kirkossa peittää papin, ja hääbileissä sekaantuu morsiamen hameisiin.

    Tapahtumakuvauksessa tarvitaan hiukan toisenlaista kalustoa kuin studiossa.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Hamassa nuoruudessa tuli heiluttua Metzin CT60:n & 20x20cm softboxin kanssa ja sehän toimi, koska siinä oli kunnon tukevat kahvat. Myöhemmin olen yrittänyt souvata Magic Armin ja 40x40cm boxin kanssa. On ollut hieman hankalampaa :)
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Jep, tarvitaan avustaja.  Niitä voi toisaalta löytää helpostikin, koska pitkästyneitä ja kyllästyneitä on aina vieraiden joukossa.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Kuva on minusta lähes aina kivempi, kun valon saa sivulle.  Ilman salamaa useimmissa tiloissa valo tulee ylhäältä, vaikka sitä olisi määrällisesti riittävästikin.  Koko sakista tulee supikoiran sukulaisia, kun silmäkuopat jäävät varjoon.
    Kuva on tainnut olla esillä ennenkin, mutta ainoa esimerkki, joka sattui olemaan tällä koneella. Salamalla ja ilman.

    .
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Tuo on juurikin se problematiikka, joka näkyy kuvaparissasi. Olen myös joskus laittanut orjalla toimivia E27-kantaisia Hähnelin lamppusalamia pariin nurkkaan. Sekin jeesaa aika tavalla kontrastien hanskaamisessa.
     
  18. Vs: Salama, mutta minkälainen?

    Filmille kuvatessa mä saan salaman vasempaan käteen vanhaan malliin, ja synkkajohto venyy, silläkin saa jo valoa sivulle. Digillä on aikalailla naimisissa salamakengän kanssa.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Salama, mutta minkälainen?


    Mites tuo ero filmiin tai digiin liittyy?