Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikonin salamaohje

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana jus_si, 6 Huhtikuu 2006.

1. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Nikonin f-601:sen mukana tuli joskus muinoin erillinen salamakuvaus-ohjekirja. Ostin oman kamerani käytettynä eikä tuota ollut kyydissä.

Mistäs noita saisi? Nikonin sivut tuottivat vesiperän. Kameran omaa ohjekirjaa löytyy kyllä pdf:nä netistä, mutta ei tuota salamakuvauskirjasta. Lojuuko jollakulla ylimääräisiä kotona,joista haluaisi luopua?

Pääsisi vähän eteenpäin,ettei salamalla leikkiminen olisi ihan arvailujen varassa. Suurin piirtein saan kaiken kohdillee,mutta mutta..

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Oletko soittanut nikonille? Minä olen sieltä saanut erinnäisiä ohjekirjoja vanhempiin malleihin ilmaiseksi :) Viimeisimmät ovat olleet F-60 ja SB-25 -manuaalit.
    Vaikka periaatteessa niissä hinnoittelu onkin.

Pitää muutenkin kehua, ovat tehneet kameran "softan" säätöjä ilmaiseksi (jääkö esim. filmin häntä näkyviin vai ei), sisustan putsinkia jne.

3. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    En ole soittanut, selaillut vain.. Pitänee soittaa ensiviikolla.

4. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Lisää salama-asiaa..

Olisi tarve saada salama kauemmas kameran varustekengästä. Tämähän onnistuu salmansiirto johdolla,joka maksaa vähimmillään 59e (nikoniin, tll infon siirtäminen jne) mutta mutta.. minun karvalakki salamassa ei ole mitään valonmittaus/autom.säätö systeemejä,joten tuon informaation kuljettaminen kameralle on aika turhaa.

Voiko siis tuota kallista johtoa korvata jollain halvemmalla virityksellä turvallisesti, ettei tarvi pelätä kameran kärähtävän..

5. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    ihan perus pc synkka puihalla
    10m telefotosta halavala
    www.telefoto.fi

6. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Ilmeisesti pitää ostaa myös tuommoinen haman salamakenkäkin, koska kamerassa ja salamassa ei ole mitään valmiitä liittimiä tuolle johdolle.
    Esim. Haman 6951 salamakenkä ja 6952 salamakenkä,jostä lähtee tuo johto yht. 20e.. Tuo kuulostaa jo budjettiin soivammalta..

7. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    täytyy juu, jos ei synkkapistoketta ole sen paremmin salamassa kuin kamerassakaan. Salame pelaa sitten omalla automaatilla tai manuaalina. ei yhtään huonompi kuin ttl:t kun opettelee mitä se milloinkin tekee

8. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Tuo F 601 on fiksu TTL-salamakuvauksessa. Mulla oli kyseinen kaksintö Nuija-Metzin kanssa ja TTL-salamatehot säätyi mukavasti rungosta säätelemällä. Kun vaihdoin F90X:ään niin ostin SB-28:n jotta sain salamantehon säädöt toimimaan.

9. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    juu niin on, mutta juonteen aloittajalla ei ole sellaista salamaa

10. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Joo ei olekkaan. Kehuin vain Nikonia;)

semmosen salaman kantsiis hankkia jos kohdalle sattuu..

11. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Khyl, vielä ei ole Nikonin hankinta kaduttanut! Kyllä tuota kalustoa pitää muutenkin "päivitellä", jahka tässä kesätyöt varmistuu. Toinen (lue:kunnollinen) salama kuuluu tähän listaan. Nyt on menty vähän yritys ja erehdys meiningillä eteenpäin noiden salamoiden kanssa.

Tarkoitus on siis opetelle jotain perusvalotuksia muotokuvauksessa tälläisella tee se itse meiningillä, joka nyt on varmaan monelle joskus aloittaneelle tuttua. Mitä halvemmalla aluksi pääsee sen parempi. Auttaa jo paljon, kun saa tuonkin laitteen irti kamerasta.

edit: aijuu.. kiitos taas vastauksista..

12. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Uppina uppina..
    Juuh, hidas olen..

Soittelin lopulta nikonille,mutta ei tuota ohjetta löytynyt enää..

Jos jollain siis lojuu nurkissa Nikonin F601:lle kirjoitettu erillinen salmaohje, niin otanpi mielelläni vastaan.. Maksan posti toki ja ohjeestakin rajallisesti jos vaaditaan..