Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Salama jättää rantua alareunaan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana anselmi, 24 Huhtikuu 2008.

    Kalusto:
    - Canon 20D
    - Ebayn ja digitarvikkeen halpisradiotriggerit
    - Läjä salamia (hehheh)

    Oireet:
    Tällä kokoonpanolla ammuskeltaessa vaakakuvan alareuna ja pystykuvan vastaava pystyreuna jäävät pimeiksi. Jos kuvan valottaa niin, että kennolle tarttuu tavaraa ilman salamaakin, alareuna valottuu aivan kuin salamaa ei olisikaan ja yläreuna ihan oikein. Toisin sanoen salama tarttuu vain kuvan ylälaitaan. Välillä ongelmia pisaa ja välillä taas vehkeet toimivat ihan normaalisti.

    Olen testaillut kahdella eri halpistriggerisysteemillä, joilla molemilla ilmenee sama häikkä. Mitään vastaavaa ei ole koskaan ilmennyt, kun salama on kiinni rungossa.

    Ongelmahan on siis siinä, oman käsitykseni mukaan, että peili ja salama eivät ole synkassa. Onko kokemuksia vastaavista, onko rungolle JAS-reissu luvassa vai ostanko Nikonin?
     
  1. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Mitä synkka-aikaa käytät? Kokeile laitta ajaksi 60 osa sekkaa. Oletko kokeillut piuhalla? 20D:ssähän taisi olla paikka piuhallekkin. Ilmeneekö sama ongelma silloin? Veikkaisin, ettei vika ole rungossa, mutta osta silti Nikoni ;)...tai Elincan sky portti jos toimii piuhalla ok.
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Joo noissa triggereissä voi olla sellanen viive, että normaali synkka-aika ei riitä. Joku 1/60 tai 1/125s kannattaa ottaa lähtökohdaksi ja siitä pidentää sit suljinaikaa jos vielä näkyy tota raitaa.
     
  3. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Unohdin sanomani. Rantua tulee käytännössä millä tahansa suljinajalla, 1/40:lla olen saanut rantua aikaan. Lähetin on ollut kiinni vuoron perään salamakengässä ja synkkaportissa ja molemmilla rannuttumista on havaittavissa. Skyport-testi on ollut työn alla jo pitkään ja myöskin vielä tekemättä. Testaamisessa on myös se ongelma, että rantua ei näilläkään vehkeillä synny joka kerta.

    Lisättäköön vielä, että noiden halpistriggereiden pitäisi helposti pysyä 1/250 vauhdissakin.
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Ei sulla olis sulkeutuvan verhon täsmäys päällä rungossa? Selittäis ton aika hyvin.
     
  5. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Ei ole. Käsittääkseni kyseisellä säädöllä ei ole mitään merkitystä triggereiden toimintaan muutenkaan.
     
  6. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Mutta oletko kokeillut kytkeä letkua suoraan kamerasta tuikkuun ilman lähettimiä? BTW: yli 125 aikaa ei studiossa kannattaisi koskaan  käyttä, vaikka kamera lupaa mitä.
     
  7. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    En ole yrittänyt. Täytyypä tehdä jatkotutkimuksia. Kuten jo mainitsin, testaaminenkin on pirun vaikeaa, koska välillä toimii mainiosti ja välillä vähän vähemmän mainiosti. Ennen tätä päivää vehkeet toimivat toista viikkoa ilman mitään ongelmia kunnes alkoivat taas rannuttamaan. Sapettavaa.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Skyporteilla mulla 20D& 30Dtoimii 1/250 sek asti, myös studiosalamoilla mikä on miljöökuvissa tärkeää.

    5D peijakas toimii skyporteilla pikkusalamoilla 1/200 sek mutta elinkoilla skyporteilla vain 1/160 sek. Huonoin homma mitä 5D:stä löytyy.
     
  9. data

    data

    28
    0
    0
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Kokeile vaihtaa paristot vastaanottimeen ja lähettimeen.
     
  10. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Pattereitakin olen vaihdellut. Siksi epäilen rungossa olevan jotain, koska lähipiirissäni on yksi 20D runko, jonka kanssa nuo triggerit ovat toimineet täysin moiteetta vuosikaudet. Samoilla (ja omillanikin) triggereillä jää rantua.
     
  11. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    synkronointihäiriöltä sulkimen ja salaman välillä toi kuulostaa. Ehkä se laukaisee salaman hetkeä ennenkuin suljin ehtii liikahtaa? Jos sun suljin on tahmea tms.
     
  12. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Mulla jää noiden ebay lähettien kanssa 20D:llä ja 30D:llä alareunaan mustaa 1/250 ajalla, mutta 1/200 ja pidemmät ajat on ok. Eipä toi käytännössä haittaa, kunhan muistaa olla käyttämättä 1/250 aikaa.

    Toi ei kyllä varmaankaan ole sama ongelma, jos pitkilläkin ajoilla takkuaa.
     
  13. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Kerro jos kaipaat ohjeita synkkaletkun kytkemiseen kameran ja salamin välille ;) Tuolla saisit ainakin selville sen, onko vika radioissa vaiko kamerassa.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Salamasysteemit on yleensä juuri tämmösiä, kotona pelaa kun testaa...mutta kun menee jonnekkin tosipaikkaan niin johan ongelmat alkaa. Tämän takia mulla on pysyvä synkkajohtokammo, en jätä mitään välähdystä tavallisen pc-liittimellisen synkkajohdon varaan....kyseinen suunnittelun huipentuma on niin monet kerrat jättänyt pulaan.
     
  15. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Vähän OT, mutta tulipa mieleen. Mulla toi skyportin vastaanotin ei meinaa millään mennä päälle. Aikani sitä paineltua menee se jossain vaiheessa päälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia sen kanssa vai onko tossa joku kikka?
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Nappulatekniikka on aika heikko Sky-porteissa. Mulla yleensä menee päälle kun painaa hieman pitempään.
    Lähettimen testi-nappula ei joka kerta laukaise salamoita, tai ainakin sen napin painamiseen pitää oikein keskittyä.
     
  17. Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    ok, mulla onneksi testinappula toimii aina *kop-kop*, mutta toi vastaanotin menee tosiaan päälle ehkä kolmannella kerralla kun on pitänyt pohjassa vähän pitempään, yleensä noin puoli minuuttia ;) Silloinkin pitää tarkkailla, milloin vihreä valo välähtää, ettei taas sammuta samalla painalluksella. Tässä vaiheessa on yksi jos toinen asiakas kyllä katsonut, että mitä ihmettä toi säätää. Lähettimen antenni on laitettu teipillä kiinni, kun katkesi ihan alkumetreillä. No, silti mielestäni ihan rahanarvoiset vehkeet :)
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Varsinkin kun vertaa Canonin ST-2E laukaisimeen joka on kökkö ja kalliimpi.

    Niiii...mulla on 2 vastaanotinta ja kummatkin menevät päälle n.3-5 sek. painamisella. Ovat tosin vasta tänä talvena ostettuja, joten voihan se muuttua huonompaan suuntaan.
     
  19. topias

    topias

    2
    0
    0
    Vs: Salama jättää rantua alareunaan

    Itelläki vähän ot, mutta onhan täällä puhuttu tästä el-skyportista.

    Eli: ostin tuon elinchrom skyport radiosynkka sarjan, mutta en saa millää ilveellä liitettyä vastaanotinta salamaan. Salama on aika vanha, ei oo siinä ainakaa piuhan paikkaa. Tarvin vissiinki jonku liittimen, mutta minkälaisen?