Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canonin kinofilmirunko

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 20 Joulukuu 2013.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Mikä Canonin kinofilkka runko on paras toimimaan ääriolosuhteissa ja ilman sähköä?

2. Vs: Canonin kinofilmirunko

F-1 (siis se ensimmäinen). Kuin tankki. Pirun hieno kamera ja kunnon työkalu.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Canonin kinofilmirunko

+1

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ai pitäisköhän alkaa metsästämään F1 runkoa. Ihan vaan huvin vuoksi. Mulla on Konican kaks kinofilkka runkoa ja niillä pärjää kyllä mutta kun tuo mun AE1 lopetti toiminnan, joku sähkövika, niin vois muutamaa FD linssiä hyödyntää jossakin. Eihän niitä kannata poiskaan myydä kun ei niistä mitään saa.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kameratorilla on äkikseltään katsottuna 5 kpl f1 runkoja myynnissä.
    TJukka

6. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

... ja sen F1 koneen aikalaiset FT, FTb, FTb-N, FX, FP, TX, TL. Nuo ovat keskenään aika saman oloisia mutta kannattaa tutustua eroihin ennen hankintaa.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/chrono_1966-1975.html

Noista FTb ja FTb-N on kai helpoimmin löydettävissä priimakuntoisena. Kromi runko pysyy pitkään siistinä. Niitä Nyblin myi muinoin varsin suuria määriä.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1966-1975/1971_ftb.html?lang=us&categ=crn&page=1966-1975

F1 oli ammattikamera ja sai myös osakseen joskus aika kovaa käsittelyä. Musta ulkoasu voi olla kuluneen näköinen vaikka kone ei olisi kolhiintunut.

Kameratorilla on myynnissä yksi Canon klassikko, jonka ostaisin itse jos ei olisi "krooninen" rahapula.

http://www.kameratori.fi/viewitem/9393

Noiden vanhojen Canonien (ja monien muiden aikalaistensa) ongelmana on keskenään eri nopeksilla kulkevat verhot. Ilmiö vaikuttaa ikävimmin nopeilla ajoilla. Tuosta ongelmasta pääsee voiteluhuollolla, jossa kannattaa vaihdattaa myös tiivisteet.

Valotusmittarin paristot saattavat olla pieni ongelma.

Kameratorilla on toinenkin harvinaisuus. EF oli aikanaan hippu kallis aukon esivalinnalla toimiva automaatti runko, joka ei manuaalikäytössä kuitenkaan tarvitse paristoja. Tosi tankki sekin. Mulla on tuollainen EF. Se tuntuu aivan umpimetalliselta.

Noissa on kuluman seurauksena esiintynyt lukkiutumisia. Sellainen tuo minunkin oli saadessani sen. Ongelma on helppo korjattava myös kotimekaanikonlle, jos rohkeutta piisaa.

7. Vs: Canonin kinofilmirunko

Kahden F-1sen ja kolmen Ftb +(n) + EFn jälkeen voi sanoa että yhtä hyviä kuvia tuli kaikilla. F-1sen etu on julma tukevuus ja joissain tapauksissa myös etsimen vaihtomahdollisuus.

Kiinteäprismaisista hienoin on eittämättä Canon EF. Toimii ilman patteria ajoilla 1/2 - 1/1000 s, ja sähköisesti 1 s - 30 s

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
  9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Pitänee tutkailla vielä näitä runkoja. Toi AE1 on kyllä jotenkin hieno mutta kun tuossa mun yksilössä on vikaa ja olen kuullut että niissä monissa on sähkövikaa. Aikoinaan mulla oli TX joka oli kanssa sellanen patarauta vehjes. Hölmö myin sen joskus pois. Nyt tekis mieli omistaa joku sellanen mikä toimii lähes missä vaan. Tolla AE1:sellä viime talvena otin muutaman kuvan Paukanevalla niin sittenhän se meinas jo jäätyä.

10. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Mulla oli aikoinaan vuosia käytössä F1 ja se kyllä oli pomminvarma laite. Tuossa on vaan sama miinus kuin muissakin ammattirungoissa, vaikea löytää kappaletta, joka ei olisi melkoisen kulunut. Jos sellainen löytyy, osaa myyjä kyllä pyytää hintaakin.

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mitäs eroa on FL ja FD laseilla?

12. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

FL-lasit on siis ajalta ennen FD:tä. En ole omistanut yhtään, mutta vanhasta muistista sanoisin, että käyvät ristiin, mutta FL edellyttää himmennettynä mittaamista. Jos muistan väärin, joku varmaan pian korjaa.

13. Vs: Canonin kinofilmirunko

Noinhan se taisi olla. Ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan Canon R, FL, Fd ja FDn jne.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä ostin sitten ton. Siinä on joululahjaa. Sattui toi valmistusvuosi olemaan hyvinkin kohdalle sopiva. Kiitti vinkistä.

15. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Huomasithan tilausta tehdessäsi että Pellix ei ole ihan tavallinen järkkäri?

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No joo ja sen takia se alkoikin kiinnostamaan. Kun kerran Kameratori antaa vaihtotakuun niin eihän tuossa mitään hätää ole. Minä testaan heti kun se saapuu ja jos se toimii kuten ilmoituksessa oli saa se jäädä.

17. markku55

markku55 Active Member

Mulle on siunaantunut T90 runko, joka kuulemma paras MF runko Canonilta, no tuohan elää sähköllä, eli ei ole Juken kamaa, mutta täytyypä kokeilla filkalla kunhan tulee sopiva tilanne eteen.

18. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä jotenkin näissä filmi jutuissa karsastan sähköllä käyviä kameroita. Niitähän sais EOS sarjaa muutamalla kympillä ja varmasti ovat hyviä. Katsotaan nyt kun Pellix tulee onko siitä muuhun kun hyllyn täytteeksi. Kamera keräilyä vois alkaa enemmänkin harrastamaan. Mitään ei myydä kaikki laitetaan vitriiniin esille. Ja jos oikein olis intoo vois joka kamerasta tehdä oman kivan kotisivunkin.