Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

sävyisän tumman pään rgb-arvo?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 3 Lokakuu 2011.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Mitäs eroa noissa on? Toinen on suomea (vedos), ja toinen fingelskaa (printti).

    kapa
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Kaiketi vedos mielletään yhä käsityöksi ja printterillä tehty sitten printiksi. Eli tulosteeksi.

    Uusioterminologiaa... vaikka virallisestihan termit menee toisin. Mutta näinhän on käynyt muuallakin - nykyään kovo on kovalevy eikä enää rauta niinkuin hyvinä aikoina.. Ja primesi on kiinteä ja ja ja voi kamalaa tätä nykyaikaa. ;)
     
  3. Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Miksei Fotarilla huolellisesti käsiteltyä ja studiotason tulostimella tulostettua kuvaa voisi kutsua vedosteeksi?
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Ei se J.Vuokko ihan noinkaan mene. Itse ainakin teen yleensä runsaasti käsityötä hiirellä ja kynällä ennen printtausta/vedostusta/tulostusta. Photarin työkaluilla saan lopputuloksen huomattavasti tarkemmin haluamakseni, kuin varjostamalla ja lisävalottamalla erilaisten läpyköitten, reikien, sormien ym. avulla arpomalla pimeässä (värivedos) näkemättä lopputulosta.

    Kun olen säätänyt kuvan kohdalleen, laitan paperin printteriin ja painan nappia, tosin sitä ennen olen valinnut paperin, asettanut sen profiilit (monesti itse tekemäni) ja odotan, kun masiina sylkee ulos
    (pigmentti)mustevedoksen.

    Ennen vanhaan tyrkkäsin sen paperin telojen väliin ja odotin, kun se tuli toisesta päästä ulos valmiina. Eikä tarvinnut edes käsin painaa nappia joka vedoksen kohdalla, kun telat pyörivät jatkuvasti. Mustavalkoiset kylläkin uitin altaissa.

    Tuo kovo voisi olla hardis, olisi jotenkin hienompaa.

    kapa

    p.s.

    Tuohon alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että minulla on itse tehty testikuva, joka sisältää harmaakiilan. Olen tehnyt vedokset eri papereille niitten profiileilla ja saan heti luettua tuosta kiilasta, milloin alkaa sävyt erottua tummasta päästä. Mukana tuossa on myös väriliukumista kertova kuva ja tumia sävyjä sisältävä niukkavärinen maisemakuva. Useimmilla mattapintaisilla ns. taidepapereilla saa tuota alapäätä nostaa yllättävänkin paljon. Kompaktimusta on sitten asia erikseen.
     
  5. hsm

    hsm Member

    833
    0
    16
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Printti oli käytössä ammattislangissa jo kauan ennen kuin digitouhuista tiedettiin mitään.
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Nyt puhutraan valokuvuksesta joten:
    Kyllä mä näen että printti on jokin tuloste joka on tehty jollakin printterillä.

    Vedos on valokuva joka on tehty valottamalla.

    Tässä vikiä
    vedos – Wikisanakirja
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Puhutaan vaan valokuvauksesta:)
    Valokuvavedos – Wikipedia

    Tuossa tuo testiläpyskäni pienennettynä ja muutettuna jpg-muotoon.

    kapa
     
  8. Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Sori Juke en halua viilata pilkkua mut ohan se Digijärkkärilläkin otettu kuva valotettu.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Olet oikeassa.

    Digissä valotetaan vain yhden kerran, noin pääpiirteittäin. Voihan niitä valotuksia pakata yms joten tämäkään ei ole sääntö

    Filmillä kuva valotetaan kahteen kertaan. Ensiksi fimille ja sitten paperille. No tässäkin on muunnoksia että valotetaan suoraan paperille jne.

    Tarkoitin tuossa kohtaa itse lopullisen käsissä pidettävän totoksen valottamista.

    KAPA, mitenkä tuo kuva liittyy vedos/printti asiaan? Mä putosin jo kärryiltä.
     
  10. Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    No Juke mä teen niin sillon aina kun tykkään Filmifiilistellä niin vien filmin Paijulaan kehitykseen ja scannaan Reflectan filmiscannerilla se on tavallaan sitä kaksoisvalottamista ja parhaista niistä vedokset Mg5160 laitteella.:)
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: sävyisän tumman pään rgb-arvo?

    Luepas ketjun otsikko ja alkupään kysymykset ja vastaukset. Nouse sitten kärryille miettimään ;). Sen verran voin nyt kuitenkin auttaa, että tuolla testikuvalla saan noihin kysymyksiin jonkinlaisen alustavan vastauksen.

    kapa