Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana paparazzi, 11 Tammikuu 2014.

    Onko kenelläkään täällä kokemuksia objektiivin linssissä olevista halkeamista/säröistä? Onko näillä taipumusta jatkaa halkeamista edelleen(kuten auton tuulilaseissa) vai onko paksumpi "pullonpohja" lasi niin tukevaa ettei se jatka halkeamistaan samalla tavalla?

    Asia mietityttää koska ostin käytetyn "absolut neuwertig" kuvauksella kehutun Nikkor AF-S 80-200 f/2,8D IF ED objektiivin Saksan Ebaysta.
    Nyt kun olen pari päivää objektiivia testannut ja todennut objektiivin ulkoisesti täysin uuden veroiseksi, täydellisesti toimivaksi ja piirtävän loistavaa jälkeä, huomasin ulkona auringonvalossa särön etulinssin reunassa. :-/
    Särö on niin kaukana linssin reunalla ettei se nykyisellään näy kuvassa, mutta mieleen tulee autojen tuulilasien halkeamat jotka useimmiten jatkavat halkeamistaan ajan myötä.
    Koska objektiivilla on palautusoikeus mietin että pitäisikö minun pelata varman päälle ja palauttaa se? Toisaalta haluaisin pitää tämän, muuten täysin uudenveroisen, objektiivin, mutta....

    Kertokaa kokemuksia, ja miksei mielipiteitä ilman kokemuksiakin.
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Uudenveroinen on melko laaja käsite.  Hankala tulkita onkin sitten absoluuttinen siinä yhteydessä vai onko?  Absoluuttisesti yhtä hyvä kuin uusi.

    Mielipiteenäni on että noinkin pieni kosmeettinen asia kuuluisi myyjän kuvata ilmoituksessaan. Ja tuntuma vauriosta (täysin ilman kokemusta) on ettei kannata pelätä sen pahenevan.
     
  2. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Tuo myyjän ilmoituksessa uuden veroiseksi kehuminen voi olla täysin vilpittömästi ja säröstä tietämättä tehty, sillä itsekään en tuota säröä huomannut sisällä normaalissa huonevalaistuksessa. Ulkona auringonvalossa särö erottuu selvemmin, samoin kirkkaan taskulampun valossa.
    Kovasti tekisi mieli pitää objektiivi, mutta jokin takaraivossa kolkuttaa että saatan pian katua sitä jos päätän tämän pitää??
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Kuvista ei saa juuri mitään selvää, mutta jää mielikuva, että särön sijaan kyseessä on enemmänkin kokoonpanossa tai linssin käsittelyssä tullut pieni nirhauma. Sellaisesta ei ole mitään haittaa eikä sellainen laajene mihinkään. (Tuulilasien säröt laajenevat, koska lasia kuormittaa sykkivä kuormitus, mutta linssillä ei ole mitään sellaista huolta.)

    Kannattaa unohtaa koko asia.
     
  4. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Tuota säröä on todella vaikea saada näkymään kuvassa. Paljaalla silmälläkin sen erottaa helpoiten kun objektiivia ja/tai valonlähettä liikuttaa edestakaisin jolloin valo heijastuu halkeamasta aina sopivassa kulmassa osuessaan.
    Tuossa halkeamassa on tosiaan nuo halkeaman molemmat päät reunaa kohden joten vaikka halkeama jostain syystä jatkaisi etenemistään niin se tapahtuisi todennäköisesti reunaa kohti eikä keskelle päin.
    Enemmän alan kääntyä objektiivinpitämisen puoleen, mutta katson nyt kuitenkin mitä sen myyjä vastaa viestiini jonka hänelle asiasta laitoin.
    Kiitoksia vastauksista mvuori ja mirrored!
     
  5. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 090
    260
    83
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Mielestäni päättelit oivallisesti tuon halkeamisen etenemissuunnan. On todennäköistä, että halkeama etenee aina siihen suuntaan, johon eteneminen vaatii pienimmän mahdollisen energian. Jos (kun) linssi paksunee keskustaa kohden tuossa, niin se ei ole kovin todennäköinen halkeaman etenemissuunta (kun se on nyt tuohon nykyiseen tapaan jo haljennut). Hakisin kuitenkin hyvitystä hinnasta myyjältä. Ehkä olet sen jo tehnytkin? Kohtaat tuon hintakysymyksen itse kuitenkin siinä vaiheessa, kun olet joskus luopumassa tuosta lasista ja rehellisenä kaupantekijänä kerrot ostajalle tuosta halkeamasta.
     
  6. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Niinhän tässä näyttää käyvän että 14 päivän palautusoikeus on pelkkää sanahelinää. Myyjä väittää kivenkovaa että objektiivi on ollut ehjä kun he ovat sen lähettäneet ja ei suostu palautukseen vedoten siihen että objektiivi ei ole samassa kunnossa kuin lähetettäessä.

    Yritän nyt saada palautuksen hoitumaan Paypal:n kautta, jossa olen riitauttanut asian.

    Mitä tästä opimme? Sen että ei kannata luottaa myyjään, vaikka kyseessä olisi liike hyvällä palautteella joka lupaa 14 päivän palautusoikeuden vaikka ilman syytäkin.
    Katsokaas tarkaan tuotteet läpi kun ne saatte. Voi olla myös viisasta jättää palaute kokonaan antamatta kalleimpien ostosten kohdalla, ettei käy kuten minulle.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Käytä Open case toimintoa!    On ihan selvää, että palautusoikeus on, silloin kun se on.


    edit.  Siis tuo löytyy:  Proplem klären.  (Ehkä tarkoititkin samaa vaikka puhuit Paypalista.)

    (Tai sitten olet jo tuon virallisen neuvottelukanavan käyttänyt..)
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Etkös sinä itsekin todennut, että: "Tuo myyjän ilmoituksessa uuden veroiseksi kehuminen voi olla täysin vilpittömästi ja säröstä tietämättä tehty, sillä itsekään en tuota säröä huomannut sisällä normaalissa huonevalaistuksessa."
    Ja toisaalta, sehän voi ihan aidosti olla tullut myös kuljetuksen aikana.
    En tarkoita sitä, etteikö kannattaisi ja pitäisi palauttaa ja saada rahat takaisin, tarkoitan vain, että kyllä se myyjäkin voi olla ihan vilpittömin tarkoitusperin liikkeellä, epäilee vaan tulevansa nyt huijatuksi.
     
  9. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Ebay:n kautta asiaa ei pystynyt hoitamaan, huonon Google käännöksen vuoksi jäi hieman epäselväksi miksi näin, mutta jotakin sillä oli tekemistä Paypal:n kanssa?
    Myös se voi estää riitauttamisen Ebayn kautta että erehdyin antamaan palautteen myyjälle ennenkuin tämä halkema löytyi ja Ebay todennäköisesti katsoo että asia on heidän kohdaltaan ohi ja käsitelty?

    Sekä myyjä että minä olemme samaa mieltä siitä että halkeama ei ole voinut tulla kuljetuksen aikana sillä objektiivi oli pakattu erittäin hyvin, ensin omaan koteloonsa ja sen jälkeen vielä erittäin tuhtien toppauksien kera suureen pahvilaatikkoon jossa ei ollut minkäänlaisia vauroita.

    Myyjä todellakin uskoo(tai antaa ymmärtää näin) objektiivin olleen ehjä heiltä lähtiessä, mutta kuten olen hänelle sanonut, että jos minä en huomannut halkeamaa heti niin olisiko mahdollista että se olisi jäänyt samoin heiltä huomaamatta. Myyjä on ehdottoman jyrkkä kannassaan (Saksalainen kun on) että he eivät ole voineet tehdä virhettä.
    Omalta kohdaltani tiedän myös, että minun käsittelyssäni halkeama ei ole voinut tulla sillä käsittelen kameroitani ja objektiiveja ns. silkkihansikkain eikä tämä objektiivi ole poikkeus.

    Nähtäväksi jää miten Paypal asian ratkaisee?
    Itse olisin ollut välillä jo valmis pitämään objektiivin, mutta myyjän erittäin hyökkäävä ja syyttävä asenne sai mieleni muuttumaan.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Oma Ebay ja sieltä tämä hankkimasi artikkeli: Valikosta vedät vaihtoehtoja lisää.  Sieltä löytyy Saksan sivuilla Proplem Klären.  Ja näin on riippumatta siitä onko palaute jo annettu. 

    Paypal on erittäin sidoksissa ja samaa kuin Ebay.  Ehkä siellä ohjautuu ihan samaan ohjattuun ja seurattuun viestienvaihtoon osapuolien välillä.  Sellainen virallinen meininki, jossa on tietyt säännöt.  Kuitenkin vapaamuotoinen kirjoittaminen, mutta kannattaa pitäytyä parissa perusfaktassa ja vaatimuksessa eikä millään lailla antaa tunteiden ohjata kirjoittamistaan vaikka vastaukset olisivat millaisia.

    edit.  Tuskinpa se viestienvaihto "seurattu" on, mutta jos ei päästä yhteisymmärrykseen ja ratkaisuun, silloin asia etenee luullakseni siihen pisteeseen. 

    Lisäsin vielä kuvan My Ebay, kohdasta "Omat hankinnat" (Ihre Käufe). 
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Yritin asiaa ensin riitauttaa tuolta mainitsemastasi Proplem Klären valinnan alta, mutta pitkällisen Google translatorin ja useiden yritysten jälkeen sain ruudulle tuon ilmoituksen että "asia ei onnistu blahblah Paypal..." useista käännösyrityksistä huolimatta en ottanut tuosta selkoa kokonaisuudessaan.

    Viestittelyn olen pitänyt asialinjalla ja yrittänyt lukea omat kirjoitukset kriittisesti ennen niiden postitusta, ettei asia menisi moisen vuoksi puihin.

    Asia on nyt Paypal:n käsiteltävänä ja olen ilmoittanut heille että minulla on myyjän ja minun välinen Ebay viestittely asiasta tallennettuna kokonaisuudessaan mikäli he sitä kaipaavat.

    Ebay:n kanssa ihmetytti se että reklamaatiota ei voinut tehdä Englannin Ebay:n sivujen kautta minkä kieli olisi ollut paremmin ymmärrettävää meikäläiselle. Eikös Ebay ole kuitenkin samaa puljua ympäri maailman? Ainakin tuotteet löytyvät "advaced search" toiminnolla muidenkin maiden sivuilta.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Eri puljujen toiminta on kovin erilaista.  Palautusoikeus on nimenomaan erinomainen ilmoitettu asia, joka ainakin minut saa toisinaan käyttämään fotoliikkeitä vaikka hinta olisikin vähän kalliimpi. Tosin aina ei ole vaivatonta selvittää, minkälaisesta liikkeestä on kulloinkin kyse.

    Itselleni kävi kerran niin, että kamerasta löytyi halkeama takakannesta.  Jos en olisi löytänyt sitä myös myyntikuvasta kontrastia vääntämällä, en toki voi tietää kuinka myyjä olisi silloin asiaan suhtautunut, mutta eipä tarvinnut kuin pari viestinvaihtoa niin palautus oli, kuten alunperin luvattu, OK.  Ei siis mitään virallisia kanavia edes tarvittu.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,67919.0.html

    (edit.  Lopussahan eräs kyllä kehuu ShPhoton toimintaa näissä.)
     
  13. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Juuri tuolta samasta paikasta löysin tuon "Proplem Klären" kohdan.

    Tämä palautusoikeus ratkaisi asian myös tätä objektiivia ostettaessa, en mitenkään uskaltaisi ostaa näin arvokasta käytettyä tuotetta ilman tuota palautuoikeutta.

    Onni tässä tapauksessa on se, että vaikka Paypal ratkaisisi asian myyjän hyväksi objektiivi on täysin käyttökelpoinen ja ainoastaan sen jälleenmyyntiarvo on kärsinyt, näin ainakin toistaiseksi.
     
  14. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Paypal päätti tämän asian myyjän hyväksi. Ei näköjään kannata paljoa laskea tuon Paypal:n maksajan turvan varaan.
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 364
    6 189
    113
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Toivottavasti oli edes halpa?
     
  16. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Tämän tapauksen mukaan en kyllä vielä kamalasti arvostelisi paypalin turvaa. Tosi hankala tapaus, jossa kaikki suomalaisetkaan liikeet eivät ehkä olisi korvauksia maksaneet.

    Nämähän ovat ihan odotettavia ongelmia käytetyn tavaran kaupassa. Ulkomailta tilaamalla ongelmien ratkaisu on aina hivenen vaikeampaa, mitä esimerkiksi rajalasta käytetyn ostamalla. Ja ainahan käytetyn ostaminen on muutenkin riski, siksihän osa ostaa pelkästään uutta tavaraa.
     
  17. Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Täytyy myöntää että olen ehkä liiaksi tuudittautunut tuohon Paypal:n maksuturvaan. Osaksi varmasti siksi että olen netistä ja ulkomailta ostanut useiden vuosien ajan ilman ongelmia.
    Harmi vain että se ensimmäinen ongelma sattui näinkin tyyriin ostoksen kohdalla. Mutta onni tässä on se että tämä objektiivi on kuitenkin käyttökunnossa ja tuo särö kuva-alan ulkopuolella.
    Jatkossa varmasti tämä tapaus kummittelee mielessä ja isompien nettiostosten kanssa olen taatusti epäileväisempi ja varovaisempi. Olkoon tämä varoittavana esimerkkinä myös muille!
     
  18. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 420
    183
    63
    Vs: Särö etulinssin reunassa, voiko laajentua?

    Ollaanpa kerrankin besservisseri besservisserille itselleen.. Tuulilasissa säröt laajenee siksi, että sisäpuolelta puhaltaa lämmintä ja ulkoa on talvella kylmä, lisäksi lasi lämpenee ja jäähtyy- Eli lasissa tapahtuu laajentumista sisäpinnan ja ulkopinnan kanssa eri tahtiin. On täysin mahdollista, että sisältä ulos vietäessä objektiivin lasin särö laajenee, koska sisältä objektiivi on pitkään lämmin ja vastaavasti kylmästä sisään vietäessä. Kun lasissa on särö, on sen pintajännitys muuttunut ja kukaan ei voi ennustaa kuinka käy. lasi on aika vaikea aine, koska sen kiinteys on enemmän suhteellista kuin muiden aineiden. Lasi elää läpi sen elinkaaren ja silloin pintajännityksellä on merkitystä. Lasi deformoituu hitaasti, jos se on stabiilissa paikassa, väitetään, että alaosa ikkunasta on vanhoisa laseissa ihan vähän paksumpi kuin yläosa.