Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana J.Vuokko, 17 Lokakuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vähän sivuaa toista keskustelua, mutta niin vähän että laitan uuden.

Tahtoisin kuulla vähän, että mitä oikeita - valokuvaajan perspektiivistä tapahtuneita parannuksia Photoshoppiin on tullut sitten version 7, eli noissa Creative Suiten megapakettiversiossa?

Omakohtaisesti tekijä joka sai minut siirtymään CS2-käyttäjäksi oli se, että siihen tuli fonttien esikatselu. Myöhemmin myös annoin itseni ymmärtää, että CS -versiot olisivat säikeistettyjä ja toimisivat siten paremmin moniprosessori ja/tai moniydin -järjestelmissä.
    Toisaalta sitten taas hiljan kuulin, että kyllä jo 7 on säikeistetty, ja Creative Suite -versiot tuovat parannusta lähinnä plugin-puolella, jota taas valokuvaajan kuvankäsittelytehtävissä ei tarvitse.

Vaan mikä on totuus? Haluaisin asiaa tuntevilta vähän kommentteja. Googlettamalla löytyy kaikkea, mutta ei suoria vertauksia. Varsinkaan nopeuden suhteen.

2. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63
    Vs: Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

Jos kuvaat filmille tai teet Raw-käännökset jollain muulla ohjelmalla niin varmaan tuolla seiskalla tulee toimeen. Ei nuo ainakaan ole nopeutuneet noiden cs-versioiden myötä. Tuossa 7 versiossa on tuki useammalle prosessorille.

3. Vs: Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

Ei riitä, lisää.........

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Koska en digiä omista (jollei kännyä lasketa), niin ilmeisesti ps 7 riittäisi varsin hyvin.

Yritän etsiä jotain fiksua vertailua noiden kesken. Olen tehnyt actionin joka simuloi peruskäsittelyäni. Sillähän touta voisi testata.

5. Vs: Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

Noh, tiedän että cs:llä (ja reliikeilläkin) tehdään mainiota kuvaa. Kuvat kelpaa mihin tahansa käpistelyn kautta. Ihan kaikista kehityskirjaimista ei kannata maksaa.

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tuoreemmat taitaa olla vähän raskaampia... Seiskassa ei pysty tekemään monia säätöjä 16bit-kuvalle, muistaakseni uudemmissa pystyisi (en oo varma). Ei silti kiinnosta tarpeeksi.

7. Vs: Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

Jos haluu hifistellä ja olla ajan tasalla niin kannttaa päivittää koko ajan, hinnalla millä hyvänsä. En tiiä sit onko se sen arvosta. Mut tarpeet pitää tietenki mitottaa tilaajan mukaan.

8. jalakanen

1 453
    210
    63

Niin, No, kerta sulla toi cs2 jo on plakkarissa niin tuskin sitä kannattaa alaspäin päivitellä.

9. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Enimmäkseen minulla on asian suhteen akateemista mielenkiintoa... Ja ajatus "jospa vanha olisi parempi".

Mutta kai se niin on että turha päivitellä alaspäin. Olisi vaan älyttömän mielenkiintoista nähdä kumpi tekee tehokkaammin nuo toimet, toisaalta kun cs2 pyörii niin vinhasti nykyisessä uudessa low-end -koneessa, niin ei se vanha näkyvästi nopeampi olisi =)

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla on koneessani "photoshopmuseo": 7, CS, CS2 (hyllyssä vanhempia rompulla). Nyt pitäis päättää etenemissuunta: CS3, CS4 vai LR2??

11. jalakanen

1 453
    210
    63

Minä olen käyttänyt tuota seiskaa ja cs2. ja ainakin silloisessa koneessa (MDD 2x1ghz) tuo cs2 oli ihan huomattavasti verkkaisempi toiminnoiltaan. Nyt käytössä on enää PS elements 5 ja LR2. Elementsillä menee filmiskannaukset ja laitruumilla tikikuvat. ton LR". klonaustyökalu on kokolailla susi joten sen varaan ei voi jäädä koska filmiä kuluu kuitenkin jatkuvasti.

12. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

LR2 CS2:n rinnalle.

13. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Jooh CS2:ssa lisääntyi mitä kaikkea voi 16-bit kuville tehdä ja toinen juttu mitä on tullut huomattua on Lens Correction jossa on ihan näppärät keinot korjata visuaalisesti vinjetointia, vääristymiä ja perspektiiviä. Siinä minulla käytössä olevat "uudet" ominaisuudet..

14. toninikkanen

1 628
    0
    36

Muistui tässä kuvia käsitellessä mieleen vielä jotain uudempien fotarien ominaisuuksia joita tulee käytettyä:

CS2:ssa on Shadow/Highlight-työkalu joka tuntuu tekevän enemmän kuin pelkkä curvien vääntely, ilmeisesti se arvailee viereisistä pikseleistä sävyjä kuvaan jos on valottunut osittain puhki.

CS3:ssa on Curves-työkalu parantunut, ikkuna on isompi, ei ole ihan yhdestä pikselistä kiinni enää se käyrän säätäminen ja lisäksi siinä on nyt käyrän pohjalla mukavasti histogrammi koko ajan näkyvillä, ja show clipping-raksiruutuun.

CS4:stä olen löytänyt mm. kätevämmän kuvan vierittämisen hanskatyökalulla ja healing brusheissa näkyy nyt kursorin kohdalla esikatselu siitä, miten se tulee muuttamaan kuvaa kun painat hiirennappia.

Onhan noissa tietysti miljoona pikkulisää joka ikisessä mutta kuinka moni niistä itse kutakin koskettaa on eri asia, nämä nyt mulla on tullut huomattua.

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Täytyy kokeilla ihan ps7, cs3 ja cs4 ja ajaa niissä toi mun kuormitus-actioni :)

Tosin... noo, tulosten saamiseen voi mennä vielä viikko, parikin. Yritän muistaa raportoida niistä.

16. Vs: Photoshop 7 vastaan Creative Suite 1 - 4?

En ymmärrä, miksi verrata PS:ää ja Creative Suitea.
    Tuo Creative Suite on kuitenkin aikalailla eri juttu, sisältäen Dreamweaverit, taittosoftat, Acrobat yms. täysversiot ja Photarissa on vain Photari.

Toi Creative Suite on varmaan ihan bueno jos vaikkapa taitat lehteä, niin löytyy kaikki kuvankäsittelystä taittoon, webjulkaisuun ja pdf:n tekoon asti.

Sittenhän on vielä tuo Master Collection... mukavan hintainen tosin  ::)

17. toninikkanen

1 628
    0
    36

Ei tässä varmaan verratakaan koko Creative Suiteen, vaan Photoshop 7:aa Photoshop CS1.4-versioihin, niinhän nekin on nykyään nimetty.

18. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ne on nimenomaan nimetty CS, eikä Creative Suite.

19. J.Vuokko

8 192
    63
    48

ei nimellä väliä, tarkoitan kuitenkin sitä photoshop-ohjelmaa.

Taasko kaikki ajautuu offtopikiks?

20. toninikkanen

1 628
    0
    36

Itsekin teki mieli todeta, että taas insinöörit yrittävät viedä keskustelun yksityiskohdista jahkailuun, vaikka kaikki oikeasti ymmärsivät mitä tarkoitettiin.