Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Säässä kuin säässä?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana luikuri77, 8 Joulukuu 2006.

  1. luikuri77

    luikuri77 Member

    136
    0
    16
    elikkä, osaisiko joku kertoa uskaltaako tuon EF 70-200mm 4L lasin viedä sateeseen?
    Kokemuksia...?
    Onko noissa L-sarjan laseissa erovaisuuksia tuossa suojauksessa pölyä ja kosteutta vastaan?
     
  2. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Säässä kuin säässä?

    Eikös noissa ole suojaus, itse olen ihan normaali canon putkilla kuvannut räntä ja vesisateessa usein,
    hyvin on toiminu, itseasiassa yksi suojattu eos 1n tms runko hajosi kun kuvasin sillä vesisateessa, että tiedä noista suojauksista sitten.
     
  3. sf

    sf

    785
    0
    0
    Vs: Säässä kuin säässä?

    Taitaa olla eri tasoisia noi suojaukset eri ällä putkissakin, kuten myös rungoissa. ykkösethän on aina paremmin suojattuja, mutta 1N runko ei ole vielä ihan yhtä hyvä siinä mielessä kuin uudemmat versiot. Itte olen kuvannut vanhalla eos1:llä sekä 1N:llä vesimyräkässäkin, eikä ole ollut isompia ongelmia, toki järkeä saaa käyttää siinäkin... kysymääsi putkea olen itse kanssa joskus ulkoiluttanut vesipaisteessa, eikä isompia ongelmia ilmaantunut, mutten luottaisi ihan niin paljoa siihen kuin esim. isoveljeensä (L 70-200mm 2,8 IS)
     
  4. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Säässä kuin säässä?

    Esim 135L omassa putkessa tai 35mm 1,4ssa ei ole mitään vesisuojausta, joissakin isommissa ja tai uudemmis L putkissa on mutta ei todellakaan kaikissa.
     
  5. Vs: Säässä kuin säässä?

    Ainakaan Canon ei mainitse roiske-kosteus tai pölysuojausta 70-200 4L:n kohdalla, minkä se kyllä mainitsee 16-35, 17-40, 70-200 L IS jne. suojattujen putkien kohdalla.

    Tiedä sitten, itse olen kuvannut 20D:llä vesisateessa eikä siinä mitään sen kummempia tapahtunut. Sellainen pieni pyyhe oli mukana, jolla pahimmat vesinorot pyyhin rungolta. Jos runko ei ole suojattu, niin onko sitten merkittävää vaikka optiikka olisi ?

    Tosin optiikan puhdistus/purku onkin aina eri...

    1DmkII ja 70-200 L IS, siinä kai se suojatuin vaihtoehto pariksi ?
     
  6. luikuri77

    luikuri77 Member

    136
    0
    16
    Vs: Säässä kuin säässä?

    Itse kuvaan pääasiassa tuolla EOS 3 mallilla, ja siinähän pitäis olla ainakin samantason ellei parempi suojaus kuin EOS 1N:ssä.
    Joten siksi olisi kiva, että myös lasit pysyisi sisältä kuivina...
    Sen verran olen tietoa saanut tuosta 70-200 4L:stä, että vaikka ei varsinaista kunnon tiivistystä ole, ei se aivan helpolla rupea tulvimaan...
     
  7. Vs: Säässä kuin säässä?

    FD-optiikat toimivat oikein hyvin sateessa. Mikäköhän se näissä uudemmissa on ongelmana, kun vesi löytää tiensä optiikan sisään.... ;-) Nykyään täytyy maksaa L-statuksesta, että saisi edes yhtä hyvää mekaniikka kuin aiemmin perusoptiikassa. Kaipa se sitten on "kehitystä"....
     
  8. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Säässä kuin säässä?

    Joskus noi laitteet vain hajoavat, ei niitä parane surra. Kyllä se välillä on sen arvoista kun saa
    esim yhden onnistuneen kuvan vaikka vesisateessa. Kulutustavaraa nämä pelithän on.
    Huvittavaa on lähinnä se että eos runko joka minulla on toiminut aina hyvin on halpa eos50e,
    jossa ei ole mitään suojauksia.
    Oikeestaan tuolla 50ellä tuli parempia kuvia kun 1nllä koska sitä oli mukavampi kantaa mukana. Tosin enää en filmieossiä hommaisi, digi vain, noissa sähköpeleissä ei ole vain semmosta kunnon filmifiilistä lainkaan kuin hyvässä jämäkässä mekaanisessa kamerassa, hienoin fiilispeli meikäläisestä on Leica M3 ilman mittareita, ja siinä 50mm lasi.
     
  9. Vs: Säässä kuin säässä?

    Eihän se todellakaan tuon hienommaksi muutu :)

    Toisaalta M3:lla ei tule mieleenkään yrittää kuvata kohteita, joita voisi metsästää EOS 1N ja USM-tarkennuksella ja kuvanvaakajalla varustetulla äLLä-teleellä. Koneet siis tarpeen/kohteiden mukaan, vai oliko se päinvastoin... Ehkäpä tosiasian ymmärtäminen avaakin silmät uudelle lähestymistavalle ja henkinen taso viritäytyy seuraavalla tasolle.