Onko kellään kokemusta säädettävistä Hama Vario ND -harmaasuotimista? Niissä voi säätää suotimen läpäisevän valon määrää kahdesta kahdeksaan aukkoa. Netistä löytyy paljon parjausta. Onko täällä kellään kokemusta suotimista? Jostain luin, että kuviin piirtyisi jopa ruudukkoa.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Ostettua tuli, mutta en ole vielä sitä juurikaan käyttänyt. Pikatestillä huomasin, että kuva-ala tummenee suurimmalla "himmennyksellä" epätasaisesti. "Ongelman" huomaa hyvin takanäytöltä, kuvaan tulee vinoneliön / ristin muotoinen tummempi kohta. Voihan olla, että juuri kahdenksan aukon himmennys tuottaa ko. virheen, ja suodin on vähemmän himmentämällä käyttökelpoinen.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Tein säädettävistä harmaasuodattimista nettisivun esimerkkikuvien kera: Säädetävä harmaasuodatin
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Olipa informatiiviset kuvasarjat. Samalla tuli minullekin selväksi miksi en halua säädettävää harmaasuodinta.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Erittäin hyvä testaus ja kirjoitus. Minusta tuli kerralla kiinteän ND filtterin fani. Mielenkiintoisin oli tuo laatufiltterin kiinanihmeen ero!
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Ongelma on oikeastaan ominaisuus pääosalla digitaalikameroita. Säädettävän harmaasuotimien lineaarinen polarisaatiosuodin yhdessä digitaalikameran anti-alias -suodattimen kanssa aiheuttaa kuvattua interferenssiä.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Parempi kiinanihme laukussa kuin ei mitään. Nyt kyl vaihdoin sen merkittyyn vastaavaan, kahtoo tuossa joskus tuleeko eroja. Onneks on myös normihimmentimiä ja laukussahan nekin on mukana jos himmentimiä rupeaa kantelemaan.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Mikä on käytäntö, himmennetäänkö objektiivi ensin pienimmälle aukolle, ennen kuin otetaan ND käyttöön, vai halutaanko kuvata optimiaukolla ja lisätään jo siinä vaiheessa ND jotta suljin aika saadaan pitemmäksi? Voisin kuvitella, että difraktio on pienempi haitta kuin huono tai edes keskinkertainen ND-suodatin, vai?
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Tähän ei todellakaan ole mitään kaipaamaasi nyrkkisääntöä. Muuttujia on niin tarpeeksi että se on jokaisen itse ratkaistava. Millaista valokuvaa kulloinkin tehdään. Milloin diffraktio on niin merkittävä että sitä ei haluta niin paljoa ja milloin suodattimen epätoivotut vaikutukset.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Jos halutaan pitkä suljinaika isolla aukolla niin vaihtoehtoja ei juuri ole.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Minulla on kiinteä nd-suodin. Sopivan valotusajan saadakseni pelaan aukon ja herkkyyden kanssa aivan normaalisti, ei mitään extreamejä.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Minä olen ymmärtänyt, että "natiiviherkkyydellä" tarkoitetaan kennon pienintä herkkyyttä, josta sitten signaalia vahvistamalla herkistellään. Mutta sitähän ei suinkaan haluta, jos tarvitaan pitkää valotusaikaa.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Olen täysin samaa mieltä, eli ensin herkkyys natiiville ja sitten katsotaan mitä aikoja halutulla aukolla saadaan ja jos ei riittävän pitkiä, niin ND kehiin.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet No kyllä siitä perusherkkyydestä, jolla kenno on parhaimmillaan, voi säätää myös alemmaksi herkkyyttä - ainakin minun käyttämilläni kameroilla. Tosin ei silläkään säädöllä pitkälle pötkitä jos harmaasuotimien mahdollisuuksiin verrataan.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Miten tuon "perusherkkyyden" säätäminen pienemmäksi oikein tapahtuu? Vastaukseksi ei kelpaa: "valikosta..."
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Esim Nikonissa jossa perusherkkyys on ISO200, on jotakuinkin sama kuvaako ISO100 kuvansa alentaen herkkyyttä kamerassa vaiko ISO200 herkkyydellä, ja sitten valotusta kuvankäsittelyssä aukon verran korjaten. Tämä kertoo aika paljon siitä miten ne varsinaisen herkkyysalueen ulkopuoliset LO ja Hi herkkyydet on toteutettu.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet Nyt pitää jankuttaa; miten sitä kennon elektronifykaalisiin ilmiöihin perustuvaa natiiviherkkyyttä voidaan alentaa? A/D -muunnoksen jälkeen bittejä voidaan manipuloida mielinmäärin.
Vs: Säädettävät Hama Vario ND -harmaasuotimet No entäs jos "herkkyyden" lasku tehdäänkin vasta d/a muunnoksen jälkeen kameran softalla? Arvaus...