Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ABU

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Keni, 3 Elokuu 2011.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Rakkaat kalastusvälineeni joita olen käyttänyt jo 30 vuotta. Ylhäältä Ambassadeur 5000 CDL + vapa Hardy Graphite Favourite Spinning 10", Ambassadeur 6500 CA + vapa Hardy Favourite Spinning 8.6" sekä isäni vanha Cardinal 66 + vapa Abu Suecia 352 (muistaakseni) jäykällä kärjellä.

Kun avaa vanhempaa Ambassadeur-kelaa, se muistuttaa hämmästyttävän paljon Hasselbladin avattua filmikasettia. Ruotsalaisilla on ollut mekaniikka hallussa.

[Polaroid SX-70 Alpha 1 Model 2 | Polaroid TZ Artistic | Epson V750 Pro]

EDIT: Kelan malli Ambassadeur 6500 C korjattu CA:ksi.

2. Vs: ABU

ja hyvät työstökoneet...

3. jpp2

jpp2 Active Member

2 522
    2
    38
    Vs: ABU

Tuo 5000 CDL on hieno... mutta eikö tuo toinen ole 6500CA kun on musta ja kupera päätykin ;-)

Kyllä ruotsissa osataan malmia jalostaa.

4. Vs: ABU

Osataan. Kaikkea paitsi pesäpalloa (koska ei huvita).

K.

5. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ruotsalaiset ovat huonoja sanomaan perkele.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eikös ABU ole lyhennys "A.B. Urmakars" tms. joten eiköhän seinäkellotoleranssitkin riitä hyrräkelaan?

7. Vs: ABU

Hieno !
    Tuosta kyllä puuttuu rekvisiitasta v1977 "Nyt Nappaa" -katalogi:)
    Tästä kuvasta tuli tarve kuvata oma rantakivillä kolhiintunut kasari-Diplomat....

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Urfabriken...

Tekivät taksamittareita takseihin ennen sähkön keksimistä.  Kellot olisivat varmaankin edistäneet saman verran....  :)

9. Vs: ABU

Sähkö oli keksitty kun taksamittareita alettiin käyttää.

K.

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Näinhän se oli, CA tietenkin! Muistelin että oli joku kirjain C:n lisäksi mutten millään muistanut mikä. Korjaan tietoihin, thanks!

5000 CDL ostin tosiaan parikymppisenä, olin alalla joten sain jo silloin erittäin kalliin kelan melko edullisesti. Ajattelin että fiksuinta on ostaa kunnon kela elinikäisellä takuulla ja käyttää sitä loppuelämän. Näin tulee käymään. Hardyn vavan kanssa tämä on unelmakombo. Vapa on muuten saman ikäinen, eli noin 30 vuotta.

Aikoinaan kela on ollut ahkerassakin käytössä, mutta viime talvena se oli ekan kerran huollossa kun puolan vapautusmekanismi oli niin kulunut että painike ei enää pysynyt alhalla. Kela lähetettiin Ruotsiin korjattavaksi ja takuu pelasi – ei maksanut senttiäkään!

11. jpp2

jpp2 Active Member

2 522
    2
    38

Pääsin minäkin kerrankin brassailemaan triviaali tiedolla...  Hieno kela, löytyy myös pakista.
    Kyllä ne ruotsalaiset vieläkin osaavat tehdä esim perhokeloja,
    täytyypä kaivaa vanhat nyt nappaat esille ja fiilistellä ja kuolata esim. puulaatikossa oleva CDL:ää.
    Ihan kuin pitäisi hienoa kameraa kädessä mutta ei ollenkaan samaa?

12. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Joo, ilokseni minäkin löysin kesällä mökiltä vanhoja Napp&Nytt-luetteloita. Jotenkin ennen osattiin myös tehdä kiinnostavia esitteitä. Ei pelkästään tuotetyrkyttelyä, vaan myös kivoja kuvia ja kertomuksia.

Kyllä fiilismielessä Ambassadeuria voi hyvin rinnastaa vaikkapa Hasselbladiin tai Leicaan. Tuntuvat oikeilta työkaluilta, muoviosia ei juurikaan löydy. Äärimmäisen pelkistettyjä ja kaikki detaljit loppuun asti mietitty. Kestävät vuosikymmeniä ja jos jotain hajoaa saa varaosia. Ja ennen kaikkea – niitä on aidosti ilo käyttää, ja sehän on tärkeintä!

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

vaikka ei tärppäisikään...

14. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Juuri näin!

15. Vs: ABU

Kalamiehellä pitää olla vähintään yksi ABU! Kellojakin ne tekivät... Tuossa liitteenä vähän enemmän elämää nähneestä Record 1550 model C hyrrästä kuvia...

16. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Mä unelmoin poikana ABUn huippumallikeloista ja katselin mainoskataloogeja niin että silmät verestivät.

Kauniita vempeleitä ja unelmien väärttejä. Unelmat ovat ihania ja usein niiden täyttyminen on oikeastaan pettymys ...

Mulla oli kuitenkin varaa vain halpismalleihin kun kesäduunifyrkat menivät aina enimmäkseen älppyihin, filkkaan ja kaikenlaiseen kameraroinaan.

edit : yks typo.

17. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hieno! Minulla oli kerran käyttämätön Record 1700A laatikoineen ja kaikkine lippuineen ja lappuineen, mutta myin sen keräilijälle. Itse olen käyttäjä, en keräilijä, mutta tätä korkkaamatonta kelaa en ikinä raaskinut käyttää. Kelasta saadut rahat menvät muuten kameraostokseen.

Est: Erittäin tuttu tunne, minäkin luin lapsena ja nuorena hulluna noita luetteloita. Unelma upeasta kelasta toteutui kohdaltani, mutta sen tätyttyminen ei ole ikinä tuntunut pettymykseltä. Päinvastoin, olen monesti kiitellyt itseäni erittäin hyvästä sijoituksesta!

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Abu nyt nappaa oli kesän parasta lukemista pienenä.
    Liaka -joelta sai harjuksia tai siellä niitä sanottiin harreiksi.
    Huomenna lähden Harrin kyytiin.
    T Jukka

19. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Heh! Tuttu tunne. :)

Hitsi, mulla on ollut joskus pikkujässikkänä samanlainen mutta olen melko varma että typeryyttäni annoin/heitin sen joskus teinivuosina pois. :(