Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Saaristolaisperhe vuonna 1914

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Keni, 17 Tammikuu 2010.

Vs: Saaristolaisperhe vuonna 1914

Vanhan kuvan fiiliksen tavoittamiseksi olen hankkinut ortho-filmiä ja optiikaksi sata vuotta vanhan Tessarin. Voi olla lähempänä kuin T-Maxilla ja jollain hienolla APOlla.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

mistä tuota ortho- filmiä voisi kysellä

2. AmK76

AmK76

197
    0
    0
  3. Vs: Saaristolaisperhe vuonna 1914

Kyllähän tuota ortho filmiä on saatavilla esim. adoxilta ja rolleilta. Kiinnostava vaihtoehto. Onko tuon ajan filmit olleet nimenomaan orthotyyppisiä?

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tuohon aikaan valokuvan ottaminen oli Tapahtuma. Siihen pistettiin ns. ykköset päälle, kuten kuvasta näkyy. Kauniit on tosiaan sävyt. Kunhan saan lainaksi porakoneen, ja tehtyä uuden reiän lautaan, nin pääsen testaamaan juurikin tuollaista viime vuosisadan alun Tessaria. Mistä muuten saisi sellaisen lukkorenkaan siihen? Muistaakseni se on 67mm

5. Vs: Saaristolaisperhe vuonna 1914

Lukkorenkaista on aina uupeloa. Huusin Saksanmaalta kymmeniä renkaita ja 3 kävi suoraan eli niitä on ziljoonaa erilaista. Jos halkaisija passaa, niin väärä nousu. Olen kehittänyt ajatusta käyttää pehmeähköä muovia, johon saa oikean kokoisen reijän ja vääntää sen jengoille kiinnittäessä eli ei tarvi jenkakonetta. On vaiheessa :)

Oon ostanut Saksasta ja saanut paketin orthoa kotimaan nettiostosten myötä. Olisko tässä nyt passeli case J.W:lle? Erä 9x12, 4*5 ja 5*7 Orthoa, kehitysohjeella varustettuna...
    Mulla on sellanen käsitys, että orthon käyttö tuohon aikaan oli hyvinkin yleistä ja pan-filmit vasta tulossa. Täsmentäköön, jos jollakin on asiasta tarkempaa tietoa.
    Orthon pimiötyöskentely on ainakin helpompaa, kun voi käyttää edes vähän valoa.
    Kuvien sävykkyys on taas seurausta prosessin lyhyydestä : pinnakkaisessa ei sävyt karkaa tekniikkaan ja optiikkaan.

Kuvan loppullinen koko määräytyy käytettävän maskin mukaan, joten levy ei välttämättä ole ollut kuvan kokoinen. Tosin käytöstä on poistunut puolikaslevyt, neljänneslevyt ja kahdeksasosalevyt, joiden kokoa en tarkasti tiedä.

6. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Itse asiassa tällä kertaa Matti menit itse lankaan tuon ikäasian kanssa :)

Kuvat, joka on luovutettu (omistaja vaihtunut) ajanjaksolla ennen tekijänoikeuslain kirjaamista Suomen lakiin, eivät myöhemminkään tule nauttimaan tekijänoikeuslain antamaa suojaa, vaan niiden kohdalla noudatetaan luovutushetken lainsäädäntöä.
    ko. kuvan (1911v.) kohdalla ei ollut olemassa valtiota nimeltä Suomi ja on hyvin todennäköistä, että luovutushetkellä mainittua lakia ei oltu vielä laadittu. Joten kuvan julkaiseminen ja kaikki mitä sille voi tapahtua, on kokonaan ja vain omistajansa päätettävää, koska aineettomille oikeuksille ei silloin ollut lakia/määritelmää laissa... Näin minulle kertoi ystäväni, joka on lakimies. Tekijänoikeuslaki on luotu vasta itsenäistymisen jälkeen ja lain antamisen jälkeen kuvatut kuvat nauttivat tuota suojaa.

7. Vs: Saaristolaisperhe vuonna 1914

Laitanpa lusikkani sinne soppaan itsekin: Orthot, kehitysohjeet... Ennen joulua jos olis tullut ehdotuksia, niin heti olisin tarttunut asiaan. Nyt vaan kaikki tämä on passee, valitettavasti. keskityn omiin hommiini. Mitä tulee copyrightiin ja J Puraseeen ja M Vuoreen, sorry guys, vähän tosikkoja ollaan...

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Jukka, kyllä kai sä voit jotain vinkkejä antaa, ei hyviä vinkkejä tällä filmikuvauksen saralla koskaan ole liikaa.

9. Vs: Saaristolaisperhe vuonna 1914

Mun hyvä vinkki kaikkeen MV kuvaukseen ja varsinkin sen kehittämiseen on aika helppo ja yksinkertainen:
    Uhraa yksi ylimääräinen filkka testiin. valota aihe siten että valotusasetukset näkyy kuvatussa ruudussa(vaikka kirjoitetulla lapulla). sitten leikkaa filkka aika moneen kappaleeseen, kehitä eri kehitteillä ja ajoilla kokoelman pätkiä niin että vähän kaikkiin tulee erilaisia. tulokset teippaa sillälailla käsille että aina voit joko printata/verrata tai skannata referenssin, kun jatkossa kehittelet/kuvaat kyseisellä yhdistelmällä. sitten säädä prosessiasi sen mukaan mihin sitä haluat muuttaa. on aika hämmästyttävää nyt kun skannailen vanhoja duuneja, todeta kuinka paljon esim aivan perus kombinatio: TRI-X tai FP-4 plus ja D-76 on heitellyt aikojen kuluessa, onko se laiskuutta, kemioiden vanhenemista vai huolimattomuutta ??? Tästä olisi itse oltava ensin selvillä ennenkuin alkaa väittelemään prosessien huonoudesta tai hyvyydestä... noin niinkuin käytännön vinkkinä.

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No nyt on tehty reikä, kuinka ollakkaan reiän olisi pitänyt olla 63mm, mutta reikäteriä on vain 64mm:iä, no nyt on sitten 64mm reikä. Lukorengasta ei edelleenkään ole, mutta ostin 1,80€ muoto+solutiivisteen joka on tarkoitettu viemäriin, ei se siiti ole, mutta parempi kuin ei mitään, eli seuraavaksi kokeilemaan. Ei kuitenkaan tänään enää.