Niin, tuli vaan mieleen, kun toisaallla pohditaan scannereiden hyvyyttä tai huonoutta. Mielestäni olen saanut tehtailtua suhteellisen kelpoa jälkeä Epsonin V750 värkillä. Dian käyttöön on ollut suurimpana syynä laiskuus, mutta tuleehan samalla valotettua värillinen versio kohteesta, jos vaikka sellaisenkin myöhemmin tarvitsisi. Mitään syväluotaavaa teknistä testiä pienistä netti versioista ei voi päätellä, mutta suurista printeistä kuitenkin voi nähdä, että ihan hakoteillä en tunne olevani. Mitään pääsiäis-taikoja en tiedostolle ole tehnyt, mutta omalle silmälle olen mustavalkoisen säädellyt. Alkuperänen on 4x5" laaka, joten mistään kovin suurista interpoloinneista ei ole kyse.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Väritön versio pelittää ainakin printtinä ihan muikeesti, jos ei vertaa kuvia vierekkäin tai päällekkäin niinku tässä. Sopivan vittumaisen vaikketa on dian valottaminen ettei turhaan tule hosuttua kuvaustilanteessa, eikä sekään ole ollut huono homma, että kuvan alkuperäinen on värillinen,,,,,,,,,,,, sillekkin löytyy loppupeleissä kummasti käyttöä. Tuli taas ladattua 5 kasettia Fujin diaa, joten se oikea mustavalkoinen kuvaaminen siirtyy taas eteenpäin.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Niin muuten olen printtauttanut pari scannia semmoisiksi 80x100 printeiksi ja todennut, että kyllä niitä voi tarkastella ihan läheltä/kaukaa. Hyvää jälkeä syntyy Epson/Epson kombolla.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Ei kai siinä mitään, jos se dia on hyvin valotettu ja kohteen valot mahtuu filmin valotusvaraan (kuten esimerkkikuvassa). Kuten tiedät väridia on jyrkempää kun mustavalkonega ja siitä on turha koittaa skannatessa tai vedostaessa kaivaa niitä sävyjä mitä siellä originaalissa ei ole. Tokihan m/v- ja värinega soveltuu skannaamiseen diaa paremmin laajemman valotusvaran johdosta. Skannerien hyvyyttä pohtivassa ketjussa ymmärtääkseni on keskitytty miettimään tasoskannerin sopivuutta kino- ja keskikokoon. Epsonin 750 lienee laajemmaltikin hyväksytty vaihtoehto isoille filmeille. Hyvältä näyttää ainakin webbikoossa niin mustavalkokäännös kuin värikin.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? en niinkään ajatellut toimivuutta. Värinä tässä on jotenkin enemmän potkua. Tälleen nettikuvia ei kovin vakavasti voi lähteen arvioimaan ja vaikuttaa siihen oman koneen näyttökin jonkin verran, printattuna vois vertailla. Ei toi käännös huonolta näytä, ei siinä mitään.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Omaan kysymykseen sitten vastaan, että kyllä diasta saa ihan hyvän mustavalkoisen, jos originaali on valotettu oikein. Se, että lähdenkö ollenkaan valottamaan kuvaa, jos olosuhteet eivät käytettävän materiaalin sävyalalle natsaa, niin ei. Usein kuitenkin niinä aikoina, kun maisemia valottelen, niin olosuhteet olen katsonut sopiviksi päästellä valoa myös diafilmille.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Tää on tää ikuisuuskysymys, vastaukset kertoo vastaajasta enemmän kuin kuvasta. joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä, (kunhan ei ole liian alaikäinen) ...kuten sanoin, enemmän vastaajasta...
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Antaako dia jotakin enemmän kuin värinega jos haluaa tehdä mustavalkomuunnoksen? Värinega on helpompi valottaa ja ehkä helpompi skannatakin.
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Eiköhän värikuvasta saa mustavalkoisen yhdellä tai kahdella klikkauksella, ihan sama mistä se on skannattu tai tietokoneelle saatu . Pimiössäkin onnistuu muuten, tietyin rajoituksin (värinegasta punaiset ongelmana jos ei ole erikoispaperia, dia vaatii kääntöprosessin joka kyllä onnistuu myös, vaatii hieman lisäaineita ja -vaiheita)...
Vs: Saako väridiasta mustavalkoisen ?????? Tuskin dia mitään etumatkaa antaa negaan verrattuna vaan erillaisen lähtökohdan kohti lopullista kuvaa tai printtiä. Värinega ei ole oikein istunut minun työnkulkuun ja voisin heti kertoa omista faileistani mitkä on kuvattu dialle ja mitkä negalle. Jälki molemmilla on sen verran erilaista, että olen valinnut värikuvissa dian originaaliksi. Siitä olen vaihtelevalla menestyksellä loihtinut värittömät versiot, jos sellaisia olen tarvinut.