Vs: S A R E K ! Vihdoinkin sain ekan filmin kesän vaellukselta kehitettyä. Lataan kuvat tähän samaan Sarek-ketjuun, vaikkei nyt itse asiassa oltu Sarekin puoella kuin yhden yön. Tämän kesän vaelluksemme suuntasi Padjelanta Nationalpark:iin, joka on Sarekin naapuri etelä-länsi-suuntaan. Alueen halki kulkee vaellusväylä, Padjelantaleden, alkaa Kvikkjokkista ja päättyy Änonjalmeen. Väylän pituus on 140 km ja se kuljettiin vaelluskaverin Ollen kanssa heinäkuussa kahdeksassa päivässä. Ekat pari päivää olivat hieman sateisia ja pilvisiä, sitten pamahti armoton helle joka kesti koko loppumatkan. Yli 30 astetta lämmintä ei ole kaikista miellyttävin vaellussää. Sama helle seurasi meitä sittemmin Suomeen ja pysyi täällä todella pitkään, liian pitkään. Padjelantaleden oli oikein mukava kulkea, maasto luonnolisesti ei yhtä armoton kuin Sarekissa. Mutta ajoittain oli ihan tarpeeksi raskasta kuitenkin. Joitakin ihan kunnon nousuja (ja laskuja). Hienoa maisemaa joka tapauksessa, ja olen erittäin iloinen että tämäkin osa aluetta tuli nyt nähtyä. Seuraavat filmit ovat sitten väreissä, mikä on minulle melko harvinaista. Neljä rullaa Fuji Velvia 50 odottaa vielä kehittämistä, lähetän ne Who'sNextLabiin lähiaikoina kehitettäväksi. XPanilla kuvattu nekin. <SIZE size="1"][Hasselblad XPan + 45/4 | Kodak Tri-X 400 | D-76 1:1 | Epson V750]</SIZE>
Vs: S A R E K ! Kyllähän näitä kattoo ennenkuin selkäänsä ottaa! Hienoja sommitelmia kyseiselle kuvasuhteelle.
Vs: S A R E K ! Hienoja kuvia ja upeita maisemia. Nautinnollista katsottavaa tälläiselle vanhalle vaeltajalle.
Vs: S A R E K ! Kivahan tuonne olisi päästä. Kosken pauhuihin jostain vähän lisää yksityiskohtaa, niin perfect.
Vs: S A R E K ! Ihan ok. Löytyisi vaan sävyjä ylä- ja alapäähän. Negoissa varmaan on? Ja toivottavasti ei tuollaista raetta. Kapa
Vs: S A R E K ! Kiitos Kapa (ja muutkin)! Eiköhän negat ole kunnossa. Mun käsissäni tuo skanneri tekee ihan mitä lystää, inhoan skannaamista enkä hirveästi jaksa hieroa säätöjä tai edes paneutua niihin. Oikealla negaskannerilla saisi varmasti helpommin parempaa jälkeä. Tai suurennuskoneella...
Vs: S A R E K ! On nuo sun kuvas sen verran upeita, että kannattais investoida systeemiin jolla saat ne myös muille laadukkaina näkyviin.
Vs: S A R E K ! Kiitos. Juuri näin olen tehnytkin, pimiössäni on viimeisen päälle hienot laitteet; Leitz Focomat IIC, DeVere 504, Ilford Multigrade 500, Kostiner, jne. Skanneri on työntantajan. Turhan laiska olen ollut vaan pimiön suhteen, mutta ehkä taas pimeän talven aikana voisi aktivoitua...
Vs: S A R E K ! Ekana päivänä otettu, runsaat 10 km Kvikkjokkista Padjelantaledeniä pitkin. Joki on Tarraätno.
Vs: S A R E K ! Ei niin karua tämä kuin tuo "varsinainen" Sarek. Mutta hienoa kuvaa jälleen hienosta paikasta, joka jäi tänäkin kesänä itsellä väliin. Oliko noissa laaksoissa pahasti moskiittoja? Oletko koskaan (tai onko kukaan) kävellyt tuota Saltoluokta - Sitojaure - Rinim - Pielastugan - rapadalenia pitkin Aktseen - Sitojaure - Saltoluokta reittiä? Tai suunnilleen tuota? Tuo kiinnostaisi ja jos nilkka tulee kuntoon ensi kesäksi niin tuonne lähden. Aika paljon ollaan kyllä tuossa puurajan alapuolella ja taitaa tietää ötökkää. E: haku paljasti, että olet suunnilleen tuollaista reittiä joskus suositellutkin.
Vs: S A R E K ! Kvikkjokkista vaelletaan päivä tai kaksi aikalailla metsässä. Padjelantaledenin tylsin osuus, hyttysiä oli siellä runsaasti. Hyttysvoiton vei kuitenkin Staloluokta ison Virihaurejärven rannalla. Itikoita oli niin paljon että ei voinut kuin nauraa. Käytännössä teltan ulkopuolella ei juuri viitsinyt oleskella ja aamulla oli varhainen lähtö kun aurinko lämmitti teltan saunaksi. Joo, tuttu reitti tuo ehdottamasi. Saltoluoktasta Sitojaureen tasan 20 km Kungsledeniä pitkin, se on helppokulkuinen. Sitojauresta veneellä Rinimiin, sieltä vaeltaen Basstavaggen läpi Pielastuganille (tai ennen sitä käännytään alas Rapadaleniin suuntaan tarpeeksi korkeutta pitäen). Tämän jäkeen odotettavissa aika rajuja nousuja ja laskuja, mutta maisemat ja näkymät ovat fantastista. Rapadalenin tuntumassa Aktsen suuntaan ja ennen sitä tietysti nousu mahtavalle Skierffe-kalliolle. Sitten taas Sitojauren suuntaa, venekuljetus yli Kungsledenille ja Saltoluoktaa kohti. Saltoluoktassa palkintona sauna ja olut, ja kolmen aterian illallinen viinipakettineen. Suosittelen lämpmästi! Runsas viikko tuohon reissuun menee jos haluaa nauttia ja valokuvata, ja tuo reitti on ehkä kiinnostavin mitä olen Sarekissa toistaiseksi kokenut. Vaihteleva ja tarpeeksi haastava. Muutamat joet vaikeita ylittää. Villiä seutua, ei juuri tule porukoita vastaan.
Vs: S A R E K ! Vaihteeksi värikuvia (XPan ja Fuji Velvia 50). Padjelantaleden kiertää yhdeltä kohdalta muutamia kilometrejä Sarekin puolelle. Tuntui kotoiselta nukkua yksi yö siellä (eka kuva).
Vs: S A R E K ! Ai värikuvat eivät sytytä? Ei se mitään, lisään silti pari kuvaa. Olipa jälleen kova taistelu skannerin negapitimien kanssa, terävää jälkeä ei meinannut tulla millään. Eikä loppujen lopuksi tullutkaan. On ne surkeat nämä Epsonin negapidikkeet!
Vs: S A R E K ! Onpa vaan todella nättiä jälkeä. Diafilmin värit on vaan jotain niin hienoa. Hieman asian vierestä: minkälaisella vehkeellä notia XPanin ruutuja pystyy vedostamaan? Millään diaprojektorilla noita ei varmaan pysty katsomaan?
Vs: S A R E K ! Hieman asian vierestä: minkälaisella vehkeellä notia XPanin ruutuja pystyy vedostamaan? Millään diaprojektorilla noita ei varmaan pysty katsomaan? [/quote] Anteeksi että huudan tähän väliin mutta: Itse kuvaan jonkinverran diaa Horizon 202 kameralla ja kuvakoko on aika lähellä XPanin. Kehystän Gepen 2603 kehyksiin siinä on sama ulkomitta kun 6x6 kehyksissa, eli samoilla projektoreilla onnistuu. Ongelmana että Gepe lopetti näitten valmistus, joutuu turvautumaan ebayn niukaan tarjontaan. Mv t vedostan samalla konella kun muut keskikoon kuvat. Olen töissä leikannut laserilla sopivat maskit sille negakoolle.
Vs: S A R E K ! Kiitos! Ja näiden surkeasti skannattujen kuvien sävyt ovat tietysti jotain ihan muuta kuin oikeiden diojen. Velvia on aika maukas filmi, ehkä pitää jatkossakin ujuttaa muutama rulla Velviaa mukaan rinkkaan. Millä suotimella muuten saisi sinisen sävyn hieman vähenemään erittäin kirkkaassa lapin kesäsäässä? Saa neuvoa, itse en ole suotimista ollenkaan perillä, varsinkin kun puhutaan väridiafilmistä. Mustavalko-XPan-kuvia vedostan suurennuskoneella, olen laserleikkauttanut maskin XPan-ruuduille. XPan-kuville löytyy kyllä diakehyksiä, mutta 6x6 ei riitä, vaatii 6x7 projektorin. XPan ruutu on leveä! EDIT: Sodeto ehtikin jo vastata. Onko Horizonin negat pienemmät kuin XPanin? Muistelen tosiaan että 6x6 ei riitä XPan-kuville.