Vs: S A R E K ! Ei voi . Upeita kuvia. Ei kai tarvitse sen kummemmin perustella? Ja siis tarkoitan, että kaikki ovat hienoja, Holgat myös.
Vs: S A R E K ! Holgalla saa yhtä hyviä kun Hasselilla ja jopa mielenkiintoisempia. Merkkiuskollisuus on se pointti jonka vuoksi on syytä kantaa Leicaa tai Hasselia mukana. Sen kun myöntää itelleen on paljon helpompi elää loppuelämäänsä kun ei tartte kaiken aikaa perustella itelle ja muille, miksi ja miksi.
Vs: S A R E K ! Jestas sentään. Minä kuvaan Hasselilla, Holgalla, Olympuksella ja nykyään saan vähän lainata Nikonin D4:sta (ihana sekin!). Olen siis merkkiuskollinen monelle eri taholle. Hmm...
Vs: S A R E K ! Niin Heli kyllä se jestas sentään on semmonen asia että jos pitää vain yksi valita tulee kulminoitumaan asia toisenlailla kun se että kuvailee monilla vehkeillä. Yksi tai muutama on niitä sydämmen mielittyjä. Helpompi on vain elään kun sen merkkiuskollisuus asian myöntää. Mä olen ihan varma että sä Heli ymmärsit pointin. Tai sitten sä vaan vänkäät mitä naiset ei täällä tee.
Vs: S A R E K ! Mä oon kuule Juke sitä mieltä, että periaatteessa yksi riittää, myös yksi obiska, joka on esim. mun Viggossa 80 mm. Mut on pakko sanoa myös, että ilmakuvia ei kannata lähteä nykypäivänä ottamaan millään Hasselbladilla, ainakaan filkkaversiolla.... Mutta joo, kenellekään ei liene salaisuus, että mun sydämeni valittu on Viggo. Kun Kuvaan, se on se.
Vs: S A R E K ! Hienoja jälleen. Ensi vuonna taas xpania? Kyl noi maisemat on mehevimpiä panoraamaformaatissa, imo.
Vs: S A R E K ! Kiitos kaikille! Ehkä XPan ensi vuonna. Tai kevyt ja huoleton Holga 120 Pan? Vuosi aikaa miettiä...
Vs: S A R E K ! Kuntoile vuosi ja ota 503cw 3 optiikalla. Mitä sitä iso mies pelleilemään? Kyllähän 30 kg kantamisia nyt kulkee mukana. T Jukka
Vs: S A R E K ! Ei. 30 kiloa on liikaa, 25 on maksimi mitä viitsin kantaa. Eikä Holgailu ole mitään pelleilyä, kaukana siitä.
Vs: S A R E K ! Hasseliin verrattuna Holgalla pitää tarkasti valita mikä kohteen osa osuu vähiten suttuisesti toistuvalle kuva-alueelle.
Vs: S A R E K ! Silloin joskus sotien jälkeen, kun olin nuori, ja jotain jaksoin kantaa, niin raja oli just toi 25 kg. 30 on ihan eri juttu.
Vs: S A R E K ! Kun tulee itse liikuttua ammattimaisesti jos melkein ammattilaisena tuntureilla, niin silmä kovettuu. Mun mieleen on värikuvista nro 4 ja pantaporosta olisi ollut aihetta niiiiiiin paljon enempään. Muuten nää ei sytytä juuri ollenkaan. Ensinnä mietin, miksi koko sarja on päivällä kovaan valoon kuvattu? "Huono" keli kuuluu Sarekiin kuin puukko reiteen Siitä olisi voinut revittää ainakin yhden otoksen. Yöllä/illalla/aamulla vähintään. Svedupettereiden viime vuonna tekemän Året runt -kirjan kannessa on mallia Sarekin maisemien kuvaamisesta (vaikkakin ilmasta). Toisekseen se, että on yritetty hallita koko maisema kerralla. Se on todella vaikeaa noin avarassa. Lähes mahdotonta. Chamonixissa pyöriessäni siinä kylän keskustassa oli fotoputiikki, joka oli erikoistunut vuorten kuvaamiseen. Jos joku käy siellä, kannattaa todellakin katsoa mallia. Aivan huikeaa settiä. Muuta en osaa tähän hätään sanoa. Toivottavasti osasin olla hyödyksi
Vs: S A R E K ! No, ammattilaiset kuten Hans Strand ja Claes Grundsten erikseen, ei näihin kavereihin oikein voi itseään verrata. Vaellan Sarekissa ei-ammattimaisesti ja kuvaan toivottavasti omalla tyylilläni. Joku tykkää, joku ei...
Vs: S A R E K ! Ei niihin tarviikaan verrata, mutta saa niiltä katsoa mallia Eikä ne kaverit ole mitään supermiehiä. Ne vaan noudattaa kaikkein yksinkertaisinta ohjetta: kuvaa oikeaa hetkeä. Luontokuvauksen kaikkein tärkein työkalu on olla läsnä. Vasta sen jälkeen medialla on mitään väliä. Kuvaamalla aamulla ennen leirinpurkua ja illalla leirinpystytyksen jälkeen, voi saada erilaisia valoja kokoon. Kova päivänvalo on aika, jonka oppii nopeasti itse nukkumaan pois vaelluksilla, koska se on yksinkertaisesti valokuvaukseen huonolaatuista avotunturissa, jos ei ole myrsky. Yöt, aamut ja illat ovat mielenkiintoisia.
Vs: S A R E K ! On ne supermiehiä. Tai ainakin tuhannen kruunun setelin miehiä. http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Nya-sedlar-och-mynt/De-nya-sedlarna/Designtavlingen-for-sedlarna/