Hei Kun yhdessä ketjussa valitellaan sitä kuinka hiljaista on eikä kukaan kysy mitään (tms) niin kysytään sitten. Joku ehkä muistaa mun ottamia kuoro-kuvia yli vuoden takaa vk.netissä. Nyt saattaa käydä niin että ehkä lähden ko kuoroa kuvaamaan kirkkoon jossa esiintyvät. Tuosta tietysti tulee omia rajoituksiaan. Tilaisuudesta en tiedä vielä mitään muuta kuin että se on konsertti eikä esim hautajaiset. En tiedä onko salaman käyttö sallittu vai ei. Mutta.. Kysymys koskeekin oikeastaan sitä tilannetta jos salama on sallittu. Ilman salaman käyttöä ei voi kuin luottaa aukkoon ja ISO800:aan hopeakuulalla ja todeta että kuvista tulee mitä tulee. Esiintyjiä kuorossa on kai 15-25 kappaletta (en tiedä tarkalleen). Onko kenelläkään kokemuksia näistä päällepultattavista salamoista tuollaisen kohdemäärän kanssa? Jos 50mm linssiä käyttää kuvaamiseen niin riittääkö teho edes tarvittavalta etäisyydeltä? Enkä tiedä kirkostakaan onko katto kuinka korkealla ja minkä värinen se on. Vinkkejä haeskelen siis. Ja sitä että mitä kaikkea kannattaisi etukäteen ottaa huomioon. Jos tuo kuvaaminen tulee tapahtumaan niin pyrin tietysti käymään paikan päällä etukäteen ja ottamaan selvää mitä kaikkea tapahtumassa voi kuvaamisen saralla tehdä.. Mutta ennen sitä olisi kiva jos saisi muistilistaa siitä mitä kaikkea pitäisikään kysyä. Kaksi salamaa on (Sigman DG Super 500 ja Canon 420EX) mutta olen havainnut että 420EX lävähtää pääsääntöisesti täysillä kun on tuon Sigman orjana. Enkä tiedä riittääkö langaton laukaisu sille kuinka pitkälle matkalle.. Eli olisiko turvallisempaa käyttää siltikin yhtä salamaa? Vesku
En oo juuri kuoroja kuvannut, mutta kirkossa kyllä. Kukaan ei ole koskaan salamaa kieltänyt kirkossa - muitaakseni. Käytä siis ihmeessä. Jos sulla on toi orja ja viitsit panostaa, niin käy etukäteen kokeilemassa. Ja haarukoida voi tietty niinkin, että ottaa myös ilman, jos kaavut palaa puhki. Kirkoissa on usein vaaleat katot, mutta suora salama alkaa tehdä punasilmäisyttä, kun joutuu kuvaamaan niin kaukaa. Tehot riittää kyllä. Ainakin mulla on riittänyt. Eli eihän tässä jutussa mitään järkevää, mutta jotain ajatuksia...
Itse olen thenyt esim. niin että salama (jos mahdollista) pamautetaan katon kautta, antaa sopivasti täytettä ja jos mahdollista suunnataan niin attä samalla antaa hiuksiinkin valoa hieman. Ihan suoraan ei kannata paukuttaa salamaa, paitsi jos on isompi ryhmä, se onkin ainut kun olen käyttänyt sitä "päin pläsiä" valoa. Silloinkin valo riittävän kauaksi, että antaa täytettä, mutta riittää eturivistä takse asti. Jos on liian lähellä, tulee valoa etummaisiin, mutta takarivin porukka onkin sitten eri rotua ;o) Jos annetaan päin pläsiä valo, nostetaan valo tarpeeksi korkealle, eli reilusti kemeran yläpuolella, metri puolitoista tms. Kannataa testata juu etukäteen ennen kuin tulee hätä käteen... Itselleni tuli esim. pari viikkoa sitten yllättävänä tilanne kirkossa että ihan lopussa, kun olin jo ehtinyt pikaisesti pakkaamaan nuijasalamankin laukkuun, pappi tuumasi että otetaampa koko porukasta ryhmäkuva vielä alttarilla... ei siis oltu suunniteltu eikä sovittu asiasta ja porukkaa oli koko alttarin leveydeltä n. 3 rivissä... no laajis kiinni kameraan ja salama kameran yläpuolelle ja päin näköä... photarissa joutui hieman korjaamaan että kaikilla oli tarpeeksi suhteessa valoa (reunimmaisilla), mutta jotenkin sai senkin onnistumaan ;o) (Ei ollut luterilainen kirkko kyseessä)