Tähän ketjuun voisi kerätä kuvia oudoista esineistä. Näiden kolmen esineen nimeä tai käyttötarkotusta en tiedä.
Ekasta ei tästä kuvakulmasta voi paljoa päätellä, mutta hieman muistuttaa pärehöylää Toinen on jokseenkin varmasti separaattori Kolmannen ylin osa on hihnapyörä, jonka ympärikulkeva hihna/köysi on syönyt keskeltä kapeammaksi. Sen alla olevat hammasrattaat eivät välttämättä ole edes samasta vimpaimesta.
Kiitoksia arvioista Pan ja niffe. Alimman kuvan häkkyrää en ole osannut kuvitella oikein mitenkään, vinssi on yksi mahdollisuus. Toivon lisää kuvia tähän ketjuun, myös vaikkapa museoesineistä, joiden nimen tai käyttötarkoituksen kuvaaja tietää, mutta monille muille ne saattavat olla aivan outoja.
Alin on laivavinssi: http://l7.alamy.com/zooms/064300772b3f4a239608288c244add51/winch-chains-and-ropes-on-the-bow-of-a-wooden-hulled-boat-e58kyh.jpg
Taitaakin tosiaan olla pystyyn nostettu (purje?)laivan ankkurivinssi. *edit* kerkesi OlliR jo laittamaan
Juu, vanha purjelaiva-aikakauden ankkurivinssi eli "ankkurpeli" siinä on. Näytti vain ensin niin erikoiselta pystyasennossa, että meni hetken rattaiden lyödessä tyhjää, vaikka jotenkin tutulta vaikuttikin... kivoja kuva-arvoituksia
Kukahan mahtaa tämän tietää? Ikää likimain saman verran kuin Suomella. Ajoittain meillä vielä käytössäkin.
Tuollaista kiekkoa on muistaakseni kutsuttu maidonvartijaksi. En ole itse nähnyt sellaista käytössä, mutta se liittynee maidon keittämiseen.
Jep, maidonvartijahan tämä. Se laitetaan kattilaan kierre alaspäin ja kun maito alkaa kiehua, niin levy alkaa kalista. Lisäksi se estää jonkin hetken myös maitoa kuohahtamasta ja palamasta pohjaan. Hyvä vehje maitopohjaisista ruoista tykkääville.
Kapan pihdit tiedän ja olen niitä monesti käyttänytkin. Itseasiassa käyttelen välillä edelleen, minulla kun sattuu olemaan saman aikakauden parikin sahaa, jonka terää voi vielä viilalla terottaa. Eli sahan jaotuspihdit (ei pelkästään pokasahan, muutkin sahat käyvät). Kun terottaminen on tehty varmistetaan pihdeillä, että sahanterän piikit ovat oikeassa kulmassa ulospäin, että saha puree tehokkaasti. Purun koko kertoo, leikkaako saha tarpeeksi, toimenpide vastaa moottorisahan "purupiikkiä" ja sen pituutta terässä. Omat pihdit ovat vähän erilaiset kuin kuvan pihdeissä, mutta tekniikka ja toiminta on sama.