Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jalustaa hankkimassa

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jari, 22 Huhtikuu 2006.

1. jari

jari

38
    0
    0
    Eli Olen harkinnut kunnollisen jalustan hankintaa.

Kuvaukseni on lähinnä sisätiloissa, ihmisten kuvaamista ja softboxi kuvailua. Myös ulkona panoraamojen kuvailua voisin kokeilla.

Olen harkinnut pääksi: Manfrotto Magnesium kinopää (460MG)

Jalka onkin sitten täydellisen hämärän peitossa.

Vaihtoehtoja ovat: - Manfrotto Perusjalusta taittuvalla keskiputkella (190PROB) - Manfrotto Tukeva kolmijalka taittuvalla keskiputkella (055PROB) - Velbon Sherpa PRO, hiilikuitu kolmijalka (CF-640)

Mitä tuossa jalan valinnassa pitää ottaa huomioon?

2. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Se että se on tarpeeksi tukeva ja korkea. Ja tietenkin omaan käyttöön sopiva.

Vanhat 055 Manfrotot eivät ole tukevia, uudemmat ovat tukevempia mutta jalkojen kiristysosat saattavat murtua. Vanhojen kiristyssysteemeitä pitää kiristellä mutta ne kestävät muuten paremmin.

Manfr.190 on mun mielestä liian matala ja heppoinen. Tosin jos sitä kantaa mukana niin se voi olla hyväkin. Itse en pitkiä matkoja kanniskele, joten 058 olis valintani. Oma vanha 055 on ihan liian hutera ja matala omaan käyttööni mutta hankintalistalla on jotain muuta ennen sitä....

3. Itsellä äskettäin hankittu Velbon CF-630 ja eipä ole manfrottoihin palaamista... hanki kerralla kunnollinen.

4. Berlebachin puujalusta. Erityisesti silloin, jos kuvaat panoraamaa siten, että yhdistät kuvia. Paremmissa Berlebacheissa on keskiputkella oma "kuula" ei kallistuksen säätö, jolla voit vaakittaa keskiputken ja samalla kino- tai kuulapään pohjan, jolloin panorointi tapahtuu aina vaakatasossa.

Talvella on mukavaa, että puu on aina lämmin materiaali. Kameran aiheuttaman tärinän vaimennus on myös testien mukaan huippuluokkaa. Huono puoli on se, että puujalustan käyttäjän on totuttava noihin loputtomiin "kato, kätevää kantaa omia nuotiopuita mukana" -tyyppisiin herjoihin muilta katellisilta kuvaajilta.

Kts:

http://www.berlebach.de/e_index.php

Suomessa niitä löytyy ainakin pääkaupunkisedulta jos ei muuten niin tilaamalla. Voin tosiaan suositella lämpimästi monen vuoden käytön perusteella. Muina jalustoina käytän Gitzon reppuun mahtuvaa "pikku-Studexia", Manfrotton hiilikuitumonopodia ja Leitzin pöytäjalustaa.