Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rungon päivitystä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana andaen, 27 Kesäkuu 2012.

  1. andaen

    andaen

    18
    0
    0
    Moi! On tässä rungon päivityksen aika edessä, tuntuu ettei enää vanhan EOS 1000D:n laatu/toiminnot riitä itselle ja tarkoitus olisi tosiaan päivittää runkoa. Kysyisinkin nyt viisaammilta neuvoa, mihin kannattaisi päivittää? EOS 5D Mark II omaan budjettiin liian kallis, lähinnä hintaluokaltaan 800e maksavaa runkoa olen katsellut ja paininut mm. EOS 600D ja 650D välillä. Kuvaukseen tulisi osittain myöhemmin lisänä myös studioelementtejä, tällä hetkellä lähinnä luontokuvausta harrastettu.

    Kiitän!
     
  2. Vs: Rungon päivitystä

    Jos haluat simmosen kameran mihin saa studio salamat kiinni niin melkeen suosittelen jotakin EOS kymppisarjalaista lukuun ottamatta 60D mallia koska siinä ei ole pc paikkaa.

    40D ainakin on hintalaatu suhteeltaan ihan hyvä. Ja 5D ykkös Markkuakin saa käytettynä n 500-800€ hinnalla.

    Sitten vieläkysymys et onko sun lasit EF vai EF-S laseja? EF-S lasit nimittäin käyvät vain kroppi kennoisiin.

    No toivottavasti tästä oli jotakin apua sulle.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Rungon päivitystä

    Kiinostaa tietää missä kohden 1000D laatu loppuu ja missä kohden toiminnot ei riitä? Ehkä nämä seikat hiukan paremmin avattuna voisi auttaa myös opastajia, ja sinuakin.

    Canonin sivuilta löytyy "vertaa" sivu missä voit vertailla Canonin kameroita toisiinsa.

    Oisko niin että dynamiikka on kuitenkin se mihin panostat, jos ei 1000D kameran dynamiikka riitä. Silloin ei ole vaihtoehtona kun se 5D. Halviminpana vaihtoehtona voisi olla se 1100D jossa on paljon parannuksia tohon 1000D kameraan ja saat hiukan parempaa dynamiikkaa. No jokainen merkki näiden välissä on hiukan parempi mutta ei autuaaksi tekevä.

    Mitä studio juttuihin tulee niin taitaa olla niin että kaikki nämä rungot toimii yhtä hyvin kun muutkin missä vain salamasynkka paikka on, tai salamakenkä. Studiopuolella kuvat tehdään jossakin muualla kun rungossa olevilla valinnoilla.
     
  4. andaen

    andaen

    18
    0
    0
    Vs: Rungon päivitystä

    Moi, kiitoksia näistä! Lähinnä tuossa 1000D:ssä tällä hetkellä vastaan tulee ISO-herkkyyden rajallisuus sekä tarkennuspisteiden vähyys. Myöskin tuntui, että kuvanlaatu oli täysin erilainen kun kuvailin omilla objektiiveilla käyttäen juuri tuota 600D runkoa. En sitten tiedä oliko vain valokuvaaja "liekeissä" mutta kuitenkin. Tällä hetkellä objektiiveissa on molempia EF ja EF-S:iä.
     
  5. Vs: Rungon päivitystä

    Niin mää unohdin sen et tosiiaan mitä Juke sanos niin on noihin halppis malleihin on saatavilla simmonen salamakenkään laitettava juttu mihin saa tosiaan Studiosalamat kiinni,taisin olla sillon liian hätänen kun myön sillon ton 60D mallin just sen takia kun siinä ei ollu rungossa sitä juttua.
     
  6. Vs: Rungon päivitystä

    Toisaalta... Miksi kukaan laukaisisi salamavalojaan jollakin sync-johdolla enää nykyään??
     
  7. Vs: Rungon päivitystä

    Mää laukaisen studiosalamat synkalla,oon kai sit viiminen mohikaani siinä asiassa.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Rungon päivitystä

    Joissakin kameroissa ei saa ISO lukua nostettua koska se niissä tuottaa kamalaa jälkeä. Minusta hyvä niin, kuin se että saa nostettua ISO lukua yli kennon dynamiikan ja sitten saa surkeita kuvia.

    Itseleni riittää melkein 3200 lukema.(kamerana 5DMkII)

    Studio shot comparison: Digital Photography Review
    Tämän linkin takana on varsin mukava vertailla kameroiden dynamiikkaa ja ISO arvojen vaikutusta. Noihin neljään kohtaan kun laittaa kamerat mitä meinaa hankkia ja siirtelee ruutua myös noihin varjoisiin kohtiin.

    Kuvanlaatu on mielestäni pienillä aukoilla erotettavissa toisitaan herkemmin ja se tarkoittaa että on valovoimaisia opiskoja. Kitti optiikan kuvan laatu saattaa olla huonoa ja lähtökohtaisesti joten rungon uusiminen ei siihen valitettavasti aina auta. Joten pitäisi muistaa vertailla kuvia jotka on otettu samalla opiskalla.

    Kun käyttää valvoimaa eli pieniä f-lukuja on tarkentaminen vielä tärkeämpää ja silloin ehkä noita tarkennuspisteitä tarvitaan.

    MINUN OMA NÄKEMYS TARKENTAMISESTA: Mä itse en anna kameran päättää tarkennuspisteistä mitä kamera itse haluaa vaan käytän aina keskipistetarkennuskohtaa ja itse määrittelen mistä kamera tarkentaa. Näin ollen rajaan kuvan tarkentamisen jälkeen, ja jos kohde on se mistä haluan oikean valotuksen painan myös tähti näppäintä jolloin valotus lukittuu siitä kohdasta. En tee urheilukuvauksia joissa ehkä noita monitarkennuspaikkoja tarvitaan. Itse en niitä ole kun kokeellisesti vain kuvannu, esim väkijoukossa jossa on aivan sama missä tarkennus on kuhan joku kohta on edes tarkka.
     
  9. Vs: Rungon päivitystä

    Jotenkin vaan tuommoinen radiolaukaisin on niin paljon kätevämpi ja turvallisempi, että kuvittelisin kaikkien suosivan sellaista. Nuo kiinantuonti vimpaimetkaan ei montaa kymppiä maksa ja nykyään melkein kaikissa salamoissa on vakiovarusteenakin radiot.
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Rungon päivitystä

    +1
     
  11. Vs: Rungon päivitystä

    Mä taas keinovaloihmiskuvaajana kaipaisin, että saisi herkkyyttä laskettua, jonnekin vaikka 25 isoon. Viisikymmentäkin pitää sieltä erikoisvalikosta hakea.
     
  12. andaen

    andaen

    18
    0
    0
    Vs: Rungon päivitystä

    Kiitoksia noista vastauksista! Jään tässä nyt painimaan tuon 650D ja 60D välillä sitten :)
     
  13. Vs: Rungon päivitystä

    Oliko ne erot mallien välillä havaittu JPG vai raw kuvien perusteella? Uudemmissa malleissa aina kameran omia käsittelyalgorytmejä on kehitelty, mutta raakadata on aikalailla samaa.

    Jos numeerisestä datasta pitää, niin DXOMark sivulla voi vertailla kameroita, tuossa esim 60d 100d ja 5d:
    http://goo.gl/FTM5T

    Mutta kuvaamiseenhan nuo kamerat tietysti on suunniteltu, että jos joku tuntuu hyvältä niin osta toki. Kantsii ehkä kuitenkin, jos mahdollista, kokeilla muitakin vaihtoehtoja.