Kohta täytyy taas päivittää koneet http://www.thephoblographer.com/2016/04/11/reports-state-sony-a9-80mp-full-frame-sensor/#.VwwVcaSLQuU
Vs: Rumours! Hurjaa touhua jossa Sony kennovalmistajana haluaa ottaa etulyöntiaseman jota se ei oikein koskaan ole vielä saavuttanut. Miksi, en tiedä, mutta onhan se nöyryyttävää todeta, että ostaja saa kennosta enemmän irti kuin itse valmistaja. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ehkä syksyllä ollaan jo viisaampia?
Vs: Rumours! 100 MP raja on jo lähellä, ja ylittyy (ainakin ennakkotiedoissa) noin 18 kk kuluttua, jos entiset merkit paikkansa pitvät, ja mikseivät pitäisi. Muistellaan, kuinka kaikki ostivat 186-tietsikan, sitten 286, 386, sitten Pentium 60, 80, 100, 120, 180, 200...... Jne. Missä lie mennään nyt? Veikkaan, että 5 vuoden kuluttua vanhat konkarit muistelevat aikaa, jolloin kennot olivat vajaamittaisia ja alle 100 MP.... "Ihan kivoja kuvia niilläkin saatiin".
Vs: Rumours! Eikö tuo 100M ole jo ylitetty ainakin Phase Onella? Ei tietty noteerata tällä saitilla kun ei ole täyskennoinen. Kehitys tuskin kulkee niin suoraviivaisesti kuin tietokoneessa, kun optiikan rajat tulevat vastaan. Toki siihenkin saatetaan jotain uusia algoritmeja kehitellä, millä linssivirheitä korjaillaan.
Vs: Rumours! Parempi poistaa objektiivin virheitä kun on alkujaan enemmän dataa käsillä. Sama koskee tietysti kohinanpoistoa ja terävöitystä.
Vs: Rumours! Mooren laki lienee tauolla tällä hetkellä, mitä tietokoeiden tehon tuplaantumiseen tulee. Onhan 250-megaisia kennoja ollut jo vuosia saatavilla ainakin C-kaupalla johonkin spesiaalisovelluksiin, mutta eiköhän siihen liity kaikennäköistä muuta pientä fiksattavaa vielä ennen kuin niillä kuvataan "hyviä" valokuvia.
Vs: Rumours! Nimenomaan harrastekameroiden kennonvalmistajana Sony on ykkösenä ja peilittömissä järkkäreissä. DxOmarkissa melkein 30 -bittiset värimuotokuvat? ~portrait color depth? Kyllä Sony ottaa ihan tarpeeksi näistä kennoista irti. Jos näistä Sonyistä enää yhtään sotkee enempää kohinaa, niin kuva on jo sitten niin pehmeä, ettei sitä voi käyttää mihinkään. Käytännössä ISO 1600 jälkeen kaikki markkinoiden kennot ovat dynamiikaltaan suurinpiirtein puolen aukon sisällä ja kohinan etukäteispoiston ja esiterävöityksen määrä ratkaisee paljonko voit säätää tiedostoa jälkikäteen. Sonyn A7R2 ja A7S2 ovat herkkkyyden kasvaessa ainoat, jotka pystyy pitämään yhden aukon eron muihin dynamiikassa. Nuo 50 tai 80-megaiset kennot ovat sitten taas ihan älyttömiä norsupyssyjä useimpiin sovelluksiin. Jossain korukuvauksissa tai mainoskuvissa, joista skaalataan isoja jullareita tuollaiset kennot ovat ok, mutta tavallisena potrettikamerana ihan helmiä sioille - niinku sanotaan.
Vs: Rumours! A7 SII näyttää saavuttavan merkittävää etua markkinoilta ja poistuvissa oleviin Nikon Df ja D4s nähden vasta herkkyydellä ISO6400. Silloin ero on lähes aukon. http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7S-II-versus-Nikon-Df___1047_925 Uutta D5:sta ei ole vielä samalla tavalla testattu, mutta ensivaikutelmien mukaan se on korkeilla herkkyyksillä huomattavasti parempi kuin mikään em. kameroista. Ero on siis luokkaa pari aukkoa. Vastaavasti matalilla herkkyyksillä alle ISO1600 D5 ei loista. Hieman tuntuu siltä, että tämä kennojen kehitys on aika hidasta. Haetaan erilaista kompromissia joiden ääripäät ovat korkea resoluutio ja hyvä dynamiikka matalilla herkkyyksillä vs. matala resoluutio ja hyvät korkeat herkkyydet. Yleiskamerat ovat tuossa välissä.
Vs: Rumours! Eikös d5 ole puolestaaan heikentynyt dynamiikka verrattuna muihin tämänhetkisiin malleihin.
Vs: Rumours! Itse asiassa sen vuoksi A7R2:n kenno on juuri mielenkiintoinen. Siinä on hyvä dynamiikka yhdistettynä tiheään pikseliin eli matalilla herkkyyksillä korkea dynamiikka, joka jatkuu hyvänä läpi herkkyysalueen, vaikka kenno on yli 40 megainen. Siksi siinä on vahvuuksia arkkitehtuurin, maiseman ja vielä sitten yleiskameran käyttötarkoituksiin. Lisäsin graafiin vielä tuon A7R2-käppyrän. Matalan herkkyyden dynamiikan lisäksi se sijoittuu näiden edellä mainittujen väliin vielä korkeammillakin herkkyyksillä ja käyrä on aivan lineaarinen http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 7_1035_925"]http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7S-II-versus-Sony-A7R-II-versus-Nikon-Df___1047_1035_925. Klikkaa "measurements"-tabia ja sitten "dynamic range", niin graafi tulee näkyviin.
Vs: Rumours! Ikävä kyllä roskiskamaa muutaman vuoden päästä, kun nuo satamegaiset jyräävät markkinat. Vaikka nyt kuvan laatu näyttää erehdyttävästi loistavalta, muuttuu se piakkoin melko huonoksi, kuten olemme digikameroiden historiasta oppineet.
Vs: Rumours! Olet oikeassa. Vuonna 2001 ensimmäisillä 1-megaisilla Kodak DC265-digipokkareilla ei saanut kuvia hämärässä lainkaan, mutta vuonna 2003 Kodak DX 3800-digipokkareissa oli jo paremmat hämäräominaisuudet, valossa kuvatuista puhumattakaan. Kaksi ekaa vuodelta 2001 ja kolme viimeistä sisäkuvaa vuodelta 2003. EDIT: Siis nämä ovat kaikki korjaamattomia jpeg-kuvia suoraan muistikorteilta.
Vs: Rumours! Tämä on kyllä kamala tauti. Minä en opi tätä ymmärtämään, en millään. (Vaikka pakkotoistoahan tämä minulta on, mutta toistolta tuntuu nämä keskustelutkin näistä uusista vehkeistä...)
Vs: Rumours! Niin juuri kirjoitin. Siis heikompi dynamiikka matalilla herkkyyksillä, parempi dynamiikka korkeilla herkkyyksillä.
Vs: Rumours! Tarkoittanet suhteellista dynamiikkaa, eli kai se dynamiikka on kuitenkin faktisesti parempi matalilla herkkyyksillä?
Vs: Rumours! Ei ole, jokaisella kennolla on dynamiikka käyrä joka ei ymmärtääkseni koskaan parane kun herkkyyttä lisätään???
Vs: Rumours! Mä olettaisin, että nuo kennot aina optimoidaan jollekin tietylle herkkyysalueelle, josta poikkeama kumpaan suuntaa tahansa heikentää dynamikkaa ja lisää kohinaa. Tai jostain syystä harvoissa digikameroissa on enää ISO 100 ja alle meneviä herkkyyksiä.
Vs: Rumours! Jep, Sonyn kennojen nimellisherkkyys on korkein ja siksi ne pärjäävät hämärähommissa. Hyvä herkkyys juuri tekee kennosta käyttökelpoisen.
Vs: Rumours! No ei pelkästään. Kyllä herkkyyden alarajallakin on olennainen merkitys, muuten ei suuria aukkoja voi käyttää enää päivänpaisteessa ilman harmaasuotimia. Tuossa huippuherkkyyden maksimoinnissa lienee kyse enemmänkin markkinoinnista (tekniikkahypetyksestä) kuin todellisesta tarpeesta. Aika harva kun tarvitsee oikeasti yli ISO 6400 herkkyyksiä, millä jo kaikki nykykamerat tuottavat varsin kelvollista jälkeä.
Vs: Rumours! Kaikissa Nikoneissa perusherkkyys on ISO100, näin myös korkeilla herkkyyksillä loistavissa malleissa. Poikkeus on D810, sen perusherkkyys on ISO50. Tietääkseni useimpien muidenkin nykyaikaisten kameroiden kanssa tilanne on sama. Kennotekniikaltaan vanhahtavat 16mpx m43 kamerat on tietysti poikkeus.