Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rumours!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana niffe, 9 Syyskuu 2015.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Rumours!

    Minä ainakin naksutan niin kauan vanhoilla rungoilla kun kestävät.
     
  3. Vs: Rumours!

    Hienolta kuulostaa kuitenkin. 6:nen ollut vähän väliinputoaja, kun 5:ssa ja 7:ssa niin hienot tarkennuszydeemit.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    No ei välttämättä. Kuutosen tarkennuksen keskipiste taitaa olla edelleenkin markkinoiden herkin tarkennuspisteiltään eli myös tummaan pukuun voi tarkentaa ja tarkennus nappaa heti. Herkkyys tuolle pisteelle on -3EV/ISO100. Tämä on tietyissä sovelluksissa aika hyvä ominaisuus tarkennukselta. Uuden kuutosen tarkennus toimii tietysti paremmin videokäytössä, kun joka toinen pikseli on käytetty tarkennukseen.
     
  5. Vs: Rumours!

    Niin, tossa huhussa ei puhuttu vielä mitään prosessorista, tuleeko siihen Digig 6:nen. Seiska II:ssa kait käytetään kahta prosessoria.
     
  6. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: Rumours!

    Pitää nyt vielä hetki kuvata tuolla 6D:n ykkösversiolla kun vasta tammikuussa ostin. Kai sillä vielä kehtaa räpsiä vaikka uutta mallia puskee koko ajan.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Mulla on vielä uudempi :) Alkuperäinen viestini oli lievästi provokatiivinen :)
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Rumours!

    Tulihan se kääntyvä näyttö! Dual-Pixel -tarkennus on kanssa kova jos videota paljon kuvaisi :)

    Ennen kaikkea tuo uusi kultaisen värinen laatikko vanhan punavalkoisen sijasta on se syy, miksi tämän hankin kakkosrungokseni!
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rumours!

    Kyllä noita -3ev tarkennuspisteitä on muillakin. Ja huom! Tarkennusjärjestelmissä jotka kokonaisuudessaan ovat kehittyneitä.

    Merkistä ja bajonetista riippumatta nämä tämän sarjan täyskärit saisivat nykyään jo olla peilittömiä ja evf:llä. Peilikameran edut tulevat esille vasta toimintaa kuvatessa.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Olen tuosta aivan eri mieltä. Peilikamerassa näkyy myös reaaliaikaisena meneekö simmut kiinni salaman kanssa ja miksei ilmankin salamaa. Sitä ei pikselikuvista näe ilman suurennospainikkeen näpeltelyä. Kuvailin viikonlopun taas kunnon järkkärillä aksöniä sekä auringonpaisteessa että auringon jo laskettua ja kyllä se vaan on pitkälle kehittynyt tapa kuvailla.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rumours!

    Minäkin olin ennen sitä mieltä, että peilikameran tarkennus on myös normikuvauksessa peilitöntä edellä, mutta nyt on kokemus karttunut ja mieli muuttunut. Niin siinä vaan käy... ;-)

    Toimintaa kuvatessa peilikamera on yhäkin parempi. Eikä minulle mikään ongelma ole kuvata sillä läpsyttelijällä muutakin, näin etenkin jos valoa on niukasti. Mutta en kyllä voi sanoa, että peili olisi parhautta esim maisemassa tai potretissa.
     
  12. Vs: Rumours!

    Toki, jos pidät molemmat silmät auki kuvattaessa (jonka voi tehdä yhtä hyvin EVF:kin kanssa). Muuten kyllä peili on ylhäällä silloin kun välähtää.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Rumours!

    Peilittömän lokakuun jälkeen oon varauksettoman onnellinen kunnon prismaetsimestä. Olyn telkkarinäyttö ei sittenkään ollut niin kiva miltä se ensituntumalta tuntui.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Niin on, mutta kirkas reaaliaikainen näkymä ja peilin vilaus, jonka jälkeen näet vinkkasivatko silmät, kun totut katsomaan. En ymmärrä miksi pentaprisma pitäisi jättää pois kameroista, koska se nyt olisi huononnus, jos jokin. kaiken maailman evf:ien väärävärivalotusjutuillakaan ei ole mitään sen kummempaa merkitystä, koska samat asiat näkee takakannesta suuremmalta näytöltä RGB-histogrammin kera ja koska ne näemmä ML:ää lukuun ottamatta kaikki näyttävät jpegin histogrammia, ei niihin voi edes luottaa täyden dynamiikan valotusmittareina muuta kuin vähän suuntaa antavasti.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rumours!

    Valotuksen suhteen oleellista evf:ssä on, että näet asian ennen kuvan ottamista. Takanäytön tuijottelu kuvan ottamisen jälkeen ei vaikuta mitään jo otettuun kuvaan.

    Lisäksi peilittömän etu on se, että jos/kun tarkennus osuu, niin se osuu täsmälleen kohdalleen. Ei objektiivikohtaista tarkennuksen hienosäädön kanssa pelaamista. Ja onhan toki vielä niitäkin peilikameroita joissa ei tarkennuksen hienosäätöä edes ole :-(

    Minulle evf:ssä tärkeää on myös käsin tarkentamisen helpottuminen. Suurimmalle osalle käyttäjistä tuolla ei tosin ole mitään väliä.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Käsin tarkentamiseen en ota kantaa, kun en sitä tee, mutta nykyisillä valotusautomatiikoilla voi viritellä takaruudunkin suht' tarpeettomaksi.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Rumours!

    Toki, 14 ev dynamiikalla on paha epäonnistua totaalisesti. Täytyy kuitenkin myöntää, että evf ja ETTR on ihan mielekäs tapa saada kamerasta kaikki kuvanlaatu irti. Aikaisemmin minäkin olin kaltaisesi epäilevä Tuomas, mutta en ole enää. Ei ole m43 miehet puhuneet soopaa ja tiedän, että se ylärajalle valottaminen toimii myös nykyisissä Nikoneissa (toisin kuin D700 sukupolvessa.)
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Limitteri päälle vaan ja huippareita vastaan. ML:ssä on oikein dedikoitu ohjelmakin siihen ETTR-valottamiseen, mutta asetuksillakin sen saa ilman tuotakin. Mulla on kyllä tuollainen peilitön Fuji-systeemikin, että voi vertailla milloin pitää pistää peilivehkeet myyntiin. Ei ole vielä ollut päällimmäisenä mielessä.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Rumours!

    Valottaminen on muuten vähän monimutkaisempi juttu kuitenkin, jos haluat kuvaan tunnelmaa ilman helvetillistä kuvankäsittelyrumbaa.
     
  20. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Rumours!

    Minusta ei kysymyksessä peilitön/peilillinen ole enää ihmettelemistä, nykyisillä Olympuksen parin vuoden takaisten hienojen runkojen (E-M5 ja E-M10) ja valovoimaisten käytettyjen lasien hinnoilla on useimmille mahdollista hankkia peilillisen järjestelmän rinnalle peilitön ainakin muutamalla objektiivilla ja käyttää tilanteen mukaan molempia. Niin minäkin olen tehnyt. (Nuo Olympukset ovat niin pieniäkin, että erillistä pokkaria ei enää tarvita.) Toisissa hommissa on mukava käyttää evf:n etuja ja useimmiten hieno käyttää peilillisen Nikonin etsinkuvaa.

    Kun Canon/Nikon tekee hienoja peilillisiä ja Olympus hienoja peilittömiä ei kummankaan tarvtse välttämättä toistensa tontille astua. Ei maailma ole yhden totuuden paikka tässäkään.