Voi olla hakuammuntaa, mutta kokeillaan... Elikkä käytössä olisi vanha Zeh Zeca 9x12, johon minulla on useita lasinegatiivipitimiä. Olen käyttänyt noita pitimiä laakafilmin kanssa, ja systeemi on ollut ihan toimiva. Sen verran vaivalloinen tuo järjestely kuitenkin on, että voisi kokeilla muitakin keinoja. Olen joissain e-bay ilmoituksissa nähnyt tuon aikakauden lasinegakameroihin rullafilmiperiä, mutta en ole niihin langennut, koska niissä harvemmin on tarpeeksi infoa kiinnityssysteemeistä. Lisäksi ovat aika usein tolkuttoman kalliita, ja aika usein ruosteisia ja taatusti toimimattomia. Eli siis tuohon Zecaan menee tällaisella kiinnityksellä: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,41435.0.html Olisko jollain tietoa, mikä kiinnitys mahtaa olla kyseessä, että voisi paremmin etsiä e-bayn puolelta. Toisaalta jos jossain uudemmissa rullafilmiperissä olisi tarpeeksi samanlainen kiinnitys, niin olisko tuohon mahdollista saada joku DIY-viritys? Minulla ei oikein noista uudemmista standardeista ole mitään hajua. Tuolla kameralla olisi hauska kuvailla enemmänkin ihan jo tunnearvon vuoksi, lisäksi suurin käytössä oleva suurennuskone tällä hetkellä on 6x9, että senkin vuoksi tuollaiselle rullafilmiperälle olisi käyttöä.
Vs: Rullafilmiperä vanhaan kameraan? Soita numeroon 050-XXXXXX ja kysele. Sano että sait numeron multa.
Vs: Rullafilmiperä vanhaan kameraan? Poistin ton puhelinnumeron kun täällä se on kaikkien nähtävissä, pyytäkää numero vaikka Ossilta suoraan.
Vs: Rullafilmiperä vanhaan kameraan? Nostanpa tätä vielä, koska olisi hyvä kuulla mielipiteitä noista DIY-mahdollisuuksista. Tuon antiikkisen kiinnityksen malli taitaa siis olla normalfalz tai synonyyminä käytetty universalfalz. Ainakin Rado-merkillä pitäisi olla valmistettu rullafilmiperiä tuohon kiinnitykseen. Sellaista taitaa olla aika turha alkaa etsimään toimivana ja järkevään hintaan. Eli onko jokin toinen standardi tarpeeksi lähellä tuota normalfalzia, että sen voisi askarrella sopimaan? lasinegakasettien leveys on tarkalleen 10,1 cm ja pituus siinä 14-15cm. Niin ja jos tuollainen vanha rullafilmiperä on tarpeettomana, niin voipi laittaa yksityisviestiä.
Vs: Rullafilmiperä vanhaan kameraan? Joo se kyllä voi olla Millionenfalz myöskin, aika hankala tulkita tiedonrippeitä, joita tuosta on saanut. Eikä sillä tiedolla kyllä tosiaan mitään teekkään. Rullafilmille kuvaaminen ei oikeastaan ole tämän projektin itsetarkoitus, vaan päästä kätevämmin ja helpommin käyttämään tuota vanhaa kameraa, jolla kuitenkin on tunnearvoa. Mikäänhän ei suurennuskoneen (6x9) osalta estäisi vaan jättämästä kunnolla rajausvaraa ja leikkaamasta 9x12 negaa sopimaan suurennuskoneen rajaimeen. Tuntuu kuitenkin tuhlaukselta ja siinä menettäisi sen vähänkin mitä tuolla suuremmalle koolle kuvatessa saavuttaisi. Se on oikeastaan ainoa mieleen tullut keino saada muutakin kuin pinnakkaisvedostettavaa. Pitää katsella, jos jostain sattuisi rullafilmiperä tulemaan vielä vastaan. Kiitos infosta ja vinkeistä!