Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

6x9 muuttaminen 6x6

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 7 Maaliskuu 2014.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Onko kukaan koskaan muutanut noita laatikkokameroita 6x6 kokoon. Ne taitaa enimmäkseen olla 6x9 kokoa. Sillä sais linnsin vinjetointia hiukan vähennettyä ja rullalla enemmän kuvia ja minulla kun ei ole 6x9 surennuskonettakaan. Porais takakanteen reijän ja pistäis siihen punasen muovin ja sitten jonkun maskin laittais sisälle. Onks ihan hullu juttu?

2. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48
    Vs: 6x9 muuttaminen 6x6

Teet 6x9 pinnakkaisena.. riittääkö?

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Juu niin olen tehnykki. Se riittää mainiosti. Kuhan nyt vaan mietin onko joku näitä tehny vai olenko taas nähny ihan omaa unta.

4. Vs: 6x9 muuttaminen 6x6

Kyllä se muuntaminen onnistuu, ja niitä on varmaan tehtykin. Maskilevyn pitää vain sattua melko tarkasti filmiporttiin, että tarkennustaso ei muutu. Muuten tulee sumeita kuvia. Takakanteen tosiaan olisi tehtävä uusi kurkistusikkuna punaisine muovinpaloineen. Tosin on huomattava, että 120-filmin suojapaperissa numerointi 6x6 koolle menee eri linjassa kuin 6x9 koolle. Sen voi mittailla säästämällä yhden kuvatun filmin ympäriltä taustapaperin, jossa ne numeroinnit juoksevat.

5. markku55

markku55 Active Member

Eikös noi isot filmikuvat ole niin arvokkaita, että niistä voisi jopa hieman nirpsasta jos on tarvis?

6. Vs: 6x9 muuttaminen 6x6

Minulla on ainakin muutamissa 6x9 laitteissa maski filmiporttiin jolla saa muunnettua 6x9 6x6 ja 6x4.5 kokoihin.

t:J