Näin on! Eipä juuri eroa värinegakehitysprosessista. Kehitin eilen ensimmäistä kertaa Tetenalin Colortec E-6 prosessilla Fujin Provia 400X kinofilkan. Helppo ja nopea prosessi, eikä naarmuja, kun itse kehittää. Ero C-41-prosessiin eroaa ainoastaan yhdellä lisäkehitysvaiheella mikä suorittaa värinkäännön. Lämpötilahaarukkakin sama kuin C-41:ssä. Lisäsin perusohjeeseen etikkapohjaisen keskeytyksen kummankin kehityksen jälkeen ja stabilisaattorin jälkeen pesin vielä kunnolla ja lopuksi Ilfotolin wetting agent mukaan. Tulee muuten stabin jälkeen liian vaahtoisena ulos. Välipesut täytyy myös tehdä huolella. Muutama kuvaa lisää rullasta: http://www.paintme.fi/hert - kuvat Herttoniemenrannasta. Suosittelen kokeilemaan.
Vs: Dia-kehitys on myös helppoa Välipesut on hyvä ja keskeytekin varmaan, mutta... Stabin jälkeen EI kuulu pestä filmejä, jos niiden haluaa säilyvän. Se kuuluu jättää filmille. Muuten olen kyllä samaa mieltä, ei se vaikeaa ole. Hieman kyllä enemmän tekemistä kuin värinegan tai mustavalkoisen kehittämisessä tuon yhden lisävaiheen takia ja aikaa menee hieman enemmän. Kuitenkin aikas palkitsevaa vetäistä valmiit kuvat purkista ulos (tosin ne ovat semmosia maitomaisia tuoreina ja märkinä, ei kannata säikähtää).
Vs: Dia-kehitys on myös helppoa Stabilisaattorin vaahtoamista voinee vähentää vähemmällä tai hitaammalla agitoinnilla (Jobolla pienin nopeus). Vaahdot voi vetäistä filminpyyhkimellä tai ehkä sormin, jos pesee sitten kätensä. Joskus on jääny kuivumisjälkiä filmin taustapuolelle, mutta ne on lähteneet helposti mikrokuituliinalla.
Vs: Dia-kehitys on myös helppoa Kiitos Frank kommenteista. Toi on varmaan totta että stabi vaikuttaa filmin säilymiseen merkittävästi. Mutta: kuulun siihen koulukuntaan joka ei koske filmiin millään lailla kehityksen jälkeen, EI LIINAA, EI PYYHKIMIÄ, EI SORMIA!
Vs: Dia-kehitys on myös helppoa Eikä stabilisaattoriin saakaan, koskea se allergiaherkistää, peruuttamattomasti.