Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Rolleiflexmieheksi?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana anttia, 9 Helmikuu 2013.

  1. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,10903.msg574349.html#msg574349
     
  2. Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Joo, etenee tässä pikkuhiljaa. Skanneri on nyt hankittu, ja filmiä. Muutamat testirullat kuvattu, kehitetty ja skannattu.

    Ei vielä mitään suurempaa taidetta luotu tällä medialla, mutta pari mv-filmiä tuossa odottelemassa kehitystä ja erilaisia kuvaussuunnitelmia odottelemassa toteuttamistaan.

    Mutta Rolleiflex tulee ehdottomasti säilymään kamerarepertuaalissani. Tuskin päivittäiseen käyttöön tulee, mutta sopivissa tilanteissa erinomainen väline.
     
  3. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Oukei. Mulla on yks rulla kuvattuna, ei vielä kemioita tai keityksiä ja skanneri harkinnassa.
     
  4. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Kait mä välillä ihmettelen sitä että miksi ihannointi osuu aina tiettyihin hyvin tunnettuihin merkkeihin, ois kiva nähdä sellaista laajakatseisuutta kun tuolla on oikeasti aika älyttömän hienoja värkkejä tarjolla vaikka kuinka... miten ois vaikka Welta Superfekta? kaunis ku mikä, ja uskomatonta "designiä" :) Ei sitä aina tarvi olla se sama auto ku naapurillakin... Uskallusta, avarakatseisuutta, hulluutta ja riskinottoa.. kaikkea sitä mitä luovuus on? Miksei sitä ulottaisi myös kameroihin?
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Puhut muuten asiaa.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Mikä ettei.  Naapurilla tuossa on hienokuntoinen Trabant tallissa.  Käy sillä osuuskaupalla kerran  melkein joka kesä.  Ei ajele työmatkoja sillä.

    Joku 50-luvun Rollikka käy hyvin samaan tarkoitukseen, kuvataan rulla Helluntaina.

    (No juu, on minullakin yksi.  Kullattu.)
     
  7. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 530
    85
    48
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    +1
     
  8. Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Yksi havainto:

    Kun jollain merkillä on tottunut kuvaamaan ja huomannut ihan itsekin, miksi joku laite on noussut ohi monen muun...

    On myös huomioitava se, että siihenkin aikaan kun Rollei ja vastaavat olivat suosiossa, merkitsivät huolto, varaosat ja yleensä merkin jatkuvuus ihan samalla tavoin tämänkin päivän työkaluissa.

    Mitä tulee sitten hienoihin kameroihin, joita pallo on vielä pullollaan, voisimme yhtä hyvin hypettää esim.  KARDONia Leican sijaan:

    EXTREMELY Rare Kardon
     
  9. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Pakkohan se on hankkia Rollei, että kuulee sitten toisten narinoista että mitä muuta olisi tarjolla, eihän se tieto muuten liiku kuin tyylillä "väärin sammutettu". Perustakaa omat kehumiskerhot ja lopettakaa se narina.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Näin on!  Foorumilla nykyään laumassa haukutaan kannuksensa hankkineita klassikoita, mikä on mautonta.  Hasselblad meets Rollei: http://www.hasselbladhistorical.eu/HS/HSHmeetsR.aspx  Heideckella on ainakin isommat housut.
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Ei. Asioista viestintä on  eettistä. Myyttejä kuuluu murtaa. Tahallista ja tahatonta huijausta pitää torjua. Ei saa uskoa brändejä, vaan faktoja. Totuuden tietäminen välineistä on ihmisten etu.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Ihmisillä on hyvä olla asioita, mihin uskoa. Se on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus, samoin kuten ihmisarvo.
    Miksi totuuden tietäminen on ihmisen etu ja kenen totuus on kyseessä?
    Onko sinun totuutesi sama kuin minun?
    Numeerinen tieto tulee myös tulkita.
    T Jukka
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Onnittelut OP:lle hankinnasta, varmasti hieno laite (itselläni on toiset kamat rullafilmille).
    Epsonin V700:n todellinen tarkkuus on oman kokemukseni mukaan lähellä kolmeatuhatta. Skannereiden kohdalla kuitenkin varoituksen/kannustuksen sana; käyttäjän taito on aivan oikeasti tärkeä asia, kokeile, testaile, leiki.
    Epsonin oma skannausohjelma on kelvollinen, mutta jos haluat enemmän ja tarkempia säätöjä harkitse Vuescania.
    Epsonin filmipidikkeet ovat onnettomat, osta kunnolliset täältä http://www.betterscanning.com/scanning/models/vseries.html
    Jahka itse lakkaan köyhtymästä laitan Epsoniin märkäskannausvermeet...
    Mihin skanneri riittää, tuon V700:n kohdalla oikeastaan kysymys on (paitsi opettelusta) siitä, miten suureen kokoon aiot tulostaa. Itselläni on vain A4-koon tulostin, ja sillä saa kyllä kinokoostakin Epsonin skanneista aivan kelvollista jälkeä.
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Rollikka pääsee oikeuksiinsa, kun tekee pimiössä kuvat.
    T Jukka
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Yashica Matin kuvat aukolla F8 on niiin hyviä, ettei parempaa tavantallaaja tarvitse, on sitten kameran merkki mikä vaan ;D
     
  16. Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Iphone tai vastaava nokialainen varmasti tuottaa riittävän hyvää laatua useimmille kuolevaisille, aukosta riippumatta.

    Rolleiflex oli kuitenkin edullisempi.

    Yashicamatista minulla ei ole mitään negatiivistä sanottavaa. Rolleiflexmieheksi oikeastaan ajauduin, koska Yashicamat hajosi eikä vastaavia tuotteita (Minolta, Mamiya jne.) sattunut olemaan järkevään hintaan tarjolla.

    Rolleiflexin oston tarkoituksena oli tyydyttää toisaalta käytännöllinen tarve löytää kohtuuhintainen laadukas keskikoon filmikamera, toisaalta pitkäaikainen haaveeni omistaa tämä nimenomainen pala saksalaisen insinööritaidon historiaa.

    Olisin toki selvinnyt japanilaisella kopiollakin, jos sellainen olisi sattunut sopivasti vastaan. Tälläkertaa kopioitten ja alkuperäisten hinnat  olivat varsin lähellä toisiaan.

    Mitenkään rationaalinen ostopäätös ei toki ollut, ja varmasti jännittävämpiäkin vaihtoehtoja olisi tarjolla, mutta tästä ajattelin aloittaa.
     
  17. tero

    tero

    23
    0
    0
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Mulle tulee mieleen tästä kevyestä "vääntämisestä" musapuolen juttuja. Antaa artistin itse päättää millä kitaralla, efektilaitteilla ja vahvistimella hän veivaa. Pääasia että hän itse diggailee niillä soittaa. Aina parempi jos vielä yleisökin tykkää lopputuloksesta :)

    Se mikä toiselle on paras, saattaapi olla toiselle njet njet ja vice versa. Anteeksi että meni offariksi.

    Olisihan tuollainen Rolleiflex (tai muu mukava TLR-kuvauslaatikko) todella hieno lisä kokoelmaan ja jollei muuta niin vaikkapa juuri sen parin kuvan "efektikameraksi". Itseäni vain "pelottaa" nuissa se filmin saatavuus (tai sitä kautta filminhinta) sekä pimiö- ja kehittämishommat, kun olen niiden kanssa täysin kokematon ja tietämätön/taitamaton. Vaikka olenkin ensikosketukseni valokuvaamiseen saanut isäukon vanhalla filmikameralla joskus kersana 80-luvulla, niin siitä huolimatta kehityshommat meni siten, että vietiin vaan rullat kuvausliikkeeseen ja noudettiin valmis kuvanippu joskus myöhemmin :)

    Hienoja kuvia ottajasta ja katsojasta riippuen, oli rasian kyljessä mikä teksti tai logo tahansa.
     
  18. Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Itse olen vasta aloitteleva filmikuvauksen harrastaja, olen toki joskus kuvannut filmille mutta se oli silloin kun muita vaihtoehtoja ei ollut tarjolla. Alkuun mielellään lähtee varmoista jutuista, ja Rolleflexin viehätys lähtee just siitä standardinomaisuudesta.

    Rolleiflex on se kamera minkä ammattilaiset valitsi silloin joskus kun ammattilaiset kuvasivat keskikoon TLR-kameroilla. Muistan romanttisen kertomuksen jostain, miten vanhoina hyvinä aikoina valokuvaajaksi ryhtyvä osti pari Rolleiflexiä, kuvasi niillä työikänsä ja eläkkeellejäätyään my seuraavalle sukupolvelle.

    En tiedä onko tuossa totuuspohjaa, valokuvaajat kun ovat aina olleet kovin innoissaan uusien laitteiden ostamisesta, mutta jotenkin se antaa kiinnostavaa kontrastia tälle digimeiningille jossa ammattikameratkin muuttuvat ongelmajätteeksi yllättävän nopeasti.

    Ehkä seuraavaksi koitan ostaa jotain merkillisempää, nyt kun on tämä Rolleiflexin ostaminen hoidettu pois alta.
     
  19. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Rollikoista sen verran, et rikospoliisitkin käyttäneet noita. Eläkkeellä oleva poliisi tuli kertomaan, kun näki mut kuvaamassa hasselilla. Oli aika fiiliksissä kun pääsi kurkkimaan taas kuiluun. =)
     
  20. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Rolleiflexmieheksi?

    Niin...