Terve kaikille. Tarvitsen apua kameran ostamiseen, sillä vaihtoehtoja on liikaa ja tietoa liian vähän. Olen kuvaillut diginä jo jonkun vuoden, mutta tänä kesänä löysin talon ullakolta isäni vanhoja filmikameroita, pimiölamppuja, kirjallisuutta yms. pilvin pimein. Olin jo aikaisemmin kysellyt onko niitä enää olemassa, mutta ei oltu löydetty. Kamerat ovat ikävä kyllä jo lähes pilalla, sekä vähän turhankin antiikkisia itselleni. (todella isoja, tai haitarimalleja). Niidenkin käyttöön kyllä perehdytään isän kanssa, mutta osallistuin filmikuvauksen kurssille, jonne tarvitsisin vähän käytännöllisemmän kameran. Kiersin alkuun kaikki valokuvausliikkeen Jyväskylän seudulta, jossa yhdessä oli lupaava Canon AL (jos oikein muistan) 150e:n hintaan. Mukaan hyvä zoomi makro-ominaisuudella sekä alkuperäinen salama. Myyjä kehui todella hyväksi ja vähän käytetyksi, joka oli aikoinaan vakavan harrastajan kamera. Tässä tulee kuitenkin ongelma, sillä olen sitä sukupolvea joka ei noista 70-80-luvun vehkeistä ymmärrä mitään. Tiedän että filmikameroissa vallitsee ostajan markkinat ja hinnat alhaalla, mutta ei siltikään viitsisi ostaa ensiksi jonkun ja kohta taas toisen. Olisiko tuo canon (sillä oletuksella että on hyvä kuntoinen) hyvä ostos tuohon hintaan? Kunto oli oikeasti hyvä, kulumaa ei ollut päällä eikä sisällä ja suljin kuulosti hyvältä. Huuto.net sekoittaa päätä kaikenmaailman myynnissä olevilla kameroilla, yashica, nikon, pentax, olympus, minolta yms., ja jokaisessa ilmoituksessa myyjä kehuu omaansa aikansa huipuksi. Tuolla saattaa olla todella hyviäkin halvalla, mutta kun en itse vain tiedä.. Eli voisiko joku täältä kertoa edes pari hyvää vaihtoehtoa, vaikka sitten sieltä huuto.net:stä, sekä heittää linkin. Myös kaikki vanhoja kameroita arvostelevat sivustot kiinnostavat, mutta itse olen löytänyt niitä säälittävällä menestyksellä. Kaverilta voisin saada nikonin kiinteäpolttovälisiä putkia vanhaan nikoniin, mutta objektiivien linssien ulkopinnoilla oli hieman naarmuja, joten eipä tuo ole mikään merkittävä etu. Ilman tulppia pyörineet pöytälaatikossa. Kiitos jo etukäteen, koitin kyllä haulla löytää vastaavaa aihetta.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Pentax ME super oli ainakin mun lempparilelu filmiaikana. Niitä näkyy aina silloin tällöin huuto.netissä ja sormet syyhyää joka kerta. Pentaxin M-sarjan objektiivit ovat myös pääsääntöisesti hyväpiirtoisia. ME superista pitää vaan muistaa tarkistaa filminsiirtovivun toiminta, se ei saa tahmota yhtään
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Vaihtoehtoja tosiaan on monia, joten en osaa tai viitsi kaikkia mahdollisia itsekään listata. Suosittelen kuitenkin näitä "Pro"-sarjan käsitarkenteisia järjestelmiä aluksi kun haluaa filmikuvausta harjoitella. Esimerkkejä olisi Canon A-1 tai F-1, Pentax MX, Olympus OM- yksinumeroiset (OM-1, OM-2...), vastaavia kameroita löytyy vaikkapa Minoltalta ja Nikonilta. Nämä kaikki ovat yleensä nykyään varsin edullisia ja satasella tai parilla saa jo kunnon järjestelmän vähintään rungolla ja jollakin hyvällä kiinteäpolttovälisellä objektiivilla. Suosittelenkin noita kiinteitä, enkä välttämättä zoomeja, koska niissä on hyvät valovoimat ja ovat muutenkin laadukkaita. Tuo Canon AL ei ehkä ihan huippudiililtä näin äkkiä kuulosta, vaikka en kyllä kameraa erityisesti tunnekaan. Pienet naarmut eivät välttämättä käytännössä paljoa haittaa tai kuvissa näy, joten jos tosi halvalla saa, voihan nekin pois napata kuleksimasta. Takapinnalla ainakin laajakulmilla saattavat naarmut haitata enemmän. Lähinnä vastavaloon kuvatessa etulinssin naarmut voivat aiheuttaa heijastumia. Huutonetistä ei nyt heti tullut vastaan settiä, jota uskaltaisin suositella, mutta esim. www.tradera.com tai ebay.de ovat myös mukavia sivustoja hyvällä tarjonnalla. 20. 9. olis myös Mäntsälässä kameramarkkinat, josta varmasti löytyisi jokin sopiva kamera.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Ehdottomasti filmijärkkäreiden aatelia ovat Contaxit, joita täälläkin taisi jolla ainakin yksi tällä hetkellä myynnissä. Lähinnä syynä on erinomaiset linssit, joita Carl Zeiss contaxin bajonetilla tekee. Jos muita harkitsee, niin kannattaa miettiä onko yhteensopivuus ehdoton digijärkkäreiden kanssa. Jos on, niin vanhemmista järjestelmistä Nikon ja Pentax ovat ainakin pitäneet bajonettinsa samoina. Eri asia sitten miten valotusautomatiikka yms toimivat uusien tikijärkkäreitten kanssa. Canon ja Minolta ovat ainakin vaihtaneet bajonettinsa kun autofokus tuli mukaan kuvioihin, joten näihin on saatavilla edullista ja hyvälaatuista manuaalioptiikkaa. Canonin FD putket lienevät hieman tyyriimpiä kun Minolta. Vanhojen järjestelmien kanssa tärkeintä on kuitenkin linssit. Rungoissa kannattaa ehkä etsiä hieman perusrunkoa parempaa, koska käytetyt rungot eivät paljon maksa. Eli jos päädyt johonkin järjestelmään, niin linsseihin voi ja kannattaa investoida. Vanhat rungot mahdollisesti sanovat sopimuksensa irti jossain vaiheessa, mutta niitä yleensä löytyy käytettynä lisääkin. Niistä isäsi vanhoista kameroista kannattaisi hieman tarkistella, josko sittenkin toimivat. Mäntsälässä varmasti olisi paljonkin porukkaa jotka ovat kiinnostuneita tuollaisesta löydöstä... Vanhoissa kameroissa on sitten joissain käytetty elohopeaparistoja, joita käyttävät kamerat ovat hieman riskialtis ostos. Hopeaoksidi / alkaaliparisto vaihtoehtoja löytyy, mutta valotusmittari näyttää pieleen niitä käytettäessä. Kamerahuoltoliikkeet pystyvät modifioimaan kameran käyttämään normaaleja paristoja, mutta tämä maksaa kuitenkin jonkun verran.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Kameroilla on hänelle niin paljon tunnearvoa (ensimmäiset jotka osti), ettei ole myymässä. Toimivia ovat periaatteessa, mutta toisesta (laatikko) on joku lasi tms. jonka läpi kameraan katsotaan himmentynyt aika pahasti. Paljemallista taas palkeissa vähän sanomista, eli voi valottua vähän läpi, yms. Mutta mutta. Pitää katsella vielä, jos vaikka jonkun nikonin löytäisi johon nuo objektiivit passaisi. digipuolella käytän 4/3 -järjestelmää, joten objektiivien sopivuudesta ei ole ollut toivoakaan. Eli yhteensopivuudella ei ole mitään merkitystä. Kiitos kaikista vinkeistä. Jos en ole vielä aikaisemmin ostanut, niin poikkean kyllä messuilla aivan varmasti!
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Eikös tämän hetken digijärjestelmistä Olympukseen juurikin käy kaikista parhaiten sovitteiden avulla eri valmistajien objektiiveja lyhyen runkopaksuuden takia? Itsellä on Pentaxin järjestelmä käytössä niin filmikuvaukseen kuin digillekin. Pentaxissa valotuksen mittaus toimii kaikille vanhoille objektiiveille. Filmirungoksi kamerakurssille olisi varmaankin sopiva ME Super, jota täällä on vissiin suositeltukin... Halpa , pieni ja helppokäyttöinen kamera, jossa hyvä etsin. Tosin vaihtoehtoja kyllä löytyy pilvin pimein muitakin
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Jep, Olyn digiin saa aika kivasti sovitteita eri järjestelmille. 50/1.4 tms. valovoimaisesta normaalista saa kivan valovoimaisen teleobjektiivin, kun tuossa se kenno on sen verta pieni niin se ei ihan "normaaliobjektiivi" ole enää digi-Olyyn sovitettaessa. Laajiksia ei sitten niin helpolla manuaalipuolelta tuohon löydä juurikin tuon takia. "Croppikerroin"han tuossa on 2x. Niin, enpä tiedä kuinka käytännöllistä se sovittelu sitten on, mutta kyllä niillä kuvaamaan pystyy halutessaan. Ainakin Pentaxin ja Olympuksen objektiiveille on sovitteet tuohon, varmaan muillekin löytyy. Pentaxilta ME Superia hieman parempi vaihtoehto voisi olla MX, jossa nuo valotustoiminnot ovat "perinteisemmellä" tavalla toteutettu. ME Superhan on automaattivalotuksella ja siinä tuo manuaalimoodi on hieman erikoinen (napeista painelemalla vaihdetaan aikoja hitaammaksi tai nopeammaksi. Muutenkin se on hieman enempi "harrastajamallinen" kuin tuo täysmekaaninen MX (jossa muuten on yksi suurimmista ellei suurin etsin, mitä yksisilmäisissä peilikamerajärjestelmissä on). Parikymppiä enempi se kyllä maksanee, mutta mielestäni on sen arvoinen helposti. Varsinkin tuolla eBayssa näitäkin settejä menee alle satasella perusobjektiivin kanssa. Noh, ei tuo MESuperkaan huono vaihtoehto ole toki, mutta...
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Minulla on Nikon FE ja nyttemmin myös FE2. Ovat mielestäni mukavia kameroita - vaikka niinhän ne kaikki fimikamerat ovat Nikonin filmijärkkärien etuna on, että samat optiikat pelaavat kumpaankin suuntaan ristiin digijärkkärien kanssa. FE2:n kanssa myös salamat toimivat. Sinulle tuolla ei ehkä ole merkitystä, mutta mainitsen kumminkin koska itse sitä aika tärkeänä pidän...
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Tuolla huuto.net:n puolella löytyi tällainen nikon: Osta & myy, huutokauppana tai heti - Huuto.net Onko mahdollisesti kokemuksia? Tuohon voisi passata ne vanhat objektiivitkin. Olen tuohon olyyn katsellut jo jonkun aikaa näppärää valovoimasta kiinteää, joten todella hieno juttu jos noita vanhoja saa sovitteilla! Osaako joku kertoa tarkalleen mitkä käyvät, jos vaikka alkaisikin metsästämään sen pohjalta sitä filmijärjestelmääkin. Sovite tuskin on älyttömän kallis? Katselin tuolta ruottin huutokaupasta, ja olihan siellä vaikka mitä huomattavasti halvemmalla. Taitaa olla jopa ebayta edullisemmat hinnat. Pitää vain rekisteröityä ja alkaa höpöttää englantia, mutta tavallaan silti arveluttaa ostaa tuolta. :---I
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Mä oon muutamat kaupat tehny Traderassa ja eBayssa kolmisenkymmentä. Kaikki onnistuneet ihan hyvin. Niin, Olympus OM ja Pentax K (ja M42-kierre) käyvät ainakin Olympukseen sovitteella, varmaan muitakin on, ehkä internet tietää. Ei se sovite ainakaan kamalan paljoa maksa. OM ja Pentax K käyvät myös Canoniin sovitteella ja Pentax käy tosiaan suoraan Pentaxeihin .
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Niin, yksi ydinkysymys lienee siis, että haluaako objektiivien sopivan johonkin digijärjestelmään suoraan tai sovitteella. Jos ei halua, hinta on aina halvempi. Näistä käyvät esimerkkeinä mainitut Minolta MC/MD ja Canon FD, joita on vaikea sovittaa. Carl Zeissin C/Y-bajonetilla tehdyt optiikat, jotka Mäkkäri mainitsi, sopivat sovitteella ainakin Canonin digijärkkäreihin. Ne ovat myös aika isokokoisia monet, mutta eivät ihan turhaan, vaan lähinnä optisen ja mekaanisen laadun takia. Jos mittaetsinkameroita halajaa (itselläni ei oikein muita olekaan), Contaxin G-sarja on täysin digiyhteensopimaton ja sikäli hyvin edullinen laatuunsa nähden. Leica M -bajonetin optiikoissakin on kai jotain niitä uusia koodausjuttuja, jotka tekee vanhoista objektiiveista kai hankalammin yhteensopivia Leican digirungon kanssa. Siihenkin systeemiin saa kyllä kohtuuhintaisia objektiiveja, kunhan osaa valkata. www.cameraquest.com on hyvä info- ja kuolaussivusto varsinkin mittaetsinkameroille, mutta muillekin. Itse ajattelisin, että kun kerran filmimaailmaan siirryt, niin pidä huoli, että kamerassa, jonka ostat, on aukon ja suljinajan säätö "suoraan" objektiivista ja kameran päältä kiekosta. Kaikenlaiset "seuraavan askeleen" rullaratkaisut ovat vähemmän intuitiivisia. Samaan syssyyn voisin puolustaa mekaanisia kameroita, jotka ovat vielä 50+ vuoden jälkeenkin korjattavissa, koska varaosia tarvitaan hyvin harvoin, ja nekin ovat yksinkertaisia. Sähkökoneista kun jokin komponentti poksahtaa, niin se on usein soronoo. Mekaaniset tai osittain sähköiset kamerat eivät aina eroa ulkoisesti täyssähköisistä, se vain pitää tietää mallikohtaisesti. Automaattitarkennus, joka vaatii aina sähköä, ei ole mikään jumalan lahja valokuvaajille, manuaalilla voi pärjätä vähintään yhtä hyvin. Itse olen sitä mieltä, että vielä 70-luvulla tehtiin harrastajan kannalta hyviä kameroita. Sen jälkeen markkinoille on jäänyt vain muutama riittävän simppeli ja kestävä malli, jotka eivät yrittäneet palvella uusavuttomia peruskuluttajia. 70-luvun jälkeen melkeinpä ainoat kehittämisen arvoiset ominaisuudet ovat olleet salamatoiminnot ja pari nopeampaa suljinaikaa (jotka nekin vaativat yleensä sähkösulkimen, varsinkin kun mekaanisten kehittely lähes lakkasi). No, sähkösuljin on tarkempi ja tasaisempi, mutta täysin varaosariippuvainen ja usein hieman hitaampitoiminen. Nöyrä mielipiteeni on, että loput tilpehöörit ovat silkkaa markkinamiesten masinoimaa harrastajan keskittymisen sotkemista ja kuluttajan hämäämistä, jotta saataisiin uutta myytyä. Edes moottoriperille en hirveästi laske painoarvoa. Ainakin 90% kameran osuudesta kuvan tekemisessä hoituu neljällä asialla: polttovälin, tarkennuksen, aukon ja suljinajan valinnalla. Nyt puhun lopputuloksen, eli valokuvan kannalta oleellisista jutuista, siis visuaalisuudesta. Loppu on 70-luvun kameroissa lähinnä käytettävyyttä, eli näkyykö suljinaika ja/tai aukko ja/tai valotusmittari etsimessä, voiko syväterävyyttä kenties esikatsella, onko kamerassa itselaukaisin, tietääkö sisällä olevan filmin tyypin jotenkin, onko kameran rakennusmateriaaleissa/rakennuskonstruktioissa oiottu mutkia, onko kamera vähän pienempi/isompi tai kevyempi/painavampi, ym. Eräs hienojen kameroiden kauppias kerran sanoi, että hyvä kamera on yksinkertainen ja painava. Sama mies on myös sanonut, että kaikki sovitteet pitäisi lailla kieltää. Itselläni on aika vähän sovitteista kokemusta, joten siihen en osaa kommentoida. Ensimmäinen väite vaikuttaa kokemukseni perusteella pitävän paikkansa.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä edit: quottasin vahingossa koko edellisen viestini, vaikka piti muokata
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Niin, noista mittarittomistakin kameroista löytyy kaikkea kivaa, jos uskaltaa siihen ryhtyä, että hommaa sitten erillisen mittarin. Suosittelen kyllä, vaikka alkuun voi tuntua että se olis hankalaa, ei se välttämättä sitä ole. Ite mittailen ulkoisella mittarilla usein sellaisillakin (filmi)kameroilla, joissa jonkinnäköinen mittari sisäänrakennettuna on. Mutta alkuun ehkä haluaa halpaa ja helppoa, joten sikäli perus yksisilmäinen kinojärkkäri vois olla jees. Ei nuo Pentax K -objektiivit mitenkään selkeästi kalliimpia taida olla kuin Canon FD:t, vaikka käyvät suoraan digikameroihin. En tiedä mistä johtuu, vallan hyviähän ne ovat kuitenkin. Sovitteista on kyllä ihan hyviä kokemuksia, vaikka eivät ne aina kätevimpiä ole.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Itsellä kokemusta filmijärrkäripuolelta on Minolta ja Contax, Minoltasta X-700 ja Contaxilta RTS, RTS III ja ST. Contaxiin käyvät Zeissin lasit eivät ole aivan yhtä halpoja kuin esim Minolta MC/MD lasit. Mutta kyllä Zeissit ovat laadultaan ihan uskomattoman hienoja. En sano, että Moniltan objektiivit huonoja olisivat. Nuo C/Y bajonetilla olevat Zeissin lasit saa tosiaan ainakin Canoniin kiinni adapterilla, ja hyvin toimii.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Enpä minäkään varmasti myisi niitä pois. Mäntsälässä yleensä on ollut ainakin Mustonen & Laine paikalla, ja voivat antaa mahdollisesti jonkinlaisen tuomion/arvion korjauksista tahi huollosta. Ja siitä yleensä onko edes mahdollista korjata. Lasit yleensä saa melko hyvin puhdistettua, tai vaihdettua tarpeen mukaan. Myös palkeita saa uusia myös vanhoihin kameroihin. Sulkimien aikojen paikkaansapitävyys ja himmentimien toiminta voivat hieman olla pielessä, mutta puhdistus / huolto auttaa. Yleisesti ottaen vanhoilla kameroilla saa edelleen hyviä kuvia, mikäli linssit ovat optisesti hyvässä kunnossa. Isompi filmikoko tuo mukanaan erilaisen kuvaustavan, mutta myös kuvan laatu on usein parempi kun kinolla.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä No voisin nyt ensisijaisesti alkaa etsimään järjestelmää, jonka objektiivit menisi sovitteella tuohon omaan olympus e-510:n. Eli pentax ja olympus olisivat ensimmäisinä toivomuslistalla. Katselin ebaysta, eikä noilla kameroilla ollut hintaa nimeksikään. Vaikka dollarit muuttaisi suoraan euroiksi (kattaa aika kivasti alvin yms. kulut), hinta jää todella edulliseksi. Voisi metsästää jonkun hyvän paketin useammalla kiinteällä putkella. Miten nuo objektiivit sitten käyttäytyvät 4/3 kennossa?
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Huom: Luddiittivaroitus! Tähän täytyy sanoa että kyllä näin on. No joo, oma mekaaninen ihmeeni, Leicaflex SL2, ei ilmeisesti *todellakaan* mekaanisesti ole sisuskaluiltaan yksinkertainen, mutta painava se on. Se on myös kestävä ja luotettava. Jos nyt sitten väkisin pitää tuupata itsensä paikkoihin, jossa on hyvin suuri todennäköisyys kastua/saada kolhuja/likaantua/vastaavaa ja silti pitäisi tilanteen salliessa kuvatakin, mukaan tarttuu kyllä tuo SL2 ja siihen jokin kiinteäpolttovälinen klasi - yleensä 35, 60 ja/tai 90 mm. Digi ja R8 jäävät sivistyneempiin tilaisuuksiin. Luulisin, että mikä tahansa wanha mekaaninen aikanaan ammattilaistason runko kestää saman rääkin. Lisäksi niitä saa mykyisin harrastajaystävälliseen hintaan, sillä filmirunko on yleisessä katsantokannassa lähes ongelmajätettä. -Topi Kuusinen
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Käytöstä en tiedä, mutta Olympuksen kenno on pinta-alaltaan puolet kinofilmiruudusta, eli kuva rajautuu aika paljon siihen nähden. Siispä 50mm on jo teleputki ja 25mm on sitten semmonen "normaaliobjektiivi", yleiskuvaukseen. Sikäli voi olla ettei noista ihan kamalasti iloa ole, riippuen toki siitä, mitä kuvaa. Kannattaa vielä tsekata, mihin muihin järjestelmiin on sovitteita. Nuo mainitsemani ovat vain ne, mihin itse olen törmännyt netissä, voi olla että moneen muuhunkin järjestelmään on sovitteita. Totta on, ettei nuo paljon mitään maksa. Helpommalla vielä pääsee, jos kattelee .co.uk ja .de -päätteisiä eBay-sivustoja, ei tuu niitä tullejakaan (ja kyllä sieläkin hinnat on halpoja). Tradera samaan listaan vielä (Ruotsissa).
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä Tuollahan nuita näyttäisi olevan melko lista: http://www.warthog.fi/irtopalat/sovitesivu.html Vissiin 16 eri mountille kaupallista sovitetta ja muuan muukin linkki jossa laseja muutettu 4/3 rungolle sopivaksi.
Vs: Filmijärjestelmä käytettynä huuto-Linkin takana siis Nikon EM ja 36-72 zoomi. http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/em/index.htm En suosittele. EM taitaa olla ainut nikoni jossa ei ole manuaalivalotusta lainkaan. Eikä valotuskorjailua. Niin no on siinä mekaaninen 1/90 aika valittavana ja bulb, jos niillä pärjää niin siitä vaan. (Ton zoomin vanha versio on muuten legendaarisen huono, tuo lienee uudempaa mallia eli suht ok.) Itse en pitäisi 2-croppikertoimiseen sovittamista kovin järkevänä. Jos tykkää supertelekuvauksesta niin siinä tapauksessa ehkä. 50-milliset on suurilla aukolla usein niin pehmyitä että noin rajusti kropattuna laatu ei riitä. Kinolaajakulmissa taas valovoima maksaa ihan älyttömiä. Saahan sitä kokeilla, olympukseen pystyy tosiaan sovittamaan mitä vain.