Kyllä, olen päättänyt ko. yhdistelmää, vaikkei siinä taida järkeä olla. Neuvoja kuitenkin tarvittaisiin. On kaksi salama-asentoa x ja se toinen (fp?). Kumpaa tulee käyttää studiosalamoiden kanssa, kun synkkapiuha kiinnitetään kameraan. Arvelen, että x. Ja mitä suljinaikaa voi käyttää? Siis mikä on lyhin mahdollinen suljinaika? T Jukka
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat X ja kaikkia aikoja voi käyttää. Toi fp on lamppusalameille, sytyttää pikkusen aikasemmin kuin tuo x.
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Kiitos tiedosta. Onko Rolleissa siis ns. keskussuljin? Eikö se ole, että voi käyttää kaikkia aikoja? T Jukka
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Jukkis: Rollein käyttö studiokamerana perustuu siihen tosiasiaan että kuvaa katsellaan eri linssin kautta kun kuvataan. Kun laukaiset studioflassin, niin Rolleilla kuva juuri sellaisena ja sillä hetkellä suorastaan porautuu verkkokalvollesi, sillä skarppaus/sommittelulinssi on aina auki: Systeemin huono puoli on että sinuua ei ole mitään mahdollisuuta tarkastella kuvaa himmenettynä, joka ominaisuus on tottuneen Hasselikuvaajan "toinen luonto"
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Rolleiflexejä on käytetty aikapaljon miljöössä, mutta ihan yhtälailla studiossa. Eikun hommiin vaan! T. Kerkko.
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Kokeilin rolleita sunnuntaina ja hyvin toimi, ei mitään ongelmaa. T Jukka
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Mutta jos se himmennetty kuva on toinen luonto, niin kyllähän sen luulis suunnilleen tietävän ilman katsomistakin? Ja eikös lopulliseen "terävyyteen" vaikuta lopullisen kuvan koko kuitenkin (Circle of confusion ja silleen), jolloin etsinkuvan "terävyys" on parhaimmillaankin vain suuntaa-antava?
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Toki Rolleinkin etsinkuvan saa himmennettyä! Sitä varten Franke & Heidecke (=Rollei) on valmistanut etsinobjektiivin bajonettiin kiinnitettävää himmennintä, Die Irisblende "Rolleiphot". Ei liene kuitenkaan Rollei-systeemin yleisimpiä varusteita. Välineestä kertoo esim. Dr. Walther Heeringin Das Rolleiflex-Buch. T. Kerkko.
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Taidat olla näitä "syväterävyysnappiin en koske -tyyppejä? ;-) Kas, no sitten pusaamaan teeseitse -tyylinen himmennin. Tai vaikka kaksi, toinen aukolle 5,6 ja toinen 11? ;-]
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat No ainakin sikäli, että mulla ei ole enää yhtään kameraa, jossa sellaisen napin saisi . Kyllähän sen hyödyllisyys on muutenkin vähän niin ja näin, kun se niin kovin himmentääkin sitä kuvaa . Ja saman tiedonhan saa objektiivin mitta-asteikosta, jos kohta ehkä hieman hitaammin. Mutta jos sitä nyt oikein rupeaa viilaamaan niin ei siinä niin kiire pitäs olla. Nopeemmat tilanteet on muutenkin syytä heittää lonkalta eikä ruveta esitarkastelujen kanssa runkkaamaan.
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat kyllä sen kokemuksesta pystyy tietämään etukäteenkin, ei siinä tarvitse nappia painella, ainakaan harrastajatasolla. ammattikuvissa vaatimukset varmaan ovat tiukemmat. t jukka
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Siinähän se tuli sieltäkin, kannattaneeko näiden turhien ominaisuuksien olemusta jatkaa... helmiä sioillehan kamerat ovat täynnä.
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat ja silloin sitä ei tarvitse lainkaan, jos kuvausetäisyydestä johtuen ja kohteesta johtuen se on aina äärettömässä... t jukka
Vs: Rolleiflex ja studiosalamat Totta, muta nuo ovat sen verran harvinaisia tapauksia ettei juuri kannata mainita...tähtiä kuvatessakaan noin ei voi tehdä, ja maisemaa kuvatessa useimiten kuitenkin jätetään tuhlaamatta se äärettömän takana oleva alue, joten käytetään hyperfokaalia tarkennusta. Mutta mitäs näistä, harrastelijoita moiset ammatilaisten hömpötykset kiinnosta...