Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Discussion in 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' started by Tapiola2006, Aug 17, 2013.

Rolleicord Va:ssa ei ole maailman kirkkain etsin. Niinpä haeskelen esim. Mamiya 6x7 tähyslasia josta uuden voisi modifioida. Onko kukaan rakennellut itse vastaavaa ?

1. Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Mamiya RB:n tähyslasista voi leikata sopivan kokoisen jos sellainen sattuu löytymään. Tosin kamera on kollimoitava varmuuden vuoksi.

Jos leikko ei haittaa niin Rick Oleson myy aika hyviä tähyslaseja 35$ (postit mukana), ei vaadi kollimointia: Custom Fitted Focusing Screens

2. Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Kiitos tiedosta.

3. jhalmu

jhalmu Active Member

8,551
    3
    38
    Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Oh ja pentacon sixiin myös prismaa...

4. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1,104
    294
    83

Rakentelin Mamiya RB67 tähyslasista Rolleicord Vb:hen tähyslasin. Helppo homma. Ei tarvinnut kollimoida, koska lasin mattapinta asettuu samalla tasolle, kuin alkuperäinen. Ymmärtääkseni silloin tarkennus kohdallaan? En ole ainakaan havainnut mitään ongelmia tarkennuksessa.

5. Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Kiitos tiedosta. RB67n tähyslasi taisi löytyä jo.

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8,551
    3
    38

Pentille tilattu prisma.

7. Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Tähyslasi tulossa. Kiitos neuvoista.

8. Vs: Uusi tähyslasi Rolleicordiin ?

Itse olen tehnyt rollikkaan tähyslasin sekä mamiyan lasista, että tilannut olesoniin valmiin lasin. Mielestäni olesonin lasi on yhtä hyvä. Itse jouduin kollimoimaan olesonin tähyslasia pikkuisen ja se kävi helposti muutamalla sähköteipin liuskalla (muistaakseni tähyslasin alle). Olesonin tähyslasista sen verran, että leikkokuva ei ole kauhean tehokas vyötärökorkeudelta kuvatessa, mutta kuilun oman luupin kanssa se toimii erinomaisesti. Olesonin toimitus oli nopea ja mukana oli selkeät asennusohjeet.