Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Ihan kiinnostava tieto tämä on. Kertoo että kyseessä on erittäin hienorakeinen filmi jos se kestää noin paljon suurentamista. Aion kokeilla tätä filmiä, vaikkei seinän kokoista suurennusta olekaan suunnitteilla.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Tietysti se, että seinän kokoisen suurennoksen negasta tekee, ei vielä kerro mitään rakeisuudesta. Voi tosin olettaa että mainittu vedos ei ole aivan surkea .
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Kai se hienompi rae tekee tarkempaa jälkeä joka taas näkyy tämän kokoisessa suurennoksessa? Mikä muuten olisi idea suurentaa näin valtavaksi fotomessulla. Tuskin vain hyvää kuvaa haluttiin esittää?
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Veikkaan että ko. firma ei omien välineidensä esittelyyn laita surkeita vedoksia esille... tai saatanhan minä olla väärässäkin, mistäs sen tietää ;-)
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Juu on se varmaan ihan pätevä kuva ollut, mutta ei nyt sinänsä kerro ainakaan mulle mitään vielä se, että seinän kokonen kuva on jollakin filmillä tehty (myyjän/valmistajan toimesta). Meillä on muuten pimiöllä jossain Ilfordin paffiloodassa rulattuna joku vanha ~1,5 metriä x 3 metriä kokonen kuva autosta, eikä pahemmin rae häiritse. Mahtaakohan olla kerhon jääkaapissakin olevilla Efke 25-filmeillä kuvattu...
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Aikanaan, kun kiekkokamerat tulivat markinoille, oli Kodakin seinillä Vantaalla suuria ja upeita vedoksia - kiekkokameralla kuvattu, sanottiin. Uskomatonta sinänsä, pikkusormen kynenn kokoinen nega, ja 50x70 cm vedos (tai suunnilleen sinnepäin) oli aivan briljatti. Enkä muuten usko vieläkään... Käytänössähän niillä ei saanut kunnollista kymppikuvaakaan - Kodakin pitkien virheinvestointien sarjaa.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Sinänsä pieni rae ja/tai hyvä terävyys ei ole sidoksissa lopullisen suuren vedoksen vaikuttavuuteen. Olikohan Tokiossa Nikon-galleriassa, kun näin todella vaikuttavan n. 1,5m x 1,5m suurennoksen 6x6:sta, rakeinen oli, eikä ihan teräväkään. Mutta kun sitä katsoi parin metrin päästä niin oli se uskomattoman hieno. Kinokoosta saa isojakin suurennoksia - jopa sellaisia, jotka ovat teknisesti terävempiä kuin vaikkapa keskikoko. Ongelmaksi tulee kuitenkin monasti sävyntoisto. Kinossa pitää käyttää äärimmäisen hitaita filmejä ja suurennussuhteen myötä kuvat loivenevat. Jyrkemmällä materiaalilla saadaan lääkettä, mutta ääriviivaterävyys myös tuppaa katoamaan rakeiden pienenemisen myötä. Eipä silti, olen monelta kuullut (itse en ole päässyt näkemään), että jopa Ansel Adamsin vedokset 4x5 tuumaisista ja 8x10 tuumaisista ovat yllättävän pehmytpiirtoisia - sävykkyys sensijaan on sellainen, että pudottaa leukaluun lattiaan. Siinä vaiheessa fraktaalimaisen detaljitoiston puute ei enää haittaakaan.