Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Scannaukseen taas loiva nega on jopa parempi kuin jyrkkä. Jyrkkyyttä on helppo säätää lisää photarissa, mutta jyrksätä negasta ei saa loivia sävyjä enää millään tempulla irti.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Tottahan tuo, mutta miksi kuvata filmille ja työstää digillä? kapa
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Dioista printtejä tehdessä se on melkein pakko. Huhuu, yrittäjähenkiset, markkinarako..!
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Kyllä se filmin jälki silti on melkoisen erilaista, vaikka loppupää prosessista olisi digitaalinenkin. Ja minusta nimenomaan filmin luonteenomainen jälki säilyy tällöinkin. Sitäpaitsi filmin kanssa värkkääminen on mukavaa... ;-)
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 ja onhan siinä kustannusseikatkin, hyvän keskikoon filmikameran saa halvalla. Se yhdistettynä muutamankin sadan filmiskanneriin antaa jo tuloksia, mihin kalliimillakaan digikameroilla on vaikea yltää.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Noh aina voi tehrä ite ;-). Muutaman sadan tasoskannerilla ei keskarista mitään taikalaatua irti taida saada, vaikka jonkun teknisen mitan (resoluutio) perusteella saattaakin digikameroille pärjätä. Filmiskannerit keskikoolle maksaa jo "muutama x muutama" satkua. Curves-työkalulla saa kontrastia muuten loivennettuakin. Laimealla kehitteellä, jos kontrasti meinaa jäädä liian pieneksi, voi tietysti yrittää pidentää kehitysaikaa ja lisätä pari kääntelyä, niin ehkä se siitä korjaantuu sille tasolle millä se ehkä olisi voimakkaammalla aineella. Filmin kehityksessä on niin monta muuttujaa, että muutoksia jossakin voi kompensoida toisilla.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 ei kai taikalaatua, mutta jonkinmoisiin megapikselimääriin päästään jo vaikka 3200dpi-skannausresolla, kun negatiivin leveys on 56 milliä. toi 3200 tulee kai Epson V500:llakin käytännössä täyteen, vaikka ilmoitettu on jotain 6400x9600.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Voi tulla tai sit ei tule. Canon 8400F ilmoittaa 3200 ja sillä saa jonkun 1600. Boksissa lukee että "19 600 dpi with software", heh. Megapikselimäärän perusteella ei kannata "kameraansa" valita, vaikka jotkut niin tekevätkin . Itse en ainakaan ole tasoskannerilla saanut kunnolla filmistä irti niitä ominaisuuksia mitä siinä on, osan kyllä tietysti... Filmiskannerilla jälki on jo aivan erilaista. Oikeat kuvat sitten pimiössä.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 joo, mutta Canonin optinen tarkkuus onkin 3200, Epsonin 6400. Onko noi myös vähän eri ikäluokkaa? tietenkään ei megapikkelsimäärän perusteella mitään valita, mutta kyllä keskikoosta saa detaljeja irti tasoskannerillakin helvetisti enemmän, kuin croppikennoisella digijärkkärillä.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Kyllä testien perusteella noiden tasoscannerien erottelukyvyt ovat reippaasti vähemmän kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Oma filmiscannerini Minoltan 5400 tuntuu testienkin perusteella kykenevän tuohon liki 5400 tarkkuuteen ihan oikeastikin, mutta Canonin 9950F:ni ei pääse lähellekään. Sen kyvyt ovat todellisuudessa lähempänä 2000:tta kuin ilmoitettua 9600:aa.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Epäilenpä, että tasoskannerit pystyisivät 3200 dpi resoluutioon.. Sehän olisi filmiskanneriluokkaa, eikä silloin suurta hyppäystä pitäisi tarkkuudessa tulla siirryttäessä tasoskannerista filmiskanneriin. Tuo ero on ainakin nykypeleillä vielä aivan selvä.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Joo, ja eihän ne luvutkaan kai kerro koko totuutta kuvanlaadusta. On sävyjuttuja, ohjelmistoa, dmaxia jne.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Ohjelmistot ei sinänsä normaalisti liity itse laitteeseen (tai ohan sielä joku firmware, mutta..). Dmaxitkaan harvoin on filmiskannerin tasolla tasoskannereissa, vaikka lukemat saattaiskin niin väittää. Siinä on jo se lasi välissä niin kyllä sekin jotain vaikuttaa (vaikka en tiä paljonko erot oikeasti just siitä johtuu). Sit on erona myös esim. se, että esim. Nikonin filmiskannereissa on erilainen LED-valonlähde, joka valottaa kolmella eri värillä (+IR) "mustavalkoista" kennoa jonkin mittauksensa perusteella, kun taas yleisempi tapa taitaa olla "valkoinen valo" ja kolmivärinen kenno.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Juu, jonkin verran tarvitaan kuvankäsittelyä, ennenkuin semmoiseen suttuun yltää. Gaussian Blur ja Diffuse Glow sopivasti yhdistettynä, niin digikameralla saa imitoitua tasoskannerin jälkeä ihan hyvin. Sitten hiukka raetta peliin, niin näyttää aidolta.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Noh noh, ei se nyt niin suttua (ainakaan siinä koossa missä yleensä käytetään) ole, jos keskarista skannailee... Mutta ei se ihan parastakaan irti ota siitä filmistä.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 No juu.... Sanotaanpa, että vedoskoko on 30x40 cm. Teen digikameralla paremman vedoksen millä mittapuulla hyvänsä arvioituna, kuin kukaan keskusteluun osallistuneista 66-koolla ja mainituilla tasoskannereilla. Samasta aiheesta, samalla kertaa kuvattuna. Sopii tulla yrittämään. Avoin haaste siis.....
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Saat valita tuomarit.... On vastaavaan haasteeseen kerran yksi filmiänkyrä tarttunut, tuli viereen kuvaamaan ämmäleicoineen. Enempi hiljainen ollut sittemmin, eipähän tarvitse kuunnella sitäkään kohkausta filmin ylivoimaisuudesta.
Vs: Rollei Retro 100 / Agfa APX 100 Nyt oli kyllä puhe tasoskannerilla keskikoon filmin skannaamisesta... (Sillä ei ole mitään tekemistä filmin ylivertaisuuden kanssa, lähinnä skannerin ominaisuuksien. Omaa tyhmyyttä jos ämmäleicat ostaa ja niillä kuvaa tasoskannerien ruoaksi kuvitellen sen olevan parasta mahdollista laatua mitä rahalla saa.)