Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EOS 300?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Fagr68, 6 Lokakuu 2007.

1. Fagr68

Fagr68

14
    0
    0
    Itse en ole valokuvausta kauaa harrastanut ja senkin vähän digijärkikärin kanssa. Sain yhtäkkiä päähänpiston hankkia filmikameran ja olen vahvasti miettinyt tuota EOS 300. Onko kyseinen vehje hyvä?

2. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Vs: EOS 300?

Kyllä kai sillä kuvia ottaa, mutta kyllä se sieltä heppoisemmasta päästä on rakenteeltaan. Älä ainakaan maksa liikaa.

3. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

En suosittele kyseistä kameraa. Hanki mielummin käytetty EOS 1(N), niitä saa melko halvalla, esimerkiksi Porin Rajalalla on myynnissä eräs yksilö hintaan 395 euroa.
    http://www.rajalacamera.fi/www/att.php?id=634

4. bebe01

bebe01

24
    0
    0

Riippuu ihan siitä, mitä ja missä olosuhteissa kuvaat ja kuinka paljon rahaa haluat käyttää kameraan. EOS 300 runko pitäisi irrota 50 eurolla. Se on ihan OK kamera, jos kuvaat satunnaisesti, kohteet ovat pääasiassa liikkumattomia ja kuvausolosuhteet eivät ole rankkoja (esim. sade).

Omasta mielestäni kameran suurimmat puutteet ovat:
    - muovinen, ainakin omiin käsiini liiankin kevyt ja pieni runko. Kameran käteenistuvuus paranee kuitenkin ratkaisevasti, jos siihen kiinnittää lisäparistokahvan BP-200
    - kamera arpoo itse, käyttääkö se one-shot vai jatkuvaa tarkennusta. Eikä aina kovin hyvällä menestyksellä... Muutenkaan liikkuvien kohteiden kuvaaminen ei ole tämän kameran ominta aluetta
    - samoin valotustapaa ei pysty kunnolla itse säätämään, 35-lohkon arviova mittaus on käytössä muissa paitsi M-tilassa, jossa taas on aina käytössä keskustapainotteinen mittaus. Pistemittausta ei ole, ainoastaan 9,5% rajatun alueen mittaus, mutta se on yhdistetty valotuksen lukitukseen. Mutta jos et tarvitse näitä säätöjä, vaan kuvaat esim. aina tuolla normaaliasetuksella eli arviovalla mittauksella, niin tästä ei tietenkään ole haitta.

Mieti itse, mitä ja kuinka paljon aiot kuvata ja paljonko olet valmis maksamaan kamerasta. Paljon ja erityisesti vaativammissa olosuhteissa kuvaavalle EOS 1(N) on toki paljon parempi vaihtoehto.

5. Fagr68

Fagr68

14
    0
    0

Juu kiitos vastauksista. Filmikamera olisi enemmänkin se kakkos kamera jolla en välttämättä hirveän paljon kuvaisi. Ajattelin kun se vain sattui olemaan halvalla huutonetissä (kirjoitus hetkellä sen saisi 40€), mutta ehkä teen sitten niin että sijoitan sitten myöhemmin muutaman satasen ja ostan Esim. juuri tuon EOS 1 N.

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  7. Vs: EOS 300?

EOS 30 tai 33 vois myös olla ihan jees jos satut löytämäänn halvalla. Eihän ne kuvat kyllä mitenkään parane (periaatteessa) filmikameroissa jos ostaa kalliimaan rungon, mutta käyttömukavuus jne paranee. Alkuun pääsis mielestäni ihan hyvin eos kolmesataasellakin, jolla vois kokeilla kiinnostaako homma. Eipä tulis kovin suurta tappiota jos ei kiinnosta tai vaikka tekis mieli ostaa jossain vaiheessa parempi filmimylly.

8. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Samaa mieltä.
    Kyllä kolmesatasissakin on ominaisuuksia moninkertaisesti 70-luvun ammattilaiskameroihin nähden, eikä niistäkään  käytännössä tarvitse kuin osaa.
    Varsinaisen ammattilaismallin (esim EOS-1(n)) ostamiseen käytettynä  kannattaa sikäli paneutua, että ne on usein aika kuluneita, toisin kuin harrastelijamallit.

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Itselläni oli aikoinaan tuollainen 300:n ja kyllä sillä Velviatkin tuli ihan nätisti valotettua. Kakkosrungoksi ihan menevä peli.

10. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Minä jätin rouvan käyttöön meän 300:sen. Ei mulla siitä ollut kyllä mitään valittamista. Kevythän se oli ja halpa.

11. Vs: EOS 300?

Miten hyvä halvin sitten aina on? Riittävän?
    Kuten todettua, kuvanlaatuun rungolla ei vaikuteta.
    -mutta älä lisää sitä sitten enää siguusi ;-)

12. bebe01

bebe01

24
    0
    0

Lisäisin vielä aikaisempaan vastaukseeni, että minustakin EOS 300 on hyvä vaihtoehto filmijärkkärillä kuvauksen kokeiluun, sillä sen saa halvalla. Ostin itse sellaisen toissa jouluna, ja nyt olen kuvannut yli 100 rullaa. Kuvaan pääasiassa maisemia ja poseeraavia ihmisiä, ja yhtään kuvaa ei ole epäonnistunut rungon takia. Tuo "puutelistani" perustuu omaan kokemukseeni. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta päivittää runkoa kehittyneempään, sillä olen mielummin käyttänyt ne rahat esim. filmin ostamiseen. Ja tuota BP-200 paristokahvaa suosittelen lämpimästi, se tuo muuten kevyeen runkoon juuri sopivasti kokoa ja jämäkkyyttä.

13. artur

artur

227
    0
    0

Kerran sain idiksen että olisi mahtavaa kuvata filmille ja ostin EOS 300:n 30 eurolla. Kuvasin rullan ja ärsytti kun piti odottaa niin kauan että voi nähdä tuloksen.

Ei mun juttu, myin samalla hinnalla eteenpäin.

14. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Ite ostin eos10:n itelle filmirungoksi. Siinä oli tuohon aiemmin käyttämääni pentaxin P30:n verraten juuri sopivasti ominaisuuksia. Eli osa-alan mittaus. Toi on tarpeen koska tuossa pääosin on kiinni 20 millinen. Turhahan tuokin tosaalta on, pärjäsinhän tolla petaxillakin.

No mukana tuli 540 salami.