Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 2 Elokuu 2009.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Jooh, eiköhän nää kuvat jo kerro kaiken.

1. Mutkalle pyrkivä filmi Epsonin (v700) omassa pitimessä - no go. Eli käytännössä kaikki PET-pohjaiset filkat ovat mahdottomia skannata.

2. Tasainen filmi better scanissa - filmi vain on liian löysä ja mites käykään (käyrän filmin better yleensä hanskaa, mutta sekään ei riitä aina PET-pohjaisille, rimat vain lentävät kun filmi vetää itsensä mutkalle).

3. Tasainen filmi epsonissa, nyt on suora ja hyvä. Pitää vain olla tarpeeksi jämäkkä emulsio jottei roiku.

Hyvä ratkaisu olis todellakin samanlainen pidin kuin Scan Dual IV:ssä, kiinteät rimat joiden välistä filmi kulkee. Silloin filmi ei pääsisi roikkumaan eikä kupruilemaan.

Vai kokonaan lisillinen systeemi suurennuskone-tyyliin (vaan niissäkin yleensä mieluummin lasi vain toisella puolella eikä roikkumis-ongelmia synny koska kuva-aukko on riittävän pieni)

2. Vs: Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Kyllä mä oon sen mun jutun pariin kertaan kertonu, kuvien kanssa, mutta ei samasta jaksa aina tolkuttaa

3. Vs: Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Epsonin insinööreille on kai pidetty ideakilpailu jossa on tavoiteltu mahdollisimman huonoja negapitimiä. Voittaja on tietenkin otettu tuotantoon.

4. Vs: Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Kyl mä katterin että vuokko on tuolla toisaalla jo vertaillut tulosta eikä saanu mitään eroa aikaan, no mä sain ainakin neljä lisäpintaa mitä hinkata, onhan sekin jotakin.

5. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Tossa pelkän maitolasin (tai kalliin better scannin anti-newtonin) lisäämisessä on se ongelma, ettei se estä alaspäin kaareutumista ellei pistä filmiä suoraan skannauslasille tai hanki siihen sopivan paksuista lasia jonka läpi skannaa.

Muuten skannerin resoluutiosta katoaa aikamoinen siivu :/
    Pitäis vaan olla holderi joka ois simppeli kun suurennuskoneen filmipidin. Yläpuolella lasi/maitolasi ja reikää max. 6x9cm ja sitten kunnolla puristusvoimaa vempeleessä.

6. Vs: Keskikoon skannaamisen ihanuutta!

Selvästi multa tulleet efket kehitetty, mikään muu ei kupruile noin mahtavasti :)

Kehitys ja kuivaus ei aina auta, jotkut filmit jäävät selvästi kuperiksi vaikka mitä tekisi. Ainakin tuo mulla ollut Efken 25 ei suoristunut painojen allakaan muutamassa kuukaudessa. Jos pohja on kippuraa ja muotonsa pitävää, on keinot vähissä.

Mun paras kikka on ollut laittaa kupera puoli aina ylöspäin ja sitten anti-newton -lasi päälle painamaan se mahdollisimman suoraksi. Leikkasin itse heijastamattomasta lasista epsoniin sopivat lasit ja kustannus taisi olla muutaman euron luokkaa (materiaali). Epsonin pidikkeen yläosa irtoaa onneksi aika helposti. Myös kinolla on tullut käytettyä satunnaisesti samaa niksiä.

Mun kikka ei tietysti toimi ohuisiin filmeihin jotka painuvat kuperaksi painovoiman takia. Niihin olisi pakko olla pingottava pidike tai lasi alapuolella.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eihän noi pidikkeet mitään huippuja ole (Canonin halpiksissakin paremmat), mutta kyllä mä niissä oon tähän asti keskarit saanu pysyyn, kunhan ne sinne väliin saa. Eri asia voi olla nää Efket tai muut serpentiinit, niitä en oo kokeillu...

8. jj

jj Member

310
    1
    16

Eikös Epsonissa skannata joka tapauksessa aina lasin läpi... :)

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei se lasi varmaan kauheesti resoo syö, jos on kohtuu puhdas (vrt. filtterit)

10. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Niin, tuo resoluutio katoaa siksi koska tarkempi linssi on tarkennettu pari milliä lasin yläpuolelle, lasin tasolta luetaan laaja-alaisella linssillä jonka erotuskyky ei ole läheskään samaa tasoa. Sopiva kyllä pinta-orignaaleille ja 8x10 laakafilmeille.

Ongelma ei niinkään ole lasi siinä välissä. Tai miksei sitten ylimääräinen reilun millin paksuinen lisä-lasikaan. Tulee vain parit lisäpinnat joista pitää pölyt saada pois + flaremahdollisuuksia.

11. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyl se käytössä on jo ennemmin ihan varmasti. Epsonilla oli joku sekosivu jossa toi oli sanottu epäselvästi niin et olis voinu tulkita noinkin, et se olis käytössä vaan 6400 dpi mut kyllä se riippuu siitä skannausasetuksesta.

13. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Ja kun tuota epsonin epäselvää mainostusta on luettu väärin ja jatkojalostettu lukuisten lehtien ja nettisaittien vertailutesteissä niin ei ihme että kaikkialla elää vahva luulo siitä että tarkempi linssi tulisi käyttöön vasta 6400dpi:llä.

Käytännössä ero epsonilla välillä 3200 -> 6400 on pieni, mutta näkyvä. Suurin ja selvin ero tulee 3200 -> 4800 välillä. Etenkin kun 4800:n skaalaa jälkeen päin alas 3200:n niin kuvassa on selvästi lisää informaatiota.
    Kun 6400dpi-versiolle tekee saman, ei informaation lisäys enää näy merkittävänä (ainakaan viivapareja skannaillessa).

14. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Näin toimitaan Nikonillakin. ED9000 -skannerin mukana tulleet pitimet on kehnoja muovirimpuloita.

Kun ostin skannerin ostin samalla lasipitimen keskarille. Toimii ok, Newtonin renkaiden takia yleensä toki vasta useamman yrityksen jälkeen.